• DJkillen

Få sparken efter bara ett litet misstag!

Jag fick ett nytt jobb för två veckor sedan. I fredags gjorde jag ett misstag och idag ringde chefen och var fly förbannad. Han skrek att jag inte behöver komma tillbaka ditt och pratade om hur mycket jag kostat företaget. Det känns hemskt. Är det verkligen rätt att ge sparken för ett litet misstag? Borde jag inte få en andra chans? :S

Har ni gjort misstag som kostat er jobbet? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-05 16:42
    Det som hände var att företaget har kunder som prenumererar på deras tjänster och de skulle skicka ut ett erbjudande om ny prenumeration till ett antal kunder som nyligen avslutat sitt abonnemang, ungefär 2000 kunder.

Jag skulle fixa denna beställning från tryckeriet som trycker och skickar, men jag gjorde fel så utskicket blev till alla nuvarande och tidigare kunder som ligger i kunddatabasen. Dessutom blev det fel information i kuvertet också tyvärr.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-05 19:40
    Jag lämnade en lapp till chefen i fredags när jag upptäckte felet där jag bad om ursäkt!

Jag flexade ut lite tidigare i fredags och chefen var inte på plats när jag gick från jobbet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-08 10:44
    Min chef har lämnat över ärendet till en person i ledningsgruppen och en jurist. Jag kommer att träffa dem i eftermiddag tillsammans med mitt juridiska ombud.

AG är på defensiven nu och det verkar finnas goda förutsättningar att i alla fall få ersättning för att jag blivit illa behandlad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-08 17:26
    AG har bett om ursäkt och erbjudit mig 3 månadslöner i avgångsvederlag. Ska jag ta det eller gå vidare till TR?

• Svar på tråden Få sparken efter bara ett litet misstag!
  • DJkillen
    Elin 885 skrev 2013-05-05 16:43:07 följande:
    ja visst kan du få det.
    nu vet jag inte om detta är ditt första jobb, men lita inte på arbetsgivare.
    jag begär alltid allting skriftligt eller att en representant från facket är med vid de möten som jag har haft med chefer.
    En representant från facket? Som barnvakt, eller? :D

Jag menar om det är rätt av chefen att göra så eller om han borde ge mig en chans till. Jag tycker att alla ska få en andra chans även om misstaget kostade företaget si eller så mycket. 
  • DJkillen
    Kickioh skrev 2013-05-05 16:44:24 följande:

Ja, det är rätt. Både eftersom du inte verkar ha någon klart uttalad anställningsform och för att misstaget inte var särskilt litet.
    Men borde man inte få en andra chans? Alla kan ju göra lite fel.
  • Elin 885
    DJkillen skrev 2013-05-05 16:44:38 följande:
    En representant från facket? Som barnvakt, eller? :D

Jag menar om det är rätt av chefen att göra så eller om han borde ge mig en chans till. Jag tycker att alla ska få en andra chans även om misstaget kostade företaget si eller så mycket. 
    ja det kan man tycka men nu fungerar det inte så.
    gör man ett misstag som kostar företaget asmycket pengar så är det grund för uppsägning.

nej inte som barnvakt såklart utan som representant för facket och så att en till hör allt som säjs. då kan inte chefen komma i efterhand och påstå hitan och ditan.
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, men jag är snäll egentligen =)
  • slemtorsk i din bralla

man har oftast en provanställning och under den tiden kan man när som helst bli uppsagd utan någon orsak ens, provanställningen är vanigtvis 6 månader om man inte avtalat om annat.

• Zebrima
    DJkillen skrev 2013-05-05 16:45:38 följande:
    Borde och borde. Arbetsgivaren har inte gjort något olagligt, det är upp till dem om de vill ge dig en andra chans eller ej. Du får väl försöka ringa och prata med chefen istället och förklara dig? Det är det enda du kan göra.
  • Elin 885
    slemtorsk i din bralla skrev 2013-05-05 16:46:56 följande:
    man har oftast en provanställning och under den tiden kan man när som helst bli uppsagd utan någon orsak ens, provanställningen är vanigtvis 6 månader om man inte avtalat om annat.
    fast då har man uppsägningstid.
    i detta fallet låter det mer som ett avskedande.
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, men jag är snäll egentligen =)
  • Kickioh

Det är ju upp till varje chef att avgöra såklart. Men att chansa med något man inte kan som blir en väldigt dyr kostnad för företaget och dessutom går ut till ALLA kunder är inte att göra bara lite fel tyvärr. Jag antar att de nu måste göra ytterligare ett utskick också för att förklara felinformationen som kunderna fått.
  • Zebrima

Jag har för mig att även om man har uppsägningstid så kan arbetsgivaren säga att man inte behöver komma dit mer. Då får man ändå de sista veckornas lön, men vill de inte ha en på arbetsplatsen (t.ex. för att de är rädda att man gör ännu fler misstag som kostar ännu mer, sprider negativ stämning o.s.v.) så får man inte komma dit.

• Grande Rock
    Jo, det borde man definitivt. Tyvärr hjälper det inte dig i din situation att det borde vara så.
    The Devil Stole the Beat from the Lord
Svar på tråden Få sparken efter bara ett litet misstag!