• Mariiika

Pitbulls!

Tycker det är tråkigt att folk har såna fördommar om pitbulls. Har själv en pitbullvalp på 6 månader som är helt underbar, älskar barn och människor, hon behöver mycket aktivering men det är det värt =)
    Vad tycker ni om pitbulls?
    Blev lite irriterad då det kom en tant i 30 års åldern med två barn som frågade om dem fick klappa min hund, jamen självklart sa jag!
    Sen började barnen gosa med min hund, och shiva (som min hund heter) satt fint och viftade på svansen medans hon blev klappad och gosad med.
    Sen får jag frågan: vad är det för ras?
    Ja, det är en pitbull.
    Då DRAR hon barnen från hunden och säger: hur FAN kan du låta mina barn gosa med en mördarhund? fyfan, sen går hon.
    Och jag blev helt stum, som ett frågetecken..
    Sen får jag alltid den här "men herregud" blicken när dem frågar vad det är för ras och jag säger pitbull.
    Det är så jävla tråkigt att tex media förstorar det hela så folk blir livrädda.
    Det är inte hundens fel, det är ägaren!!!
    och tråkigt men sant, många skaffar pitbulls i försvar och för att dem ser stora och biffiga ut, och tränar dem till att bitas.
    Vad tycker ni om rasens rykte?
    Har ni sjävla en pitbull och fått folk som kommenterat?

• Svar på tråden Pitbulls!
  • Dexter dot com

Varför säger du inte at det är en blandras bara så slipper du kommentarerna?!
    Jag antar att den inte är reggad och har stamtavla vilket innebär att det är en blandras så du far ju inte ens med osanning ;)

• Sthlm Cicci

Har du papper på att det är en renrasig? Annars hade jag sagt att det är en rondellhund.

• lilleskutto

Det är kombinationen av okunskap och bristande ledarskap som gör en hund farlig oavsett vilken ras det handlar om. Ansvaret för en hur en hund är ligger alltid på ägaren.
    Tyvärr är det ju så att just denna typ av ras ofta hamnat i fel händer för sina kamp egenskaper.
    Jag har tycker annars att dessa typer av raser är väldigt fina hundar och de som jag träffat varit väldigt bra familjehundar :)

• Ann Cistrus

Jag tycker det är lite förvånande att ägare till denna typen av hund kan verka förvånade över att det finns en negativ bild av den ute i samhället. Menar du på fullt allvar att du inte visste om att du skulle få en del negativ uppmärksamhet på grund av ditt val av hund? 

• JECJ

Jag har en shitbullmix (omplaceringshund självklart).
    Det är underbara hundar, MEN jag blir förbannad på alla som köper oregistrerade/hundar utan stamtavla!
    Det är människor som köper det köksavlade "pitbullen" som ger hundtypen dåligt rykte! Det föds för många av dessa hundar och utan stamtavla och kontroll så ökar bara dermodex och andra problem lavinartat!
    Hundarna lider fysiskt och psykiskt och människorna ser bara en söt och billig valp!

Stopp för handel av oregistrerade hundar!  

När jag tog emot hunden för 6 år sedan så visste jag om fördommarna. Min hund är en underbar och extremt lätthanterad hund.. men så var han inte i början.

Är du så dum att du inte fattade vilken sorts hund du köpte??  Eller köpte du den för att du skulle känna dig speciell? 

• Queenie70

Spela inte dum. Nog var det lite kittlande för dig att välja just en pittbull.

• aj 378

Håller med JECJ! Gjorde tyvärr det misstagen själv. Köpte en hund av ett par i samma lilla stad som oss. Problemen började redan tidigt. När jag kom till veterinären första gången sa hon till mig att kullen min valp kom ur inte skulle ha funnits och att hon starkt avrått ägarna att avla på den mamman och pappan.

Idag är mamman och fem av nio valpar borta pga psykiska problem. Kommer ALDRIG köpa en hund från en privatperson eller en utan stamtavla.

• Flowerflower
    Queenie70 skrev 2013-05-18 10:22:33 följande:

Så klart.
  • dogcatbird
    Queenie70 skrev 2013-05-18 10:22:33 följande:
    Håller tyvärr med. 
  • Mariiika
    Det är reggad, har en stamtavla och kommer från en seriös uppfödare!
    blir inte förvånad, tycker bara det är tråkigt att folk har såna fördommar. 
    blev förvånad över att hon reagerade som hon gjorde när min hund bara satt, lugn och tog emot klappar och kel.
    men det är klart att jag var medveten om att jag skulle få kritik och kommentarer om mitt hundval, men jag tycker att den här rasen passar mig och mitt aktiva liv mycket bra.

Svar på tråden Pitbulls!