• Lingonflickan

Frukosttips någon?

Efter ännu en morgon med frukosttjafs kastar jag ut frågan på FL. Barnet vill inte ha bröd, gnäller om smörgåsen varje morgon. Jag har provat att göra gröt men det går inte ner - kan förstå det då jag inte gillar det själv.

Men vad finns för alternativ? Yoghurt med flingor känns inte riktigt bra, och dessutom är yogurten relativt dyr om man ska äta det varje morgon och kväll. Och flingor är onödigt söta. Visst skulle jag kunna skiva i banan men inte varje dag då de är stoppande och barnets mage lätt blir hård.

Finns det några bra tips på frukostvanor bland alla goa mammor härinne?

OBS! LCHF-propaganda undanbedes.    

Puss!!
  • Svar på tråden Frukosttips någon?
  • Persimon

Vi gör smoothie på lite turkisk yougurt, kolsyrat vatten och mycket bär.  Det är väl dyrare än gröt men mycket fibrer i bären och sockerfritt. Tillräckligt mycket vatten är också bra för att motverka förstoppning. Har han stora problem med magen kanske ni måste gå till läkaren.

• Biffus
    Elin 885 skrev 2013-05-02 16:32:32 följande:
    vart finns proteinet?

I frukten så klart. Frukt innehåller 5-10 E% protein, dvs mer än det en människa behöver för att må bra.
  • Elin 885
    Biffus skrev 2013-05-02 19:16:38 följande:

I frukten så klart. Frukt innehåller 5-10 E% protein, dvs mer än det en människa behöver för att må bra.
    ok
    låter skumt.

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, men jag är snäll egentligen =)
  • Regnig måndag
    Elin 885 skrev 2013-05-02 16:32:32 följande:
    vart finns proteinet?
    Man behöver inte få i sig alla näringsämnen vid alla måltider utan huvudsaken är att man får det på lite längre sikt.
    Jag diskuterar generellt. Det finna alltid undantag till allt, speciellt på FL, man kan fortfarande diskutera generellt.
  • Elin 885
    Biffus skrev 2013-05-02 19:16:38 följande:

det som jag hittar på denna sida www.halsosidorna.se/Fruktochbar.htm
    som innehåller någon form av protein är:
    vinbär
    nypon

• Elins mamma 2010

Vi brukar köpa naturell mild yoghurt och såna där 4-pack fruktpure' för bebisar. Sen blandar vi ihop egen fruktyoghurt utan tillsatt socker, e-ämnen och sånt. Dottern älskar det :)

• Lingonflickan
    Persimon skrev 2013-05-02 19:01:26 följande:
    Vi gör smoothie på lite turkisk yougurt, kolsyrat vatten och mycket bär.  Det är väl dyrare än gröt men mycket fibrer i bären och sockerfritt. Tillräckligt mycket vatten är också bra för att motverka förstoppning. Har han stora problem med magen kanske ni måste gå till läkaren.

Men det får bli när det finns bär att tillgå, kanske kan man använda vanlig lättyoghurt och bär.

Läkarna hittar inget fel på magen.   
    Puss!!
  • Lingonflickan
    Elin 885 skrev 2013-05-02 18:32:04 följande:
    vid vilken tid äter ni middag?
    jag tänker på att det står i trådstarten att det skulle bli dyrt att äta yoghurt morgon och kväll.

Det äts ett kvällsmål vid 19-tiden. Middag vid 16.30 ca
    Puss!!
  • Elin 885
    Lingonflickan skrev 2013-05-02 19:48:32 följande:

Det äts ett kvällsmål vid 19-tiden. Middag vid 16.30 ca
    oki =). ja då var det ju vettigt med ett kvällsmål =).

Svar på tråden Frukosttips någon?