• Anonym (Bonusmamman)

Pappans orätt till sin dotter!

Behöver råd i en vårdnadstvist. 

Jag lever med min sambo samt mina två barn sedan ett tidigare förhållande, min sambo har även han en dotter sedan tidigare (mamman var gravid när han och jag träffades, så dottern är nu 2 månader +)

Dom har varit till familjerätten och skrivit papper om faderskap, då fixade mamman barnvakt till dottern. Dom har även varit på ett sammarbetssamtal, inte heller då var dottern med. 

Saken är den att mamman hindrar min sambo från att umgås själv med dottern, han får hela tiden åka hem till henne för att umgås med sin dotter, 2 timmar i veckan på hennes villkor.
    Hon säger att dottern är för liten för att lämnas bort, men att lämna bort henne när dom skulle till familjerätten var helt okej enligt mamman. 

Under sammarbetssamtalet förklarade min sambo på att han hellre ville att mamman skulle komma med dottern, eller att dom kunde träffas på andra platser än hemma hos henne. (mamman bor tillsammans med hennes mamma, dvs barnets mormor, vilket inte alls funkar bra med min sambo då det är mycket gap och skrik från mormor' s sida när min sambo är där)
    Familjerätten hade då sagt åt min sambo att han är egoistisk, att dottern bara har behov utav en förälder, och att han kan börja träffa henne när hon är 2-3 år!

Hur ska man kunna knyta ett band till ett barn som är 2-3år?
    Det har aldrig varit prat om växelvis boende, utan enbart umgängesrätten.

Och enligt kärringen på familjerätten har han inte rätt till något umgänge sålänge dottern är så liten, utan att han helt enkelt för vänta. Och att allt ska vara på mammans villkor då hon automatiskt fick ensam vårdnad vid födseln, och vägrar skriva papper om gemensam.

Det är aldrig någon som har hindrat henne från att komma hit med dottern, men situationen är ohållbar för mig och sambon och även de stora barnen eftersom ingen av oss vet hur framtiden kommer att se ut, varken jag eller barnen har träffat dottern.

Någon som har erfarenheter som kan ge mig tips på hur vi löser situationen?

• Svar på tråden Pappans orätt till sin dotter!
  • Anonym (suck...)
    h8him skrev 2013-04-05 09:35:16 följande:
    "Dum i huvudet"? Varför? Att hon inte främjar barnets kontakt med sin pappa verkar solklart. Men varför hon begränsar umgänget har vi faktiskt bara Ts version på. Igen vet vad som försiggår i mammans huvud. Kanske har hon skäl att umgänget inte ska vara större?

Det enda pappan kan göra för att få mer umgänge med sitt barn, mot mammans vilja (nu när han inte ens har familjerättens stöd i att han borde ha mer umgänge) är att stämma henne och försöka få mer umgänge på den vägen.

Ja, dum i huvudet för att hon inte hjälper sitt barn att få en relation med sin pappa. För att hon inte vill att hennes barn ska vara trygg med sin pappa, och inte ens få bo med honom och sina syskon. Hon förstör för sitt barn, då tycker jag att man är rätt dum i huvudet.

Två timmar i veckan alltså, om jag har läst rätt, sitter han i hennes lägenhet och glor. Får knappt hålla i barnet. Får barnet ha pappa med sig på BVC? Får barnet träffa och lära känna sin familj på pappans sida? 
  • Anonym (mo)
    Anonym (suck...) skrev 2013-04-05 10:02:30 följande:

Ja, dum i huvudet för att hon inte hjälper sitt barn att få en relation med sin pappa. För att hon inte vill att hennes barn ska vara trygg med sin pappa, och inte ens få bo med honom och sina syskon. Hon förstör för sitt barn, då tycker jag att man är rätt dum i huvudet.

Två timmar i veckan alltså, om jag har läst rätt, sitter han i hennes lägenhet och glor. Får knappt hålla i barnet. Får barnet ha pappa med sig på BVC? Får barnet träffa och lära känna sin familj på pappans sida? 
    Men det är detta som är hennes villkor för tillfället. vi vet inte hela historien bara vad TS skriver. Barnet kanske har kolik vilket gör att mamman inte orkar med att han är där för jämnan, hon kanske fortfarande är dålig efter förlossningen. 
    Pappan i fråga kanske inte alls försökt så mycket som TS beskriver, för vad vi vet kan pappan lika gärna ha varit en misshandlare, inte brytt sig ett skit om mamman eller barnet under graviditeten med mera. i början när barnet är beroende av sin mor så får det gå på mammans villkor, och för att hon skall gå med på att ge han mer tid och egentid med barnet så måste hon även kunna lita på människan i fråga.

TS skriver att hon lämnade honom när hon fick reda på graviditeten, kan lite gärna ha varit tvärtom.

Ja mamman bör släppa in han mer i dotterns liv, men jag förstår att det är svårt i början med barnet när man är livrädd att någonting skall hända den lille.
    Att hon ine vill att han kommer om någon i hans familj är sjuk är väl inte så konstigt heller, man vill inte utsätta sina barn för sjukdomar i onödan
  • liv

Jag kan tycka att pappan verkar lite dum i huvudet som på ett halvår lyckas lämna sin gravida fru, hitta en ny sambo bli bonuspappa och köpa hus.
  • Litet My

Det är inte så att din sambo missuppfattat familjerätten en aning? Låter väldigt märkligt om de säger att barnet inte skulle ha behov av att träffa sin pappa på flera år.

Däremot låter det vettigast just nu att han åker dit istället för att hon skall kuska runt hem till er och till andra ställen med en så gott som nyfödd. 

Låter som de behöver kamma sig en smula båda två, pappan måste sluta forcera (vilket säkerligen stressar igång mamman) och mamman får se till att försöka undvika att hennes mamma skriker åt pappan under umgänget.   

• mamman64
    nevermind skrev 2013-04-05 08:04:16 följande:
    Ja, finns dom som bara vill ha underhållet.
    Haha...jo underhållet blir man rik på?

Sedan har man rätt till underhåll utan att en pappa finns med i bilden... 
  • mamman64
    Anonym (suck...) skrev 2013-04-05 09:29:42 följande:

Kan du läsa? Biomamman är dum i huvudet.
    ...är hon? hur vet vi det? Från TS??
  • mamman64
    liv skrev 2013-04-05 09:45:58 följande:
    Jo. Du har skrivit att det handlar om pappans rätt till sitt barn. Vad ni vill vad ni tycker vad ni vill ha. Du har inte skrivit ett ord om vad som är bäst för barnet.
    Tack!! BRA skrivet.....
  • mamman64

Men snälla nån...babyn är ju bara 2 månader....
  • h8him

Vad vet du om situationen som jag inte vet? Mamman kan ha väldigt goda skäl för att begränsa umgänget. Av någon anledning så har hon även familjerätten på sin sida och inte ens de anser att pappan bör träffa barnet oftare än en gång per vecka.

En 2 månaders bebis kan inte bo växelvis med mamma och sen med pappa, hans nya och hennes barn. Det förstår du väl?

• Anonym

Något säger mig att din inblandning har mycket att göra med varför det går åt helvete med samarbete.....

Svar på tråden Pappans orätt till sin dotter!