• DJkillen

Få sparken efter bara ett litet misstag!

Jag fick ett nytt jobb för två veckor sedan. I fredags gjorde jag ett misstag och idag ringde chefen och var fly förbannad. Han skrek att jag inte behöver komma tillbaka ditt och pratade om hur mycket jag kostat företaget. Det känns hemskt. Är det verkligen rätt att ge sparken för ett litet misstag? Borde jag inte få en andra chans? :S

Har ni gjort misstag som kostat er jobbet? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-05 16:42
    Det som hände var att företaget har kunder som prenumererar på deras tjänster och de skulle skicka ut ett erbjudande om ny prenumeration till ett antal kunder som nyligen avslutat sitt abonnemang, ungefär 2000 kunder.

Jag skulle fixa denna beställning från tryckeriet som trycker och skickar, men jag gjorde fel så utskicket blev till alla nuvarande och tidigare kunder som ligger i kunddatabasen. Dessutom blev det fel information i kuvertet också tyvärr.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-05 19:40
    Jag lämnade en lapp till chefen i fredags när jag upptäckte felet där jag bad om ursäkt!

Jag flexade ut lite tidigare i fredags och chefen var inte på plats när jag gick från jobbet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-08 10:44
    Min chef har lämnat över ärendet till en person i ledningsgruppen och en jurist. Jag kommer att träffa dem i eftermiddag tillsammans med mitt juridiska ombud.

AG är på defensiven nu och det verkar finnas goda förutsättningar att i alla fall få ersättning för att jag blivit illa behandlad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-08 17:26
    AG har bett om ursäkt och erbjudit mig 3 månadslöner i avgångsvederlag. Ska jag ta det eller gå vidare till TR?

• Svar på tråden Få sparken efter bara ett litet misstag!
  • PandaaN

Tråkigt att du blev av med jobbet.
    Tyvärr så gäller inte LAS för dig då du är nyanställd. Många företag om inget annat är avtalat så är provanställningen på 6 månader. Där kan AG säga att du inte behöver komma tillbaka mer utan att förklara varför. H*n behöver inte ge dig en förklaring.
    Hade du varit anställd, hade du fått sparken för tjänstefel. I mina ögon en grov sådan som har kostar företaget dels kunder och dels dåligt rykte om fel reklam ect. Du kanske skulle trippel kollat att allt är rätt och kontaktat AG för ett slutligt Godkännande först?

• DJkillen
    PandaaN skrev 2013-05-05 17:15:07 följande:
    Tråkigt att du blev av med jobbet.
    Tyvärr så gäller inte LAS för dig då du är nyanställd. Många företag om inget annat är avtalat så är provanställningen på 6 månader. Där kan AG säga att du inte behöver komma tillbaka mer utan att förklara varför. H*n behöver inte ge dig en förklaring.
    Hade du varit anställd, hade du fått sparken för tjänstefel. I mina ögon en grov sådan som har kostar företaget dels kunder och dels dåligt rykte om fel reklam ect. Du kanske skulle trippel kollat att allt är rätt och kontaktat AG för ett slutligt Godkännande först?
    Jag vill vara snabb och duktig, ska man straffas för det? Jag skrev en lapp där jag bad om ursäkt. Tjänstefel även om det är ett misstag?
  • DJkillen

Jag funderar på att sätta ihop ett nytt utskick där jag ber om ursäkt och förklarar hur det ligger till. Kunderna är kanske mer överseende än min chef?

• PandaaN

Ja det kan du göra beroende på vilket företag så att säga.
    "Ber om ursäkt för senaste tryckfelet" här får ni ytterligare 25 % rabatt kanske ?!
    Men gör du detta utan AG godkännande kan du bli fälld om du använder hans företagslogo.

• Purpurbräcka
    DJkillen skrev 2013-05-05 17:21:11 följande:
    Jag vill vara snabb och duktig, ska man straffas för det? Jag skrev en lapp där jag bad om ursäkt. Tjänstefel även om det är ett misstag?
    Ja om det gått till på det sättet du beskriver nedan så har du helt klart visat på dåligt omdöme.
    DJkillen skrev 2013-05-05 16:21:43 följande:
    Misstaget var att det blev lite fel i en beställning till tryckeriet företaget anlitar.. Jag vet inte riktigt hur man gör när man beställer där, men tänkte jag skulle göra det ändå för att vara driftig och så... visa framfötterna. Det blev så fel.. 
     Är man ny och osäker så är det alltid säkrast att dubbelkolla med någon som vet.

Du kan alltid be om en andra chans. Men du har inga rättigheter till det.
  • DJkillen
    PandaaN skrev 2013-05-05 17:28:50 följande:
    Ja det kan du göra beroende på vilket företag så att säga.
    "Ber om ursäkt för senaste tryckfelet" här får ni ytterligare 25 % rabatt kanske ?!
    Men gör du detta utan AG godkännande kan du bli fälld om du använder hans företagslogo.
    Jag har kollat och kommer fortfarande åt min företagsmail. Så jag kan maila tryckeriet utan att det verkar konstigt. Jag kan ju dock inte erbjuda någon rabatt så klart.
  • Kickioh
    DJkillen skrev 2013-05-05 17:25:13 följande:
    Jag funderar på att sätta ihop ett nytt utskick där jag ber om ursäkt och förklarar hur det ligger till. Kunderna är kanske mer överseende än min chef?

Gör absolut inget mer utskick på eget bevåg utan att chefen granskat och godkänt!

Där for ju din andra chans om du skulle ha fått någon. Hr du inte lärt dig något av första misstaget?
  • slemtorsk i din bralla
    DJkillen skrev 2013-05-05 17:25:13 följande:
    Det gör ju genast saken bättre...NOT.,,Du har ju inte rätt att göra utskick i företagets namn då du blivit avskedad..men visst bekosta utskick själv, hur kommer du åt kundregistret? Är det ens lagligt att göra så?

Känns som att det är bättre att du tar detta som en lärdom..visst ska man vara snabb i sitt jobb, men det tjänar ju inget till att du varit snabb när du gjort så totalfel och måste göra om allt och lite till...då tar det ju ännu mer tid än det hade gjort från början om du tagit det lugnt och gjort rätt..
  • DJkillen
    slemtorsk i din bralla skrev 2013-05-05 17:32:13 följande:
    Det gör ju genast saken bättre...NOT.,,Du har ju inte rätt att göra utskick i företagets namn då du blivit avskedad..men visst bekosta utskick själv, hur kommer du åt kundregistret? Är det ens lagligt att göra så?

Känns som att det är bättre att du tar detta som en lärdom..visst ska man vara snabb i sitt jobb, men det tjänar ju inget till att du varit snabb när du gjort så totalfel och måste göra om allt och lite till...då tar det ju ännu mer tid än det hade gjort från början om du tagit det lugnt och gjort rätt..
    Då det rör sig om ca 50000 i kundregistret så kan jag knappast bekosta detta själv.

Jag kommer inte åt kundregistret, men alla utskick går via tryckeriet och kan beställa där. 
Svar på tråden Få sparken efter bara ett litet misstag!