• Anonym (Bonusmamman)

Pappans orätt till sin dotter!

Behöver råd i en vårdnadstvist. 

Jag lever med min sambo samt mina två barn sedan ett tidigare förhållande, min sambo har även han en dotter sedan tidigare (mamman var gravid när han och jag träffades, så dottern är nu 2 månader +)

Dom har varit till familjerätten och skrivit papper om faderskap, då fixade mamman barnvakt till dottern. Dom har även varit på ett sammarbetssamtal, inte heller då var dottern med. 

Saken är den att mamman hindrar min sambo från att umgås själv med dottern, han får hela tiden åka hem till henne för att umgås med sin dotter, 2 timmar i veckan på hennes villkor.
    Hon säger att dottern är för liten för att lämnas bort, men att lämna bort henne när dom skulle till familjerätten var helt okej enligt mamman. 

Under sammarbetssamtalet förklarade min sambo på att han hellre ville att mamman skulle komma med dottern, eller att dom kunde träffas på andra platser än hemma hos henne. (mamman bor tillsammans med hennes mamma, dvs barnets mormor, vilket inte alls funkar bra med min sambo då det är mycket gap och skrik från mormor' s sida när min sambo är där)
    Familjerätten hade då sagt åt min sambo att han är egoistisk, att dottern bara har behov utav en förälder, och att han kan börja träffa henne när hon är 2-3 år!

Hur ska man kunna knyta ett band till ett barn som är 2-3år?
    Det har aldrig varit prat om växelvis boende, utan enbart umgängesrätten.

Och enligt kärringen på familjerätten har han inte rätt till något umgänge sålänge dottern är så liten, utan att han helt enkelt för vänta. Och att allt ska vara på mammans villkor då hon automatiskt fick ensam vårdnad vid födseln, och vägrar skriva papper om gemensam.

Det är aldrig någon som har hindrat henne från att komma hit med dottern, men situationen är ohållbar för mig och sambon och även de stora barnen eftersom ingen av oss vet hur framtiden kommer att se ut, varken jag eller barnen har träffat dottern.

Någon som har erfarenheter som kan ge mig tips på hur vi löser situationen?

• Svar på tråden Pappans orätt till sin dotter!
  • h8him
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2013-04-04 16:21:27 följande:

Hon kommer inte kunna flytta, om hon inte tar med sig sin gamla mamma. Så den risken är väldigt liten.
    Men det försvårar en hel del annat om hon nu har ensam vårdnad, ta bara dagis tex, hon vägrar låta dottern börja på dagis, det är huliganer som går på dagis, och hon ska absolut inte träffa sådana människor, flickan som växa upp i skogen med mamman och mormor, det är allt hon behöver, så där kommer min sambo inte komma någonstans i framtiden heller, för skulle han ha henne i veckorna i framtiden, så är han i behov av dagis då han jobbar, och med ensam vårdnad bestämmer hon allt sånt.  

Bebisen är 2 månader och redan diskuterar pappan vikten av att börja dagis? Menar du det? Även om han får gemensam vårdnad, men hon har boendet och pappan umgänge varannan helg, så blir det inget dagis mot mammans vilja. Det kan mamman bestämma på alldeles egen hand.
  • Anonym (Bonusmamman)
    h8him skrev 2013-04-04 16:23:22 följande:

Bebisen är 2 månader och redan diskuterar pappan vikten av att börja dagis? Menar du det? Även om han får gemensam vårdnad, men hon har boendet och pappan umgänge varannan helg, så blir det inget dagis mot mammans vilja. Det kan mamman bestämma på alldeles egen hand.
    Du, läs det jag skrev innan du kommenterar tack!
  • Anonym (Bonusmamman)
    h8him skrev 2013-04-04 16:21:37 följande:

Nej men det går fort fram och speciellt med tanke på att han inte ens får ha ett vettigt umgänge med sin dotter än. Det kan bli otroligt svårt för henne att lära känna sin pappa om det dessutom hinner komma in en ny bebis i familjen innan hon är en "normal" familjemedlem på lika villkor, om du förstår vad jag menar. 

Umgänge med sitt barn! En tvist är dessutom väldigt slitsam, både känslomässigt och tidsmässigt men ofta även ekonomiskt. Är ni beredda på det? För mot mammans vilja får han inget umgänge utan att stämma henne för det.  

Nej frågar man henne utan att trycka på, så får han ingenting, då behöver han inte ens höra av sig till henne. Hon skiter  totalt i vem han är eller vad han gör. Så skulle min sambo göra, som tyvärr väldigt många pappor har gjort, och bara skita i sitt barn, och inte vilja kämpa, så skulle han aldrig få höra ett ord ifrån mamman.
    Hon har inte hört av sig en enda gång till honom sedan i somras.
    Förutom att svara när han ringer.

Självklart är han beredd på det, det är hans dotter, och han hoppas ju självklart att han en någongång ska kunna vara pappa på allvar, just idag kommer han bara dit och fikar, ser en bebis ligga i sängen eller i vagnen, mer än så är det inte, sån relation kan man ha till vilket barn som helst, isåfall förstår jag inte varför folk ens funderar på att skaffa barn om det vore så enkelt.
    Men att få lära känna henne, veta hur mycket hon väger, vad hon äter (om hon nu ammas eller inte) hur man byter blöja, dessa små strumpor, se när hon ler, vad som helst, så vill han ju gå igenom det med sin dotter.
    Hur tragiskt vore det inte om det kom en 1årig dotter " och plingade på dörren" som han inte har en aning om vem det är, hur hon fungerar, eller ens vad man gör med en sån?      

