• Anonym (lvu)

Resa utomlands...

Familjehem med placerade barn får skippa utlandsresor eller resor långt bort från sitt hem. Detta kan dem göra när barnen har flyttat hem.

Det är fruktansvärt egoistiskt av de familjehem som vill resa bort och på så vis ställa in den lilla kontakt som barnen får ha med sina RIKTIGA föräldrar.

Så ni familjehem, ni har själva valt detta arbete/uppdrag, då får ni också sköta det så att barnen får det så bra som möjligt i den kaotiska situation dem har hamnat i!   

• Svar på tråden Resa utomlands...
  • Anonym
    Anonym (lvu) skrev 2013-04-15 19:33:56 följande:

Tack!

Jag läste på nåt familjehems forum där hemmen tyckte föräldrarna var egoistiska som förvägrade barnen att resa bort med familjehemmen.

Struntprat .... snacka om att fokusera på SIG själva och inte på de stackars placerade barnen som saknar sin familj som dem får träffa alltför sällan. Mitt barn får bara träffa mig 2 ggr i veckan.  Demon

Jag kommer aldrig lämna ut mitt barns pass till "familjehemmet" !!!     
    Varför missunna sitt barn en semesterresa? 
  • Anonym
    Anonym (lvu 2) skrev 2013-04-15 19:46:32 följande:
    Hade soc skött sig och inte ljugit så jävligt, så hade mina barn varit hemma.
    Naturligtvis, kan ju inte vara på något annat sätt.
  • Sadie
    Anonym (lvu 2) skrev 2013-04-15 19:36:28 följande:
    För de åker ju p.g.a att de tjänar pengarna på de barn som är placerade. För oftast jobbar inte familjehemsföräldrarna. Okej om de jobbar samtidig som de också har placerade barn på ett vanligt arbete. Då kan de åka utomlands.
    Annars inte.
    Jag förstår inte, vad är skillnaden?
    * Lova 2006-07-05 * Elsa 2008-01-30 * BF 2013-08-05 *
  • Anonym (lvu 2)
    Anonym skrev 2013-04-15 19:50:28 följande:
    Naturligtvis, kan ju inte vara på något annat sätt.
    Precis. Vill du veta, så ska barnens förskola anmäla dem som har skött min utredning till socialstyrelsen. Varför skulle de göra det om de tyckte att soc hade skött detta rätt?
  • Lilia
    Anonym (lvu 2) skrev 2013-04-15 19:46:32 följande:
    Hade soc skött sig och inte ljugit så jävligt, så hade mina barn varit hemma.

Snälla, försök se till ditt barns bästa och inte till ditt eget. Barnet har det bättre där hon/han är nu. Kan du inte vara glad för barnets skull istället?
  • msmalin

Alltså helt ärligt. Jag är uppväxt med fostersyskon. Alltså plaserade barn i min familj. Så du anser för att mina föräldrar ställt upp och tagit emot barn som föräldrarna själva inte klarar av att ta hand om av en eller annan orsak då ska jag aldrig få åka utomlands?
    Är det inte du som är egoist här? För att DU inte vill missa umgängestid med barnet. Barnet kommer nog ha riktigt roligt utomlands och ha massor att berätta för dig när det kommer hem. Varför missunna barnet denna upplevelse.
    Du är missunnsam både mot ditt eget barn och den andra familjen som ställer upp och fostrar ditt barn när du tydligen inte kan.

• sarafamilj

Men barn som är placerade under lång tid, ska de inte få lov att resa iväg tillsammans med sin "nya familj"? Om barnet ifråga nyss placerats och känner sig uppriven och allt som kan komma med det tycker jag det är självklart att det inte ska behöva resa bort med i princip helt främmande människor, men sker detta verkligen ofta? Tänker att det väl borde vara så att barnet först får stabilitet i familjehemmet innan det planeras utlandssemestrar. Även om barnet säkert saknar sina biologiska föräldrar under den vecka eller två det kan handla om kan det säkert i många fall också vara precis tvärtom. Att barnet får en chans att resa bort och bara vara ledig, fri från slitet att fara mellan de olika hemmen och hela tiden sakna någon.

• Sadie
    Anonym (lvu 2) skrev 2013-04-15 20:02:20 följande:
    Nej jag kommer aldrig vara glad över att barnen är på ett familjehem. De har inte alls det bättre där.
    Jag hoppas du själv blir anmäld och att du får en socialsekreterare som gör allt för att du ska bli av med barnen / barnet. Då kan du säga till mig att det var ju för mitt eget bästa. Fast det kommer du aldrig göra.
    Så du menar att barn blir omhändertagna helt slumpvis?
    * Lova 2006-07-05 * Elsa 2008-01-30 * BF 2013-08-05 *
  • baranyfiken
    Lilia skrev 2013-04-15 19:42:16 följande:
    Klart att man får åka på semester som familjehem. Det har jag gjort flera gånger. Det är inte själviskt alls. Hade bio. föräldern skött sig från början hade barnet aldrig blivit omhändetaget. Så sluta vara så egoistisk!
Svar på tråden Resa utomlands...