• Lingonflickan

Frukosttips någon?

Efter ännu en morgon med frukosttjafs kastar jag ut frågan på FL. Barnet vill inte ha bröd, gnäller om smörgåsen varje morgon. Jag har provat att göra gröt men det går inte ner - kan förstå det då jag inte gillar det själv.

Men vad finns för alternativ? Yoghurt med flingor känns inte riktigt bra, och dessutom är yogurten relativt dyr om man ska äta det varje morgon och kväll. Och flingor är onödigt söta. Visst skulle jag kunna skiva i banan men inte varje dag då de är stoppande och barnets mage lätt blir hård.

Finns det några bra tips på frukostvanor bland alla goa mammor härinne?

OBS! LCHF-propaganda undanbedes.    

Puss!!
  • Svar på tråden Frukosttips någon?
  • Majken03

Turkisk yoghurt är fet o mättande. Gott med bär på, lr lite honung o flingor.

• Elin 885
    Majken03 skrev 2013-05-02 16:30:42 följande:
    Turkisk yoghurt är fet o mättande. Gott med bär på, lr lite honung o flingor.
    ts har redan fått förslaget om turkisk yoghurt, men det är för fett enligt ts.
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, men jag är snäll egentligen =)
  • Elin 885
    Texas 06 skrev 2013-05-02 16:05:24 följande:
    Här äter vi frukt till frukost, alltså fruktsallad. Barnen får välja själva vad de vill ha i. Och smoothie med endast frukt/bär i. Det bästa du kan börja dagen med!
    vart finns proteinet?
  • BowserSchnauzer

Inga egna barn men bjudit andras på "Coltingpannkakor": 5ägg, 1-2msk jordnötssmör, 1 mosad banan. Blanda och stek som mindre pannkakor, servera med hackad frukt alt fruktpure. Går bra att göra många och ha i kylen :)

• Lingonflickan
    vivianne skrev 2013-05-02 15:40:36 följande:

Varför inte? Är det skillnad på bröd, ost och skinka om det varit varmt än om det är kallt?

Mest att pizzabullar känns som mellanmål eller buffémat.

Puss!!
  • Lingonflickan

Matmuffins står i ugnen med tomater, skinka och favoritosten. Mycket riktigt hjälpte barnet glatt till att baka dem.

Har även inhandlat lättfil och fruktmusli vilket tycks ha fallit i god jord.

Jag är väldigt tacksam för den härliga responsen jag fått. Har ni fler förslag så får ni gärna komma med dem också.     

Puss!!
  • Elin 885

vid vilken tid äter ni middag?
    jag tänker på att det står i trådstarten att det skulle bli dyrt att äta yoghurt morgon och kväll.

• FlitigaLis
    Lingonflickan skrev 2013-05-02 18:25:41 följande:
    Matmuffins står i ugnen med tomater, skinka och favoritosten. Mycket riktigt hjälpte barnet glatt till att baka dem.

Har även inhandlat lättfil och fruktmusli vilket tycks ha fallit i god jord.

Jag är väldigt tacksam för den härliga responsen jag fått. Har ni fler förslag så får ni gärna komma med dem också.     

det låter som det är fantastisk stor skillnad mellan matmuffins och pizzabullar Tungan ute

även om du inte hart willys i närheten så finns det billigare märken på yoghurt, ica har också egen vaniljyoghurt. Den är i 1.5 l förpackning så den är nog ännu billigare.

turkisk yoghurt är också billigare eftersom den är fetare så krävs det väldigt liten klick för att bli mätt.
  • Regnig måndag

Väck en halvtimme-timme tidigare.
    det finns inget så vidrigt som att äta när magen inte hunnit vakna än.

Jag diskuterar generellt. Det finna alltid undantag till allt, speciellt på FL, man kan fortfarande diskutera generellt.
  • Lingonflickan
    FlitigaLis skrev 2013-05-02 18:41:48 följande:

det låter som det är fantastisk stor skillnad mellan matmuffins och pizzabullar Tungan ute

även om du inte hart willys i närheten så finns det billigare märken på yoghurt, ica har också egen vaniljyoghurt. Den är i 1.5 l förpackning så den är nog ännu billigare.

turkisk yoghurt är också billigare eftersom den är fetare så krävs det väldigt liten klick för att bli mätt.

Vilken fetthalt? Hoppas de tar in den på ica här då för den finns inte idag. Bara icas mjölk
    Puss!!
Svar på tråden Frukosttips någon?