Narkos skrev 2013-06-16 07:34:56 följande:
Hehe, ja... Let´s agree to disagree ;) Jag vet att det finns ett "läger" med människor som gillar dessa hundar och det går vattentäta skott mellan dem och "oss andra". Jag har haft en massa diskussioner i detta ämne på ett hundforum och det slutar aldrig med att någon lyckas omvända den andra.
Ja,så är det ju,"kamphundshatare" kan verkligen inte acceptera att det finns faktist väldigt trevliga individer,men även "kamphundsälskare" kan inte acceptera att det finns många förstörda hundar som inte borde få vara ute bland folk och fä.
Som sagt,det är en hund med hård skalle och mycket energi,men jobbar man dom rätt så använder dom det till att arbeta istället för att hitta på dumheter,och man får en VÄLDIGT trevlig och samarbetsvillig hund,som verkligen vill göra sin människa till lags. Min hund gör oftast mer än vad jag kräver att han ska göra,han har en massa energi,och jag älskar att se hur han använder den. nu är han till åren så jag har väll börjat trappa ner lite träning för honom,men han gör som sagt gärna mer än vad jag kräver,och hade han fått bestämms så skulle det inte finnas något slut alls! Jag vet inte om det är envisheten eller energin som håller i gång honom,men är med mig ut på ridturer och springer fram och tillbaka och rejsar runt under 1-2 timmar,och han är inte ens trött när vi är hemma igen!
Jag tror det är där många gör fel,oseriösa köper en kamphund,dom luffsar ner på stan och sätter sig på en bänk och sitter där några timmar,sen lufsar dom hem,och hunden får enbart korta kissvändor. Inte undra på att vissa kampisar "ballar ur",dom har väll så mycket överskottsenergi så det blir till slut kortslutning i hjärnan,och dom måste få ur sig all frustation dom känner,att då flyga på en annan hund kommer ladda ur dom ordentligt. Sen blir dom stämplade som en mördarhund... Första halvåret-året går bra,man har vääääärldens snällaste hund,som aaaaldrig skulle göra något,sen PANG,smäller det en dag,och dom står där helt handfallna och fattar inte vad som hände. Då har den stackars hunden samlat på sig så mycket energi,tillslut vet dom inte vart dom ska göra av det,sen blir det bara en explosion av alla känslor..
Och dom seriösa hundägarna köper dessvärre oftast inte en kamphund,pga att dom ha sånt dåligt rykte. Det onda hjulet är igång.
Det är såååå mycket som försigår inne i huvudet på en kampis,att "bara" gå enkla promenader räcker oftast inte,utan man lär se till att aktivera psykiskt också,eller ha så pass mycket variation i promenaderna så dom får känna nya lukter och se nya platser,dom måste få träna hjärnan också då den blir trött! Och att man varierar träningen! Det har jag märkt om man går samma vända/tränar samma sak några dagar i streck,då blir det liksom "aja,nu kan jag det här,nu är jag less" sen går han in i nått tunnelseende och bara stövlar på rakt fram. Man måste underhålla deras sinnen!
Jag är jätteglad över min hund,men nästa ras kommer jag nog inte välja en kampis, inte för att det är några dåliga hundar,tvärt om,men jag känner att jag har inte längre tid/ork att pyssla ihop allt så mycket runt honom för att få det bästa för han,jag vill kunna ta vovven och gå samma vända under en vecka om det krävs,kunna släppa ut på gården bara under dagarna om jag är sjuk,osv. Däremot har jag aldrig ångrat mig över mitt hundval,han har varit en underbar individ som gett och lärt mig sååå mycket,men nu har det gått 9 år,så det har ju hänt mycket i mitt liv,bla en liten bebis som tar mycket tid,och jag känner att jag har inte orken att kunna hålla igång en hund så pass mycket som han faktist kräver i 9-10 år till. Nu har vi börjat tagga ner träningen pga hans ålder,och det känns som ett bra beslut,han får hänga kvar så länge han mår bra,och mitt hjärta kommer gå sönder den dagen det är dags för han att vandra vidare,för en sån personlighet han har har ingen annan någonsin kommit i närheten av,han är en av mina bästa vänner,och jag älskar honom så otroligt!