Duckan skrev 2013-05-02 11:12:48 följande:
En liter naturell yoghurt kostar runt tian på Ica.
+ 1 dl sylt för att den ska gå ner, nja, nog för att jag försökt.
crushelix skrev 2013-05-02 11:34:50 följande:
Känner så väl igen problematiken. Att vara petig med maten ska visst vara ett tecken på fina smaklökar och går ofta i arv, men det finns ju någon j*vla gräns på vad man har tid och ork till, särskilt när det är flera som petar...
Hos oss är det nazi-style.
Ät det som serveras, laga själv/betala själv eller gå hungrig. Visst blir det gnäll första veckan men du kanske blir förvånad?
I gengäld kan man ju variera sig, yoghurt några dagar, smörgås några, gröt (finns oändliga varianter och lagad på mjölk blir det godare än vatten som gör spannmålen till tapetklister), ägg, gårdagens matrester, pannkakor eller en bulle.
Lagar man maten själv - dvs undviker halvfabrikat kan jag varmt rekommendera att man gör matmuffins( som tidigare föreslagits) eller bröd "bullar", pannkakor gjort på extra ägg, eller med mindre socker, med fullkorn, med rivna grönsaker i osv. Frys in och tina vid behov.
Snabbt att ta fram och servera, man kan designa supermåltider efter barnets alla behov.
Att be dem själva definiera problemet och lösa det är inte heller en helt dum idé, beroende på ålder självklart.
Sen kan ju inte alla äta allt, man kan väl få ha 1-3 saker man inte tycker om och inte vill äta, ok.
Men attans, pet- och gnällallergi här!
Lycka till!
Jag har kört på den stilen men känner att om nu bröd är så kämpigt så är det värt att ta fram alternativ. För det är ju inte direkt en näringsbomb i bröd.
matmuffins låter intressant, har du nåt bra recept? Barnet gillar att baka och kan få vara med och baka dem så blir det extra roligt att äta dem.
Ska ta en liten pratstund som fler föreslagit och se vilka egna tankar kring frukosten som finns.