• Undrar

Brio primo vs axkid.

Första barnet kommer nu i sommar och jag kan inte bestämma mig mellan dessa två babyskydd, någon som har dom och kan ge för och nackdelar?

• Svar på tråden Brio primo vs axkid.
  • Trixxy
    TvåTrollungar skrev 2013-05-25 20:21:10 följande:
    Axkid är identiskt med brio förutom selet och tyget så i så fall motsäger du dig själv med att brio skulle vara bra med axkid budget. Det tillverkas från samma form i samma fabrik av den som tidigare varit på brio. Självklart så utvecklas säkerhetsprodukter under åren och 2009 är 4 år sedan. Mycket har hänt sedan dess. Kan nog också garantera att nästan alla stolar har fått best i test märkning någon gång av någon som testat beroende på vad de testat. Läs lite i trådarna som du skriver i om den här saken så finns det fler som jobbar med detta som också säger som jag. Sen om man har lite kunskap om säkerhet, krafter, kompositmaterial och bebisars kroppar så kan man räkna ut detta ganska logiskt. Det märks att du verkligen måste försvara ditt val? Varför? Om du är så övertygad att du valt de bästa skyddet på marknaden?
    Du lyssnar hellre på rykten än att ta reda på ren fakta?
    Imed att tråden handlar om brio vs axkid så står jag för Brion.
    Då frågar jag detsamma varför du står fast vid Axkid?=)

Bara för att de (enligt rykten) tillverkas från samma fabrik så behöver inte standarden vara densamma, eller uppbyggnaden.
    Axkid är och kommer förbli ett budgetmärke hur du än vrider och vänder på det. Brion har väldigt mycket högre sidoskydd än Axkid...hmm konstigt om det är samma typ av stol enligt dig?
    Axkid är ett bra BUDGETval! Jag har inte sagt något annat!

http://www.brio.net/To_Go_Car_seats/Car_seats/New_Primo.aspx
  • Trixxy

Sen har brion precis samma säkerhet som en bilbarnstol med 5punktsbälte! INGEN skillnad!

• TvåTrollungar

Det är inga rykten, det har framkommit via deras hemsida om det var i presentationen eller om det var en intervju med en av ägarna tidigare. Brio har inte djupare sidor, har du ens kollat på dem sida vid sida? Budget val

• Trixxy
    TvåTrollungar skrev 2013-05-25 21:00:06 följande:
    Det är inga rykten, det har framkommit via deras hemsida om det var i presentationen eller om det var en intervju med en av ägarna tidigare. Brio har inte djupare sidor, har du ens kollat på dem sida vid sida? Budget val
    Ja axkid är ett budgetval ja.

• TvåTrollungar

Lika med billigt val, brio är inte dyrare, snarare tvärt om. Båda är där av budget val i så fall. 3 punkter blir aldrig lika säkert som 5 av logiska skäl. Och jag skulle verken välja brio eller axkid men om marknaden bara hade dessa två skulle jag ta axkid. Du skrev för övrigt att du köpt ett brio! Mina större barn har åkt i Akta graco logico s och logico s hp med bältad bas. Lillan som kommer om 4 veckar kommer åka i be safe izi sleep med izofixbas.

• Trixxy
    TvåTrollungar skrev 2013-05-25 21:09:05 följande:
    Lika med billigt val, brio är inte dyrare, snarare tvärt om. Båda är där av budget val i så fall. 3 punkter blir aldrig lika säkert som 5 av logiska skäl. Och jag skulle verken välja brio eller axkid men om marknaden bara hade dessa två skulle jag ta axkid. Du skrev för övrigt att du köpt ett brio! Mina större barn har åkt i Akta graco logico s och logico s hp med bältad bas. Lillan som kommer om 4 veckar kommer åka i be safe izi sleep med izofixbas.
    "Med bilbarnstolens fempunktsbälte kvar så ökar belastningen på barnets nacke och huvud vid en eventuell krock och även vid en kraftig inbromsning. Bältet håller tillbaka axlarna och och den kraft som uppstår flyttas uppåt mot huvudet."

källa: http://www.ntf.se/konsument/fraga1301.asp?katid=1

Och sen är det inte jag som sagt att axkid är ett budgetval, det står lite överallt om du googlar
  • TvåTrollungar

Så jag håller inte på någon av stolarna, fick med ett axkid babyskydd då vi köpte vagnen men sålde och köpte ett vi anser är säkrare. Argumenterar inte för märket utan snarare för sakfrågan om 3 eller 5 punkter.

• TvåTrollungar

Men snälla någon det du hänvisar till nu är när man vänder en kombistol framåt, där skall alltid 5 punktsbältet bort och man ska använda bilens 3 punktsbälte. ( om man nu är så dum att använda en sådan stol framåtvänd)

• TvåTrollungar

Din källa nr 2 gäller en bakåtvänd stol med 3 punkter inte ett babyskydd. En bakåtvänd stol är mycket mer upprät i sin lutning därför blir kraften annorlunda och 3 punkter i intern selet skulle vara helt ok men idag säljs inga bakåtvända stolar med 3 punkter.

Svar på tråden Brio primo vs axkid.