• Anonym (Bonusmamman)

Pappans orätt till sin dotter!

Behöver råd i en vårdnadstvist. 

Jag lever med min sambo samt mina två barn sedan ett tidigare förhållande, min sambo har även han en dotter sedan tidigare (mamman var gravid när han och jag träffades, så dottern är nu 2 månader +)

Dom har varit till familjerätten och skrivit papper om faderskap, då fixade mamman barnvakt till dottern. Dom har även varit på ett sammarbetssamtal, inte heller då var dottern med. 

Saken är den att mamman hindrar min sambo från att umgås själv med dottern, han får hela tiden åka hem till henne för att umgås med sin dotter, 2 timmar i veckan på hennes villkor.
    Hon säger att dottern är för liten för att lämnas bort, men att lämna bort henne när dom skulle till familjerätten var helt okej enligt mamman. 

Under sammarbetssamtalet förklarade min sambo på att han hellre ville att mamman skulle komma med dottern, eller att dom kunde träffas på andra platser än hemma hos henne. (mamman bor tillsammans med hennes mamma, dvs barnets mormor, vilket inte alls funkar bra med min sambo då det är mycket gap och skrik från mormor' s sida när min sambo är där)
    Familjerätten hade då sagt åt min sambo att han är egoistisk, att dottern bara har behov utav en förälder, och att han kan börja träffa henne när hon är 2-3 år!

Hur ska man kunna knyta ett band till ett barn som är 2-3år?
    Det har aldrig varit prat om växelvis boende, utan enbart umgängesrätten.

Och enligt kärringen på familjerätten har han inte rätt till något umgänge sålänge dottern är så liten, utan att han helt enkelt för vänta. Och att allt ska vara på mammans villkor då hon automatiskt fick ensam vårdnad vid födseln, och vägrar skriva papper om gemensam.

Det är aldrig någon som har hindrat henne från att komma hit med dottern, men situationen är ohållbar för mig och sambon och även de stora barnen eftersom ingen av oss vet hur framtiden kommer att se ut, varken jag eller barnen har träffat dottern.

Någon som har erfarenheter som kan ge mig tips på hur vi löser situationen?

• Svar på tråden Pappans orätt till sin dotter!
  • Kjell2

Om pappan känner att mamman obstruerar barnets möjligheter att få en fungerande relation med honom och han inte får hjälp med detta i familjerätten finns en möjlighet att stämma till tingsrätten. Han kan t ex stämma på gemensamvårdnad och faställt umgänge, tex övervakt till en början med.

Huvudsyftet med stämningen är inte att få ett domstolsbeslut utan mera att driva på processen i familjerätten. Inte ovanligt att när en obstruerande och bråkig förälder inser att allt kan landa i domstol så åka samarbetsviljan och flexibilitetet när det gäller att komma överrrens om ett umgänge.

Det blir tyvär lätt så att när en part märker att obstrurenade och bråkande funkar så fortsätter det. I det läget gäller det att sluta spela med utan att faktiskt driva processen ett steg till, t ex genom en stämning.

• Anonym (Bonusmamman)
    h8him skrev 2013-04-04 15:58:29 följande:

Du har alltså inte det behovet men ändå skriver du att bebisen är halvsyskon till dina barn?

Självklart ska han inte behöva missa barnets uppväxt, det har jag redan skrivit, och även gett förslag på vad han kan och borde göra, som är mer konstruktivt än att reta sig på mammans ovilja att ha honom närvarande i dotterns liv. 

Det är något han själv har diskuterat!
    Med tanke på att han och jag planerar barn, jag har två barn sedan tidigare, och vi ev såsmåningom då kommer ha dottern hos oss varannan helg/ varannan vecka / nån kväll i veckan så kommer barnen att växa upp tillsammans som syskon, vilket gäller alla barnen med samma regler under samma tak!  
  • h8him
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2013-04-04 16:08:49 följande:

Det är något han själv har diskuterat!
    Med tanke på att han och jag planerar barn, jag har två barn sedan tidigare, och vi ev såsmåningom då kommer ha dottern hos oss varannan helg/ varannan vecka / nån kväll i veckan så kommer barnen att växa upp tillsammans som syskon, vilket gäller alla barnen med samma regler under samma tak!  

