• DJkillen

Få sparken efter bara ett litet misstag!

Jag fick ett nytt jobb för två veckor sedan. I fredags gjorde jag ett misstag och idag ringde chefen och var fly förbannad. Han skrek att jag inte behöver komma tillbaka ditt och pratade om hur mycket jag kostat företaget. Det känns hemskt. Är det verkligen rätt att ge sparken för ett litet misstag? Borde jag inte få en andra chans? :S

Har ni gjort misstag som kostat er jobbet? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-05 16:42
    Det som hände var att företaget har kunder som prenumererar på deras tjänster och de skulle skicka ut ett erbjudande om ny prenumeration till ett antal kunder som nyligen avslutat sitt abonnemang, ungefär 2000 kunder.

Jag skulle fixa denna beställning från tryckeriet som trycker och skickar, men jag gjorde fel så utskicket blev till alla nuvarande och tidigare kunder som ligger i kunddatabasen. Dessutom blev det fel information i kuvertet också tyvärr.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-05 19:40
    Jag lämnade en lapp till chefen i fredags när jag upptäckte felet där jag bad om ursäkt!

Jag flexade ut lite tidigare i fredags och chefen var inte på plats när jag gick från jobbet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-08 10:44
    Min chef har lämnat över ärendet till en person i ledningsgruppen och en jurist. Jag kommer att träffa dem i eftermiddag tillsammans med mitt juridiska ombud.

AG är på defensiven nu och det verkar finnas goda förutsättningar att i alla fall få ersättning för att jag blivit illa behandlad.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-05-08 17:26
    AG har bett om ursäkt och erbjudit mig 3 månadslöner i avgångsvederlag. Ska jag ta det eller gå vidare till TR?

• Svar på tråden Få sparken efter bara ett litet misstag!
  • Kickioh
    DJkillen skrev 2013-05-05 17:30:53 följande:
    Jag har kollat och kommer fortfarande åt min företagsmail. Så jag kan maila tryckeriet utan att det verkar konstigt. Jag kan ju dock inte erbjuda någon rabatt så klart.

Bara för att du kommer åt jobbmailen ger dig inte rätten att beställa jobb via den då du inte längre jobbar för företaget.

Chefen kanske dessutom redan ordnat ett nytt utskick till kunderna. Du gör det bara ännu mer pinsamt för företaget om du skickar ut ett eget, som kanske måste förklaras igen.
  • Grande Rock
    DJkillen skrev 2013-05-05 17:33:52 följande:
    Då det rör sig om ca 50000 i kundregistret så kan jag knappast bekosta detta själv.

Jag kommer inte åt kundregistret, men alla utskick går via tryckeriet och kan beställa där. 
    om du blivit avskedad och gör ett utskick i arbetsgivarens namn är det ett kriminellt tilltag, det är inte rätt sak att göra.
    The Devil Stole the Beat from the Lord
  • PandaaN

Har du fått sparken är det kört tyvärr. Du får inte ens logga in i företagsmailet! Detta loggas. Har du kopia på policyn i ditt företag så står det klart och tydligt vad som gäller vid uppsägning av tjänst, användning av jobbet dator ... mm?!

• Zebrima
    DJkillen skrev 2013-05-05 17:25:13 följande:
    Jag funderar på att sätta ihop ett nytt utskick där jag ber om ursäkt och förklarar hur det ligger till. Kunderna är kanske mer överseende än min chef?
    Gör du det utan att du fått det godkänt av arbetsgivaren, så kan företaget anmäla dig och få rätt till skadestånd eller ersättning. Oavsett om du själv betalar för utskicket (för jag antar att du inte tycker att arbetsgivaren ska betala detta också?!) Bara så du vet.
  • slemtorsk i din bralla
    DJkillen skrev 2013-05-05 17:33:52 följande:
    Då det rör sig om ca 50000 i kundregistret så kan jag knappast bekosta detta själv.

Jag kommer inte åt kundregistret, men alla utskick går via tryckeriet och kan beställa där. 
    så du ska kosta din fd arbetsgivare ÄNNU MER pengar....hur tror du att det ger dig jobbet tillbaka?Och grattis till en skitdålig referens, när du söker jobb i fortsättningen så får du ju under inga omständigheter nämna detta jobb och dina funderingar kring ditt misstag....

Inte för att vara elak men du kan inte vara så gammal, eller är du uppväxt utanför civilisationen eftersom du inte ser det helgalna i att på eget bevåg göra utskick i ett företagsnamn som du blivit avskedad från...trodde verkligen inte att folk kunde vara så osmarta
  • PandaaN

Jag råder dig att släppa detta. Predika inte för chefen. Lägg inte in detta företag i din meritförteckning. Lär dig av dina misstag. Sök ett nytt jobb. Åk till stan och ta en öl.
    Imorgon är det en ny dag.

• DJkillen
    slemtorsk i din bralla skrev 2013-05-05 17:41:45 följande:
    så du ska kosta din fd arbetsgivare ÄNNU MER pengar....hur tror du att det ger dig jobbet tillbaka?Och grattis till en skitdålig referens, när du söker jobb i fortsättningen så får du ju under inga omständigheter nämna detta jobb och dina funderingar kring ditt misstag....

Inte för att vara elak men du kan inte vara så gammal, eller är du uppväxt utanför civilisationen eftersom du inte ser det helgalna i att på eget bevåg göra utskick i ett företagsnamn som du blivit avskedad från...trodde verkligen inte att folk kunde vara så osmarta
    Men herregud! Det var en idé bara. Det är väl bra om man försöker rätta till sina misstag?
  • slemtorsk i din bralla
    DJkillen skrev 2013-05-05 17:46:38 följande:
    Men herregud! Det var en idé bara. Det är väl bra om man försöker rätta till sina misstag?
    fast du måste väl förstå att du inte rättar till n¨got genom att göra fler kostsamma utskick utan godkännande av den chef som redan sparkat dig?
  • PandaaN

Du skulle rätta ditt misstag efter granskning av beställd material. Inte när det har nått sista steget.

• Kickioh
    DJkillen skrev 2013-05-05 17:46:38 följande:

Jovisst är det det, men kanske inte genom att upprepa samma misstag som man fick sparken för.
Svar på tråden Få sparken efter bara ett litet misstag!