• Mariiika

Pitbulls!

Tycker det är tråkigt att folk har såna fördommar om pitbulls. Har själv en pitbullvalp på 6 månader som är helt underbar, älskar barn och människor, hon behöver mycket aktivering men det är det värt =)
    Vad tycker ni om pitbulls?
    Blev lite irriterad då det kom en tant i 30 års åldern med två barn som frågade om dem fick klappa min hund, jamen självklart sa jag!
    Sen började barnen gosa med min hund, och shiva (som min hund heter) satt fint och viftade på svansen medans hon blev klappad och gosad med.
    Sen får jag frågan: vad är det för ras?
    Ja, det är en pitbull.
    Då DRAR hon barnen från hunden och säger: hur FAN kan du låta mina barn gosa med en mördarhund? fyfan, sen går hon.
    Och jag blev helt stum, som ett frågetecken..
    Sen får jag alltid den här "men herregud" blicken när dem frågar vad det är för ras och jag säger pitbull.
    Det är så jävla tråkigt att tex media förstorar det hela så folk blir livrädda.
    Det är inte hundens fel, det är ägaren!!!
    och tråkigt men sant, många skaffar pitbulls i försvar och för att dem ser stora och biffiga ut, och tränar dem till att bitas.
    Vad tycker ni om rasens rykte?
    Har ni sjävla en pitbull och fått folk som kommenterat?

• Svar på tråden Pitbulls!
  • dogcatbird
    Petroleum skrev 2013-05-20 01:10:10 följande:
    Helt rätt. Jag har bara träffat en enda APBT med stamtavla trots att jag umgås med mycket staffe-folk och i WP-sammanhang där de ändå förekommer om än inte så frekvent.

Finns en känd story inom WP här i Sverige.

Två APBT "pitbulls" har bott och levt tillsammans i flera flera år och kommit bra överens. En tredje hund finns också i flocken och det har funkat kanon. En morgon sitter frun och barnet i familjen och äter frukost med hundarna liggandes i köket, barnet tappar en macka på golvet. Helt plötsligt är det vilt slagsmål i köket. Frun hivar ut barnet och hund nr 3 men får inte isär de andra två. En av de fick avlivas pga. sina skador.

Det säger en del om instinkt. Fram till den dagen hade dessa två levt i samma flock.
    Precis. En dag är det något som hänt -  en könsmognad, en resurs (macka) som man kan tävla om, något med reviret osv och så kan det säga PANG bara.
  • Ann Cistrus
    Petroleum skrev 2013-05-20 01:10:10 följande:
    Helt rätt. Jag har bara träffat en enda APBT med stamtavla trots att jag umgås med mycket staffe-folk och i WP-sammanhang där de ändå förekommer om än inte så frekvent.

Finns en känd story inom WP här i Sverige.

Två APBT "pitbulls" har bott och levt tillsammans i flera flera år och kommit bra överens. En tredje hund finns också i flocken och det har funkat kanon. En morgon sitter frun och barnet i familjen och äter frukost med hundarna liggandes i köket, barnet tappar en macka på golvet. Helt plötsligt är det vilt slagsmål i köket. Frun hivar ut barnet och hund nr 3 men får inte isär de andra två. En av de fick avlivas pga. sina skador.

Det säger en del om instinkt. Fram till den dagen hade dessa två levt i samma flock.
    Har en liknande historia som visar hur djupt inavlade egenskaper sitter. Jag hade en afghanhund innan och min uppfödare berättade om en kvinna som hade två afghaner och en katt. Hundar och katten hade bott tillsammans problemfritt i flera år men en dag när kvinnan kom hem från jobbet fann hon sitt kök mer eller mindre täckt av blod och på diskbänken låg kattens huvud... Förmodligen hade en leksituation urartat och hetsjaktinstinkten hade vaknat i afghanerna som slitit kattstackarn i stycken. 
  • Litet My
    Mariiika skrev 2013-05-18 16:43:11 följande:
    Det är reggad, har en stamtavla och kommer från en seriös uppfödare!
    blir inte förvånad, tycker bara det är tråkigt att folk har såna fördommar. 
    blev förvånad över att hon reagerade som hon gjorde när min hund bara satt, lugn och tog emot klappar och kel.
    men det är klart att jag var medveten om att jag skulle få kritik och kommentarer om mitt hundval, men jag tycker att den här rasen passar mig och mitt aktiva liv mycket bra.

Och som vanligt skyller Pitbullägarna/de med liknande raser på att folk är okunniga och dumma istället för på de som faktiskt ger rasen dåligt rykte, nämligen de oseriösa hundägarna.

Sedan tror jag du redan innan visste att just ditt val av ras skulle få vissa personer att ta avstånd.  

• Litet My
    dogcatbird skrev 2013-05-18 17:45:17 följande:
    TS, varför hoppas du att folk ska tro att just din hundras inte har några av sin ras egenskaper bara för att ni inte tränat dem aktivt?

Om jag har bordercollie, så visst vill den valla fast jag inte tränat det. Om jag har tibetansk spaniel så vaktar den, om jag har vinthund så vill den jaga sådant den ser. En parson vill ta små djur. Kasta en leksak och en retriever hämtar. Varför är just pitbullen utan sina rasegenskaper, bara för att den inte är tränad? Det skulle jag vilja veta...

Sant, på många forum bla pratas det mycket om rasernas olika egenskaper och vad de är framavlade till, men läser man om Pitbull/Amstaff så är de som blanka blad tydligen eftersom "ägaren gör hunden" helt utan inverkan på vad man använt hunden till och vad den har i bakgrunden. Ofta kontrat med "en Chihuahua kan också bli farlig, så det så"...
  • Doofie

Lista på farliga raser:

"Kamphund - det är sedan 2007-01-01 inte tillåtet att ha så kallad kamphund. Som kamphund räknar vi följande raser samt blandraser där dessa raser ingår.

American pitbullterrier
    American staffordshire terrier (amstaff)
    Staffordshire bullterrier
    Pitbullterrier
    Pitbull
    Bullterrier
    Boerboel
    Bullmastiff
    Cão fila de são Miguel
    Doberman
    Dogo argentino
    Dogo canario
    Dogue de Bordeaux (Bordeauxdogg)
    Fila brasileiro
    Mastiff
    Mastino napoletano (Neapolitansk mastiff)
    Perro dogo mallorquin (Ca de bou, Mallorcamastiff)
    Rottweiler
    Shar pei
    Tosa (Tosa inu)"

Don't hate me because i'm beautiful.
  • Doofie

Jag tror inte det är utan anledning folk är rädda för dem och att vissa länder förbjuder dom.

• Doofie
    Doofie skrev 2013-05-20 07:48:12 följande:
    Lista på farliga raser:

"Kamphund - det är sedan 2007-01-01 inte tillåtet att ha så kallad kamphund. Som kamphund räknar vi följande raser samt blandraser där dessa raser ingår.

American pitbullterrier
    American staffordshire terrier (amstaff)
    Staffordshire bullterrier
    Pitbullterrier
    Pitbull
    Bullterrier
    Boerboel
    Bullmastiff
    Cão fila de são Miguel
    Doberman
    Dogo argentino
    Dogo canario
    Dogue de Bordeaux (Bordeauxdogg)
    Fila brasileiro
    Mastiff
    Mastino napoletano (Neapolitansk mastiff)
    Perro dogo mallorquin (Ca de bou, Mallorcamastiff)
    Rottweiler
    Shar pei
    Tosa (Tosa inu)"
Svar på tråden Pitbulls!