Ni har alltså inte ens haft en relation i ett år, men ni vet med bestämdhet att barnen kommer att växa upp som syskon och att hans barn kommer att bo hos er vh eller varannan vecka eller någon kväll i veckan? Det låter bra. Men hur ska han få igenom det mot mammans vilja? Risken finns att hon flyttar till exempel.
  • Anonym (Bonusmamman)
    h8him skrev 2013-04-04 16:07:16 följande:

Så hur har han tänkt göra för att få gemensam vårdnad, men först och främst ett vettigt umgänge med sitt barn?

Gemensam vårdnad ska inte vara några problem enligt samtalet med familjerätten idag, det finns inga grunder på att dom inte skulle ha genemsam vårdnad, och därför är tid bokat till det!
    Vad mamman säger om genemsam vårdnad är just det att barnet aldrig kommer få bo hos oss, och enligt henne så är gemensam vårdnad varannan vecka och ingenting annat, och eftersom pappan omöjligt kan amma så fungerar inte gemensam vårdnad, och just därför ska hon kräva ensam!
    Så vi får se hur det slutar efter mötet, hoppas bara att hon lägger fram det lika idiotiskt som hon säger till oss  
  • Anonym (Bonusmamman)
    Kjell2 skrev 2013-04-04 16:08:06 följande:
    Om pappan känner att mamman obstruerar barnets möjligheter att få en fungerande relation med honom och han inte får hjälp med detta i familjerätten finns en möjlighet att stämma till tingsrätten. Han kan t ex stämma på gemensamvårdnad och faställt umgänge, tex övervakt till en början med.

Huvudsyftet med stämningen är inte att få ett domstolsbeslut utan mera att driva på processen i familjerätten. Inte ovanligt att när en obstruerande och bråkig förälder inser att allt kan landa i domstol så åka samarbetsviljan och flexibilitetet när det gäller att komma överrrens om ett umgänge.

Det blir tyvär lätt så att när en part märker att obstrurenade och bråkande funkar så fortsätter det. I det läget gäller det att sluta spela med utan att faktiskt driva processen ett steg till, t ex genom en stämning.

Och hur fungerar det med domstolsbeslut osv?
    Rättegångskostnader upp över öronen?
    Är det enda möjligheten för att han om ett par månader ska kunna leka med sin dotter på golvet utan att ha henne hängandes över axeln så är det självklart värt allt!
    I dagsläget har dottern mer kontakt med brevbäraren än sin egen pappa   
  • Anonym (Bonusmamman)
    h8him skrev 2013-04-04 16:11:04 följande:

Ni har alltså inte ens haft en relation i ett år, men ni vet med bestämdhet att barnen kommer att växa upp som syskon och att hans barn kommer att bo hos er vh eller varannan vecka eller någon kväll i veckan? Det låter bra. Men hur ska han få igenom det mot mammans vilja? Risken finns att hon flyttar till exempel.

Självklart kan man inte garantera något förhållande, aldrig!
    Vi har köpt hus, vi lever ihop, vi fungerar väldigt bra ihop, så jag ser inga hinder i någonting i vårat liv.
    Och vad ska han få igenom mot mammans vilja?  
  • Anonym
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2013-04-04 16:03:35 följande:
    Kan vara så.. Min uppfattning är dock en helt annan, att hon hade min sambo för att bli gravid, hon blev gravid och stack. Efter det är han inte värd vatten, han behöver inte ha något umgänge med hennes barn, han behöver inga pappa dagar när hon ändå är sjukpensionär, han behöver ingenting då det är hon som tar hand om sitt eget barn, det är i alla fall så det låter på henne. Även det med gemensam vårdnad, hon kräver ensam vårdnad eftersom barnet ändå aldrig kommer få bo hemma hos oss, och barnenet kommer även aldrig att ha växelvis boende, barnet är skriver hos henne och ska där förbli tydligen...   

