• Anonym

    Hur få det att fungera med långsam kollega?

    Jag börjar bli frustrerad över min arbetssituation. Jag som person är snabb, effektiv och strukturerad,  vilket medför att jag avklarar mina arbetsuppgifter snabbt och lätt. Min kollega däremot är ofokuserad och långsam. Detta innebär att jag får göra 75% av arbetsbördan, vilket inte känns rättvist. Det är inte så att min kollega latar sig, men han är en sådan person som arbetar långsamt helt enkelt. Och jag känner att det måste vara helt ok. Problemet blir att hans takt är hälften så snabb som en genomsnittlig anställd, och min takt är aningen snabbare än genomsnittet. Jag förväntar mig inte att andra ska stressa genom saker för att hålla min takt, men samtidigt så vill inte jag ta så stor del av arbetsbördan själv. Om jag inte gör det så når vi inte målen och det är inte bara han som ser dålig ut då utan även jag.

    Jag pendlar mellan känslan av att alla ska kunna arbeta i sin takt och känslan av enorm irritation. För jag är på gränsen till utbränd och jobbar som en idiot för att täcka upp hans "brister". Min chef är medveten om hur långsamt kollegan arbetar men gör inte så mycket åt saken.   Vad ska jag göra i detta läget? Jag tycker om mitt jobb men funderar seriöst på att söka annat, enbart pga kollegan...

  • Svar på tråden Hur få det att fungera med långsam kollega?
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-04-06 13:15:29 följande:


    Inressant fråga då noggranhet inte eftersträvas.
    Snacka om att tolka som man vill. Uppenbarligen upplevs denna tråden som provocerande av vissa för det spelar ingen roll vad jag skriver, det blir tydligen fel ändå.
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-04-06 11:49:40 följande:
    Vi har självständiga uppgifter inom gruppen. Vi har ett kollektivt ansvar inom gruppen för att se till att allt blir klart i tid, så även om jag kan jobba självständigt så känns det fel att gå hem i tid varje dag för att jag anser att jag är klar med mina 50% av arbetsbördan när jag vet att vi som grupp inte kommer bli klara i tid om jag gör så.
    Anonym skrev 2013-04-06 11:57:59 följande:

    Nej det är inte fel, det är mer fel att göra annat än det du ska.
    Du ska göra dina arbetsuppgifter och inget annat, när du är klar med dessa går du hem. Du ska inte utföra andras uppgifter det är fel. 
    Huruvida dina kollegor är långsamma, snabba, utåtriktade, har diagnoser eller inte hör inte till saken. Dock verkar du mer intresserad av att diskutera dessa saker..
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-04-06 13:26:09 följande:
    Du ska göra dina arbetsuppgifter och inget annat, när du är klar med dessa går du hem. Du ska inte utföra andras uppgifter det är fel. 

    Huruvida dina kollegor är långsamma, snabba, utåtriktade, har diagnoser eller inte hör inte till saken. Dock verkar du mer intresserad av att diskutera dessa saker..



    Tummen upp!
  • Smartie

    Innan ni kritiserar TS:

    Det är lätt att hamna i den fälla som hon har hamnat i, om man är både snabb. effektiv och "duktig". Skyll inte på TS för att det har blivit så här. Jag skulle kanske ha gjort samma sak - tills jag gick in i väggen. Man vill inte att hela gruppen ska bli lidande, man tänker att han som är långsam kanske inte kan hjälpa det, osv osv. Och så biter man ihop.

    Självklart gör TS fel. Men inte av elakhet eller "storhetsvansinne". Utan för att rädda arbetsgruppen och se till att jobbet blir gjort!

    Till TS:

    Du måste helt riktigt börja tänka i nya banor. Det är inte ditt ansvar att få den här arbetsgruppen att fungera. Det är ALLAs ansvar och ytterst din chefs ansvar. DU har ansvar för DIN del, inte de andras. Sluta genast att jobba över om du är klar med dina arbetsuppgifter! Då kommer det att märkas vilka som fixar arbetsplatsens tempo och arbetsbörda och vilka som inte gör det. Samt om arbetsbördan är rimlig osv. (Men om din kollega är EXTREMT långsam så förstår jag problemet.) 

