• Lingonflickan

Frukosttips någon?

Efter ännu en morgon med frukosttjafs kastar jag ut frågan på FL. Barnet vill inte ha bröd, gnäller om smörgåsen varje morgon. Jag har provat att göra gröt men det går inte ner - kan förstå det då jag inte gillar det själv.

Men vad finns för alternativ? Yoghurt med flingor känns inte riktigt bra, och dessutom är yogurten relativt dyr om man ska äta det varje morgon och kväll. Och flingor är onödigt söta. Visst skulle jag kunna skiva i banan men inte varje dag då de är stoppande och barnets mage lätt blir hård.

Finns det några bra tips på frukostvanor bland alla goa mammor härinne?

OBS! LCHF-propaganda undanbedes.    

Puss!!
  • Svar på tråden Frukosttips någon?
  • FlitigaLis
    Lingonflickan skrev 2013-05-02 19:47:24 följande:
    Men det får bli när det finns bär att tillgå, kanske kan man använda vanlig lättyoghurt och bär.

Läkarna hittar inget fel på magen.   

Finns bär att tillgå året om i frysdisken? Vill du verkligen ha hjälp och tips?

Gör på minimjölk istället så blir det ännu mindre fet, eftersom du verkar så rädd för det. Skulle aldrig ge mitt barn light eller lättprodukter.
  • Dynastar

Förra helgen gjorde jag nyttiga matiga våfflor och frös in för mellanmål och nåt i farten. Jag körde ner havregryn i miksen tills det blev som mjöl tog sen 5 dl av det, 2 mosade bananer, 2 ägg och 6 dl mjölk, gräddade i teflonjärn och det blev supergott, kan serveras med frukt och kesella eller yoghurt, gott utan nåt på också!

• majskroken

Lättfil till ett växande barn?
    Ge en klick turkisk yoghurt med bär och lite honung istället, några nötter om barnet gillar det. . Riktig mat utan tillsatser och bra näringsämnen!

• Biffus
    Elin 885 skrev 2013-05-02 19:20:43 följande:
    det som jag hittar på denna sida www.halsosidorna.se/Fruktochbar.htm

som innehåller någon form av protein är:

vinbär

nypon

Aldrig hört talas om källkritik? Samtliga frukter, bär, grönsaker, rotfrukter mm innehåller samtliga essentiella aminosyror. Sedan innehåller vissa så pass mycket vatten att det avrundas nedåt när de räknar på extremt små massor.
  • Lingonflickan
    FlitigaLis skrev 2013-05-02 19:59:32 följande:

Gör på minimjölk istället så blir det ännu mindre fet, eftersom du verkar så rädd för det. Skulle aldrig ge mitt barn light eller lättprodukter.

Har du inte hört att frysta bär ska kokas innan de äts nu. Folk har blivit farlgt sjuka av dem.
    Puss!!
  • Lingonflickan
    majskroken skrev 2013-05-02 20:50:42 följande:
    Ge en klick turkisk yoghurt med bär och lite honung istället, några nötter om barnet gillar det. . Riktig mat utan tillsatser och bra näringsämnen!

Ja, och lättyoghurt, kan du tänka dig. Bara för att de är växande barn behöver de inte ha 3%mjölk eller 2%yoghurt. Barnet får mellanmjölk som innehåller mer D-vitamin t.ex.  Turkisk yoghurt innehåller 10% fett och det behöver inte ens växande barn.
    Puss!!
  • Elin 885
    FlitigaLis skrev 2013-05-02 19:59:32 följande:

fast det spids ju hepatit a via frysta bär.
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, men jag är snäll egentligen =)
  • Elin 885
    Dynastar skrev 2013-05-02 20:07:27 följande:
    Förra helgen gjorde jag nyttiga matiga våfflor och frös in för mellanmål och nåt i farten. Jag körde ner havregryn i miksen tills det blev som mjöl tog sen 5 dl av det, 2 mosade bananer, 2 ägg och 6 dl mjölk, gräddade i teflonjärn och det blev supergott, kan serveras med frukt och kesella eller yoghurt, gott utan nåt på också!
    det där lät jättegott!!! ska kanske testa det i helgen =):
  • Elin 885
    majskroken skrev 2013-05-02 20:50:42 följande:
    SUCK! ts vill inte ge turkisk yoghurt, hon har fått det som tips i tråden ungefär 10.000 gånger.
Svar på tråden Frukosttips någon?