• Lingonflickan

Frukosttips någon?

Efter ännu en morgon med frukosttjafs kastar jag ut frågan på FL. Barnet vill inte ha bröd, gnäller om smörgåsen varje morgon. Jag har provat att göra gröt men det går inte ner - kan förstå det då jag inte gillar det själv.

Men vad finns för alternativ? Yoghurt med flingor känns inte riktigt bra, och dessutom är yogurten relativt dyr om man ska äta det varje morgon och kväll. Och flingor är onödigt söta. Visst skulle jag kunna skiva i banan men inte varje dag då de är stoppande och barnets mage lätt blir hård.

Finns det några bra tips på frukostvanor bland alla goa mammor härinne?

OBS! LCHF-propaganda undanbedes.    

Puss!!
  • Svar på tråden Frukosttips någon?
  • Trollbarnet

Fil och flingor går ju, finns rätt bra alternativ till flingor numer, eller musli.

En omelett? Lite ost och skinka i, kanske nå grönsaker. Klart det tar lite mer tid men är nästan värt mödan då det är en rejält stadig frukost.

Vad brukar du servera för mackor till frukost och med vilka pålägg?

• Lingonflickan

skinka alternativt prickig korv.

Omelett låter gott men kanske väl stadigt. Går ju på några minuter att göra annars. Men återigen är jag orolig för att magen ska bli förstoppad av för många ägg.

Naturell musli gills ju av alla hemma. Så någon gång kan jag ju servera det med fil. Ska pröva, tack för tipsen. 

Puss!!
  • vivianne

Under värsta frukosttjafsperioden stekte jag pannkakor på morgnarna. Tröstade mig med att det är som en äggmacka med ett glas mjölk (ägg, mjöl och mjölk som steks i smör, exakt samma ingredienser) . Med frukt/bär istället för sylt blir det inte en massa raffinerat socker. Mackor är inte populärt här hemma heller men de (och deras kompisar) älskar enkla quesadillas till mellanmål. Strimlad skinka och riven ost på tortilla, lägg annan tortilla på som lock. Stek i torr panna ett par min tills osten smält. Skär i tårtbitar.

• vivianne

Hur stora är barnen? Kan ni unna er en lyxig hotellfrukost en helgmorgon (många hotell säljer frukosten separat, som en minibrunch)? Då kan man ju tillsammans med barnen testa olika alternativ, prata igenom för och nackdelar (smak kontra näringsinnehåll) och tillsammans hitta några trevliga frukostalternativ.

• Amidina

Fil och frukt, smoothies, ägg i alla dess former. Det finns massvis med olika sorters gröt som smakar helt olika (själv åt jag Enbart fullkornsgröt när jag var liten, allt annat var blä). 
    Ta en testvecka där det bjuds på en ny sak varje dag,  snabbaste sättet att se vad som är ätbart och vad som går bort. ;)

• Trollbarnet
    Lingonflickan skrev 2013-05-02 08:42:03 följande:

skinka alternativt prickig korv.

Omelett låter gott men kanske väl stadigt. Går ju på några minuter att göra annars. Men återigen är jag orolig för att magen ska bli förstoppad av för många ägg.

Naturell musli gills ju av alla hemma. Så någon gång kan jag ju servera det med fil. Ska pröva, tack för tipsen. 

Du behöver ju bara två ägg till en omelett och det sägs väll att det är helt OK att äta 2 ägg/dag utan komplikationer ;)
  • Lingonflickan
    Amidina skrev 2013-05-02 08:57:48 följande:
    Fil och frukt, smoothies, ägg i alla dess former. Det finns massvis med olika sorters gröt som smakar helt olika (själv åt jag Enbart fullkornsgröt när jag var liten, allt annat var blä). 
    Ta en testvecka där det bjuds på en ny sak varje dag,  snabbaste sättet att se vad som är ätbart och vad som går bort. ;)

Fast jag vill göra själv, inte köpa halvfabrikat.

Testvecka lät ju intressant dock.

Barnet är i skolåldern.    
    Puss!!
  • Lingonflickan
    Trollbarnet skrev 2013-05-02 08:58:19 följande:
    Du behöver ju bara två ägg till en omelett och det sägs väll att det är helt OK att äta 2 ägg/dag utan komplikationer ;)
    Jo, fast barnet ifråga har en mage som lätt blir hård. Har haft mycket bekymmer med det. Fast det går kombinera med lite broccoli kanske...
    Puss!!
Svar på tråden Frukosttips någon?