• Lingonflickan

Frukosttips någon?

Efter ännu en morgon med frukosttjafs kastar jag ut frågan på FL. Barnet vill inte ha bröd, gnäller om smörgåsen varje morgon. Jag har provat att göra gröt men det går inte ner - kan förstå det då jag inte gillar det själv.

Men vad finns för alternativ? Yoghurt med flingor känns inte riktigt bra, och dessutom är yogurten relativt dyr om man ska äta det varje morgon och kväll. Och flingor är onödigt söta. Visst skulle jag kunna skiva i banan men inte varje dag då de är stoppande och barnets mage lätt blir hård.

Finns det några bra tips på frukostvanor bland alla goa mammor härinne?

OBS! LCHF-propaganda undanbedes.    

Puss!!
  • Svar på tråden Frukosttips någon?
  • Lingonflickan

Välling känns konstigt till ett skolbarn som dessutom inte druckit en enda klunk välling som bebis ens.

Turkisk/grekisk yoghurt är alldeles för fet.

Barnet äter bara risgrynsgröt men kan ju tröttna om man gör det för ofta.   

Tar till mig receptet.  Glad

Puss!!
  • weasley

- Fruktsallad med keso är grymt gott. Kan krydda med vaniljpulver eller kanel beroende på frukterna som är i också.
    - Smoothies.
    - Omelett.
    - Fil med russin, banan och solrosfrön samt cornflakes.  

• Elin 885

varför skulle det bli dyrt med yoghurt varje dag?
    här hemma äter vi endast laktosfritt eftersom jag inte tål laktos och DET är dyrt, där kostar yoghurten 20kr litern ibland t o m 22 kr och mjölken ca 16kr litern.
    perspektiv!

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, men jag är snäll egentligen =)
  • Duckan

Ts, känns mer som att du ratar alla förslag för att det är fel på dem, för dyrt, för fett osv. Om barnet äter risgrynsgröt nån dag, yoghur en annan och så smörgås ibland så blir det både varierat och olika dyrt.

• Lingonflickan
    Duckan skrev 2013-05-02 14:05:22 följande:
    Ts, känns mer som att du ratar alla förslag för att det är fel på dem, för dyrt, för fett osv. Om barnet äter risgrynsgröt nån dag, yoghur en annan och så smörgås ibland så blir det både varierat och olika dyrt.

Jag har tagit till mig rätt mycket av förslagen. Jag känner mig dock inte bekväm med att ösa i mitt barn yoghurt med en fetthalt på 10 %. Rigrynsgröt kan jag visst ge men det blir gärna till kvällen. Barnet äter ingen annan gröt. Jag tycker det blir dyrt med 5 liter yoghurt i veckan. Den naturella gillas helt enkelt bara av mig är hemma.
    Puss!!
  • Elin 885
    Lingonflickan skrev 2013-05-02 14:19:34 följande:

Jag har tagit till mig rätt mycket av förslagen. Jag känner mig dock inte bekväm med att ösa i mitt barn yoghurt med en fetthalt på 10 %. Rigrynsgröt kan jag visst ge men det blir gärna till kvällen. Barnet äter ingen annan gröt. Jag tycker det blir dyrt med 5 liter yoghurt i veckan. Den naturella gillas helt enkelt bara av mig är hemma.
    men du mat ÄR dyrt.

• Elin 885

16*5 = 80kr
    Det tycker inte jag är farligt alls.
    bra musli säg 40kr till ja det blir 120kr för frukost en hel vecka....jättedyrt du....eller inte!
    jösses!

Visst det är säkert billigare att ge vitt rostbröd, men hur nyttigt är det då?.
    Om han har mycket problem med förstoppning så kanske han har IBS och kan då få medicin.

• Unbreakable

Två riskakor utan smör med mycket grönsaker, testa smältost, gurka, rödlök, sallad och paprika. Ett kokt ägg och  en proteinshake och färskpressad saft eller vatten och mixade frysta bär. Har du tid kan du skala, skiva och skära ananas i bitar på kvällen och servera på morgonen. Färskmosade jordgubbar med aningen socker kan man göra på sommaren och frysa ner. Ta fram en burk och lägg i kylen lägg mycket mos på havregrynsgröten, då kan t.o.m jag äta gröt.

• Elin 885
    Unbreakable skrev 2013-05-02 14:24:54 följande:
    Två riskakor utan smör med mycket grönsaker, testa smältost, gurka, rödlök, sallad och paprika. Ett kokt ägg och  en proteinshake och färskpressad saft eller vatten och mixade frysta bär. Har du tid kan du skala, skiva och skära ananas i bitar på kvällen och servera på morgonen. Färskmosade jordgubbar med aningen socker kan man göra på sommaren och frysa ner. Ta fram en burk och lägg i kylen lägg mycket mos på havregrynsgröten, då kan t.o.m jag äta gröt.
    varför utan smör?
Svar på tråden Frukosttips någon?