Fast då ska han ta kontakt med advokat, och stämma henne för att få gemensam vårdnad. Växelvis boende kan de ha även om barnet är skriven där. Mitt tips är att han stämmer henne så fort som möjligt, innan hon hinner flytta eller likande, och därmed försvåra växelvis boende i framtiden.
  • Kjell2
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2013-04-04 16:11:43 följande:

Gemensam vårdnad ska inte vara några problem enligt samtalet med familjerätten idag, det finns inga grunder på att dom inte skulle ha genemsam vårdnad, och därför är tid bokat till det!
    Vad mamman säger om genemsam vårdnad är just det att barnet aldrig kommer få bo hos oss, och enligt henne så är gemensam vårdnad varannan vecka och ingenting annat, och eftersom pappan omöjligt kan amma så fungerar inte gemensam vårdnad, och just därför ska hon kräva ensam!
    Så vi får se hur det slutar efter mötet, hoppas bara att hon lägger fram det lika idiotiskt som hon säger till oss  

Glöm inte bort att allt som sker i familjerätten är frivilligt. Blåvägrar mamman gemensamt vårdnad eller någon form av fastställt umgänge kan inte FR göra någoting.

Tyvär gör en del föräldrar fel i detta och likande lägen. Den försöker i det längsta vara snälla och spela med trots att de förvägras umgänge gång på gång. När det till sist har gått för lång och föräder vänder sig till domstol anses förälderna ha tappat alla relation med barnet, vilket är sant, och tilldöms i bästa fall ett väldigt begränsat umgänge. Då detta gör att ingen vettig relation uppstår dör till sist umgänget ut och barnet får alldrig någon vettig relation till föräldern.

• Anonym (Bonusmamman)
    Anonym skrev 2013-04-04 16:17:07 följande:

Fast då ska han ta kontakt med advokat, och stämma henne för att få gemensam vårdnad. Växelvis boende kan de ha även om barnet är skriven där. Mitt tips är att han stämmer henne så fort som möjligt, innan hon hinner flytta eller likande, och därmed försvåra växelvis boende i framtiden.

Hon kommer inte kunna flytta, om hon inte tar med sig sin gamla mamma. Så den risken är väldigt liten.
    Men det försvårar en hel del annat om hon nu har ensam vårdnad, ta bara dagis tex, hon vägrar låta dottern börja på dagis, det är huliganer som går på dagis, och hon ska absolut inte träffa sådana människor, flickan som växa upp i skogen med mamman och mormor, det är allt hon behöver, så där kommer min sambo inte komma någonstans i framtiden heller, för skulle han ha henne i veckorna i framtiden, så är han i behov av dagis då han jobbar, och med ensam vårdnad bestämmer hon allt sånt.  
  • h8him
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2013-04-04 16:15:58 följande:

Självklart kan man inte garantera något förhållande, aldrig!
    Vi har köpt hus, vi lever ihop, vi fungerar väldigt bra ihop, så jag ser inga hinder i någonting i vårat liv.
    Och vad ska han få igenom mot mammans vilja?  

Nej men det går fort fram och speciellt med tanke på att han inte ens får ha ett vettigt umgänge med sin dotter än. Det kan bli otroligt svårt för henne att lära känna sin pappa om det dessutom hinner komma in en ny bebis i familjen innan hon är en "normal" familjemedlem på lika villkor, om du förstår vad jag menar. 

Umgänge med sitt barn! En tvist är dessutom väldigt slitsam, både känslomässigt och tidsmässigt men ofta även ekonomiskt. Är ni beredda på det? För mot mammans vilja får han inget umgänge utan att stämma henne för det.  
Svar på tråden Pappans orätt till sin dotter!