• Lingonflickan

Frukosttips någon?

Efter ännu en morgon med frukosttjafs kastar jag ut frågan på FL. Barnet vill inte ha bröd, gnäller om smörgåsen varje morgon. Jag har provat att göra gröt men det går inte ner - kan förstå det då jag inte gillar det själv.

Men vad finns för alternativ? Yoghurt med flingor känns inte riktigt bra, och dessutom är yogurten relativt dyr om man ska äta det varje morgon och kväll. Och flingor är onödigt söta. Visst skulle jag kunna skiva i banan men inte varje dag då de är stoppande och barnets mage lätt blir hård.

Finns det några bra tips på frukostvanor bland alla goa mammor härinne?

OBS! LCHF-propaganda undanbedes.    

Puss!!
  • Svar på tråden Frukosttips någon?
  • FlitigaLis

När min son krånglat med frukost har han fått frukt och kokt ägg.

Smoothie är annars ett bra tips. Matmuffins är kanske roligare än bröd.

Det finns som sagt massa sorters gröt. Mannagryn, grahamsgryn, sagogryn, klappgröt, råggryn, havregryn. Sen kan man tillsätta olika sorters torkade frukter och bär

• nozpa

Som många skriver. Ägg. Eller omelett, eller äggröra. Fruktsallad, keso med avocado, smoothie.

• MrsÄpple

Min son köpte idén om att vika ihop mackan dubbel. Då blev ju bara halva mackan kvar
    Och han äter vanlijyoggi med kanel på varjedag. Ett glas mjölk till det 

• vivianne

Rostat bröd brukar gå hem hos barnen. Och det behöver inte vara vitt franskbröd för att gå att rosta.

• MrsÄpple

Såg ett tv-program om det här med att äta frukost eller inte.
    Iofs så handlade det mer om skolbarn och att många av dom inte äter frukost som är så viktigt och att dom då inte hänger med i skolan.
    Så i diskussionen om söt yoggi o flingor så sa dom: Att det är bättre att man äter söt yoggi och flingor än inget alls till frukost, för frukosten är ett sånt viktigt mål på en dag att man inte bör missa den.

• Lingonflickan

Jag läser alla inlägg med intresse. Tänk så många bra idéer det finns. Tar tacksamt emot.

Vad gäller yoghurt så gillas arlas lättyoghurt vanilj men en liter kostar ca 16 kr vilket blir ganska mycket om det ska ätas varje dag.  

Puss!!
  • eicosanoid

Om barnet lätt blir stoppad i magen så behöver han/hon förmodligen mer fiber. Så jag håller med TS att ägg inte är så bra i det läget. Mina tips:

Havregrynsgröt lagad på mycket mjölk/mjölkalternativ, i med lite valnötter och torkade grovhackade aprikoser (medans det kokar), aningen kanel, servera med blåbär och lite honung. 

Smoothie på banan, mjölk/mjölkalternativ, blåbär, 1/2 dl havregryn.

Naturell musli med mjölk/mjölkalternati/fil/yoghurt.

Matiga muffins gjorda på fullkornsmjöl (söta eller osöta beroende på barnets smak. Har man banan och russin i smeten blir den naturligt söt). 

American style pancakes med fullkornsmjöl och lite havregryn. 

• Amidina
    Lingonflickan skrev 2013-05-02 09:01:46 följande:

Fast jag vill göra själv, inte köpa halvfabrikat.

Testvecka lät ju intressant dock.

Barnet är i skolåldern.    
    Hoppas inte det första svaret var till mig för jag skulle aldrig få för mig att föreslå halvfabrikat. ;)
    Lycka till iaf! 
  • Duckan

Kankse toast slinker ner bättre än vanlig smörgås? Om du tycker att yoggi är för dyrt behöver du ju inte servera det varje dag men kanske någon dag i veckan?

Svar på tråden Frukosttips någon?