• h8him
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2013-04-04 16:27:44 följande:
    Du, läs det jag skrev innan du kommenterar tack!

Jag gjorde det och att hon har enskild vårdnad skulle kunna försvåra för pappan längre fram, och att mamman inte vill ha dagis, vilket han tycker att  barnet ska ha, är inget han kommer att kunna påverka ens med gemensam vårdnad, så länge han inte har barnet under veckorna. För en så liten bebis så är det inte troligt att han får annat än helgumgänge dagtid till en början och sen helgumgänge dygnet runt från kanske 1 års ålder. Varannan vecka är långt bort. Så länge mamman har barnet i veckorna så bestämmer hon själv om barnet ska ha dagis eller inte.
  • Anonym (Bonusmamman)
    h8him skrev 2013-04-04 16:34:19 följande:

Jag gjorde det och att hon har enskild vårdnad skulle kunna försvåra för pappan längre fram, och att mamman inte vill ha dagis, vilket han tycker att  barnet ska ha, är inget han kommer att kunna påverka ens med gemensam vårdnad, så länge han inte har barnet under veckorna. För en så liten bebis så är det inte troligt att han får annat än helgumgänge dagtid till en början och sen helgumgänge dygnet runt från kanske 1 års ålder. Varannan vecka är långt bort. Så länge mamman har barnet i veckorna så bestämmer hon själv om barnet ska ha dagis eller inte.

Det är ingen som diskuterat dagis förutom mamman!
    Hon hävdar att sambon inte kommer kunna ha sin dotter eftersom mamman vägrar ha henne på dagis, därav hennes ensamma vårdnad! 
  • h8him
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2013-04-04 17:36:05 följande:

Det är ingen som diskuterat dagis förutom mamman!
    Hon hävdar att sambon inte kommer kunna ha sin dotter eftersom mamman vägrar ha henne på dagis, därav hennes ensamma vårdnad! 

Så dagiset är ett ickeproblem som du stör dig på?

Det kan hon väl hävda? Det stämmer ju, tills den dagen han ev. har en dom på umgänge under vardagarna.

Hennes enskilda vårdnad har inget med saken att göra, även om hon, och pappan, tror det.    
  • Kjell2
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2013-04-04 16:14:09 följande:

Och hur fungerar det med domstolsbeslut osv?
    Rättegångskostnader upp över öronen?
    Är det enda möjligheten för att han om ett par månader ska kunna leka med sin dotter på golvet utan att ha henne hängandes över axeln så är det självklart värt allt!
    I dagsläget har dottern mer kontakt med brevbäraren än sin egen pappa   

Rättegången i sig är gratttis. Det är om han anlitar någon hjälp, t ex en familjrättsjurist, som det kan kosta lite pengar. Oftast täcker hemförsäkringen en del. Kan vara idé att redan nu lägga lite pengar på proffshjälp för att få lite stöd och råd hur han kan agera. Han får helt enkelt överväga om det är värt några tusen lappar attt få en riktig process.

Nu är, som jag skrev, målet inte att få ett domstolsbeslut utan att få en obstruerande mamma att bli mer kompromissvillig i familjerätten.  
  • Anonym (Bonusmamman)
    h8him skrev 2013-04-04 17:41:34 följande:

Så dagiset är ett ickeproblem som du stör dig på?

Det kan hon väl hävda? Det stämmer ju, tills den dagen han ev. har en dom på umgänge under vardagarna.

Hennes enskilda vårdnad har inget med saken att göra, även om hon, och pappan, tror det.    

Jag stör mig absolut inte på dagis frågan!
    Mer än att hon hävdar att gemensam vårdnad innebär varannan vecka rakt av, och att han idag, )när dottern är två månader och då inte kan börja på dagis),  inte kan ta hand om sin dotter
  • SupersurasunkSara
    Kjell2 skrev 2013-04-04 16:20:12 följande:

Glöm inte bort att allt som sker i familjerätten är frivilligt. Blåvägrar mamman gemensamt vårdnad eller någon form av fastställt umgänge kan inte FR göra någoting.

Tyvär gör en del föräldrar fel i detta och likande lägen. Den försöker i det längsta vara snälla och spela med trots att de förvägras umgänge gång på gång. När det till sist har gått för lång och föräder vänder sig till domstol anses förälderna ha tappat alla relation med barnet, vilket är sant, och tilldöms i bästa fall ett väldigt begränsat umgänge. Då detta gör att ingen vettig relation uppstår dör till sist umgänget ut och barnet får alldrig någon vettig relation till föräldern.

Jag hoppas det du säger har någon verkan, för flera har sagt samma sak men det går inte in.
  • h8him
    Anonym (Bonusmamman) skrev 2013-04-04 18:12:09 följande:

Jag stör mig absolut inte på dagis frågan!
    Mer än att hon hävdar att gemensam vårdnad innebär varannan vecka rakt av, och att han idag, )när dottern är två månader och då inte kan börja på dagis),  inte kan ta hand om sin dotter
    Okej så hon har ingen koll på vad gemensam vårdnad är? Då kanske det är läge att hon får information om det? Det är väl klart att dottern inte kan börja bo varannan vecka när hon är 2 månader? Har pappan verkligen föreslagit det?
Svar på tråden Pappans orätt till sin dotter!