  • Vinterankan

    Förstår inte att man kan bli provocerad av ts. Här är en duktig effektiv person som täcker upp för sin långsamma kollega. Och då kommer påhopp om att hon är slarvig, att hon är taskig mot kollegor som riskerar att bli av med tjänsten för att det kanske börjar krävas mer och undran vad det kan vara för arbete där noggrannhet inte är viktigt. Nu jobbar vi tack och lov individuellt på min arbetsplats så jag påverkas inte speciellt om någon är långsam. Men jag har när vi samarbetar ändå noterar att de som arbetar snabbast ofta är de som också gör bäst arbete. De är snabba för att de är duktiga, inte för att de slarvar. Och det finns också något som inom många yrken är viktigt och det är att saker är "bra nog". När det tar 100% längre tid för att få ett arbete 10% bättre så ska man sluta. Man måste hitta den punkt där man gjort ett bra arbete och där det inte är värt att lägga ner mer tid på uppgiften för det blir bara ett marginellt bättre resultat till kostnad av oerhört mycket tid.

  • city cat
    Smartie skrev 2013-04-06 13:51:06 följande:
    Innan ni kritiserar TS:

    Det är lätt att hamna i den fälla som hon har hamnat i, om man är både snabb. effektiv och "duktig". Skyll inte på TS för att det har blivit så här. Jag skulle kanske ha gjort samma sak - tills jag gick in i väggen. Man vill inte att hela gruppen ska bli lidande, man tänker att han som är långsam kanske inte kan hjälpa det, osv osv. Och så biter man ihop.

    Självklart gör TS fel. Men inte av elakhet eller "storhetsvansinne". Utan för att rädda arbetsgruppen och se till att jobbet blir gjort!

    Till TS:

    Du måste helt riktigt börja tänka i nya banor. Det är inte ditt ansvar att få den här arbetsgruppen att fungera. Det är ALLAs ansvar och ytterst din chefs ansvar. DU har ansvar för DIN del, inte de andras. Sluta genast att jobba över om du är klar med dina arbetsuppgifter! Då kommer det att märkas vilka som fixar arbetsplatsens tempo och arbetsbörda och vilka som inte gör det. Samt om arbetsbördan är rimlig osv. (Men om din kollega är EXTREMT långsam så förstår jag problemet.) 
  • Smartie
    Vinterankan skrev 2013-04-06 13:58:36 följande:
    Förstår inte att man kan bli provocerad av ts. Här är en duktig effektiv person som täcker upp för sin långsamma kollega. Och då kommer påhopp om att hon är slarvig, att hon är taskig mot kollegor som riskerar att bli av med tjänsten för att det kanske börjar krävas mer och undran vad det kan vara för arbete där noggrannhet inte är viktigt. Nu jobbar vi tack och lov individuellt på min arbetsplats så jag påverkas inte speciellt om någon är långsam. Men jag har när vi samarbetar ändå noterar att de som arbetar snabbast ofta är de som också gör bäst arbete. De är snabba för att de är duktiga, inte för att de slarvar. Och det finns också något som inom många yrken är viktigt och det är att saker är "bra nog". När det tar 100% längre tid för att få ett arbete 10% bättre så ska man sluta. Man måste hitta den punkt där man gjort ett bra arbete och där det inte är värt att lägga ner mer tid på uppgiften för det blir bara ett marginellt bättre resultat till kostnad av oerhört mycket tid.
  • city cat
    Vinterankan skrev 2013-04-06 13:58:36 följande:
    Förstår inte att man kan bli provocerad av ts. Här är en duktig effektiv person som täcker upp för sin långsamma kollega. Och då kommer påhopp om att hon är slarvig, att hon är taskig mot kollegor som riskerar att bli av med tjänsten för att det kanske börjar krävas mer och undran vad det kan vara för arbete där noggrannhet inte är viktigt. Nu jobbar vi tack och lov individuellt på min arbetsplats så jag påverkas inte speciellt om någon är långsam. Men jag har när vi samarbetar ändå noterar att de som arbetar snabbast ofta är de som också gör bäst arbete. De är snabba för att de är duktiga, inte för att de slarvar. Och det finns också något som inom många yrken är viktigt och det är att saker är "bra nog". När det tar 100% längre tid för att få ett arbete 10% bättre så ska man sluta. Man måste hitta den punkt där man gjort ett bra arbete och där det inte är värt att lägga ner mer tid på uppgiften för det blir bara ett marginellt bättre resultat till kostnad av oerhört mycket tid.
  • Dina08

    Lycka till ts! Det finns nog många som sitter i en liknande situation, det där med att allt ska lösas inom gruppen (vab, sjukdom, annat) är ett elände. Chefer måste ta ett större ansvar.

  • Fiona M
    Smartie skrev 2013-04-06 13:51:06 följande:
    Innan ni kritiserar TS:

    Det är lätt att hamna i den fälla som hon har hamnat i, om man är både snabb. effektiv och "duktig". Skyll inte på TS för att det har blivit så här. Jag skulle kanske ha gjort samma sak - tills jag gick in i väggen. Man vill inte att hela gruppen ska bli lidande, man tänker att han som är långsam kanske inte kan hjälpa det, osv osv. Och så biter man ihop.

    Självklart gör TS fel. Men inte av elakhet eller "storhetsvansinne". Utan för att rädda arbetsgruppen och se till att jobbet blir gjort!

    Till TS:

    Du måste helt riktigt börja tänka i nya banor. Det är inte ditt ansvar att få den här arbetsgruppen att fungera. Det är ALLAs ansvar och ytterst din chefs ansvar. DU har ansvar för DIN del, inte de andras. Sluta genast att jobba över om du är klar med dina arbetsuppgifter! Då kommer det att märkas vilka som fixar arbetsplatsens tempo och arbetsbörda och vilka som inte gör det. Samt om arbetsbördan är rimlig osv. (Men om din kollega är EXTREMT långsam så förstår jag problemet.) 
  • asta66
    Fiona M skrev 2013-04-05 18:31:53 följande:
    du måste låta bollen falla.
    gör din del och låt det synas i vilken takt kollegan jobbar.
    Jag håller med. Att göra så mycket mer jämt orkar man inte.
  • Fiona M
    Dina08 skrev 2013-04-06 17:14:53 följande:
    Lycka till ts! Det finns nog många som sitter i en liknande situation, det där med att allt ska lösas inom gruppen (vab, sjukdom, annat) är ett elände. Chefer måste ta ett större ansvar.
    åh, så sant!
    ofta är det ju inte att kollegor jävlas, utan det brister av olika orsaker och man känner sig "tvungen" att täcka upp för att chefen inte riktigt tar det på allvar.
    ingen tackar en när man blir sjukskriven.
    /been there, done that
  • Anonym
    Fiona M skrev 2013-04-06 18:14:06 följande:
    ingen tackar en när man blir sjukskriven.
    /been there, done that
    Så sant. Har redan varit långtidssjukskriven tidigare för allvarliga stressymptom så jag borde veta bättre än att köra på så här.
  • Anonym
    LillGris skrev 2013-04-06 18:07:19 följande:
    Jag förstår dig ts! Misstänker att våra arbeten är väldigt olika (jag är rörmokare) men situationen är lika. Jag känner ett enormt ansvar att jobbet blir klart i tid - det är människor som ska flytta in ett visst datum, det är kanske ett sjukhus som ska stå klart osv, men en av mina kolleger är verkligen nidbilden av en byggjobbare. Rökpauser stup i kvarten, fikarasterna blir 30 min istället för 15, och när han jobbar går det så oerhört, OERHÖRT långsamt. Vilket gör att jag jobbar som ett as, jobbar över utan att skriva övertid, struntar i raster osv. Det är arbetslaget som får skit om vi inte är klara i tid, och i förlängningen firman som får betala vite om vi drar över byggtiden. Det är oerhört stressande och frustrerande.
    Men jag har kommit fram till att om min kropp och mitt psyke ska hålla till pension måste jag lägga av, sluta tro att det är upp till mig att styra upp alla situationer osv. Jag har betalt för att jobba 8 timmar om dagen, och inte att jobba som en galning, och jag tänker inte täcka upp för en slö kollega längre. Jag råder dig att tänka om som jag gjort. Du kommer inte tacka dig själv när du blir utsliten och sjukskriven för att du gått in i väggen.
    Skriver under på allt det där. Ända sedan jag började på denna arbetsplatsen har jag fått betalt för 8 h men ändå arbetat 10h varje dag istället. Inga fikapauser har jag hunnit med och lunchen har blivit en kvart varje gång. Och det är inte värt det.
  • Anonym

    Fattar inte hur du kan behålla lugnet... Jag blir sjukt irriterad när kollegor är sega och kassa på det de gör, de sabbar för mig.

  • Anonym
    Anonym skrev 2013-04-07 17:05:22 följande:
    Fattar inte hur du kan behålla lugnet... Jag blir sjukt irriterad när kollegor är sega och kassa på det de gör, de sabbar för mig.
    Fast min kollega är en underbar person och jag vet att han inte menar att ställa till det för mig. Han gör så gott han kan, även om det tyvärr inte räcker hela vägen. Ibland blir jag irriterad på honom men då påminner mig själv om att jag faktiskt tycker om honom jättemycket som person och jag har ingen rätt att bli irriterad på honom för något han inte kan hjälpa. Men klart att jag känner irritation över situationen som sådan.
Svar på tråden Hur få det att fungera med långsam kollega?