• Mariiika

Pitbulls!

Tycker det är tråkigt att folk har såna fördommar om pitbulls. Har själv en pitbullvalp på 6 månader som är helt underbar, älskar barn och människor, hon behöver mycket aktivering men det är det värt =)
    Vad tycker ni om pitbulls?
    Blev lite irriterad då det kom en tant i 30 års åldern med två barn som frågade om dem fick klappa min hund, jamen självklart sa jag!
    Sen började barnen gosa med min hund, och shiva (som min hund heter) satt fint och viftade på svansen medans hon blev klappad och gosad med.
    Sen får jag frågan: vad är det för ras?
    Ja, det är en pitbull.
    Då DRAR hon barnen från hunden och säger: hur FAN kan du låta mina barn gosa med en mördarhund? fyfan, sen går hon.
    Och jag blev helt stum, som ett frågetecken..
    Sen får jag alltid den här "men herregud" blicken när dem frågar vad det är för ras och jag säger pitbull.
    Det är så jävla tråkigt att tex media förstorar det hela så folk blir livrädda.
    Det är inte hundens fel, det är ägaren!!!
    och tråkigt men sant, många skaffar pitbulls i försvar och för att dem ser stora och biffiga ut, och tränar dem till att bitas.
    Vad tycker ni om rasens rykte?
    Har ni sjävla en pitbull och fått folk som kommenterat?

• Svar på tråden Pitbulls!
  • Queenie70
    Mariiika skrev 2013-05-18 16:43:11 följande:
    Det är reggad, har en stamtavla och kommer från en seriös uppfödare!

blir inte förvånad, tycker bara det är tråkigt att folk har såna fördommar. 

blev förvånad över att hon reagerade som hon gjorde när min hund bara satt, lugn och tog emot klappar och kel.

men det är klart att jag var medveten om att jag skulle få kritik och kommentarer om mitt hundval, men jag tycker att den här rasen passar mig och mitt aktiva liv mycket bra.

Jag är lite nyfiken på vilka egenskaper hos rasen som gjorde att du efter noga övervägande beslutade att just pittbullen var rasen som skulle passa er familj ca 15 år framåt?
  • dogcatbird

TS, varför hoppas du att folk ska tro att just din hundras inte har några av sin ras egenskaper bara för att ni inte tränat dem aktivt?

Om jag har bordercollie, så visst vill den valla fast jag inte tränat det. Om jag har tibetansk spaniel så vaktar den, om jag har vinthund så vill den jaga sådant den ser. En parson vill ta små djur. Kasta en leksak och en retriever hämtar. Varför är just pitbullen utan sina rasegenskaper, bara för att den inte är tränad? Det skulle jag vilja veta...

• Mizzii

TS hur vet du att du har en pitbull elelr pitbull blandras?
    I sverige finns inte många pitbulls nämligen men många döper sina amstaff korsningar till pitbulls korsningar för det ska låta bättre 

• Snorkmaiden
    Beemiidi skrev 2013-05-18 17:46:46 följande:
    Finns det ens renrasiga Pitbulls? Får man registrera dem hos Skk?

Nej, pitbull är inte en godkänd ras hos skk och kan alltså inte ha en svensk stamtavla. Det kan ju dock vara en renrasig pitbull ändå med till exempel en amerikansk stamtavla.
  • Apopan

Om det nu är en riktig renrasig pitbull du har, varför en sådan och inte någon av staffarna undrar jag ju då lite. Där faktiskt aveln har varit inriktad på att få hundarna att fungera som aktiva sällskapshundar/familjehundar i en annan utsträckning än för pitbullen. Och vad jag tycker om pitbull? Vad skall jag med den till, tänker jag. En hund som verkligen kräver att en inte förnekar dess ursprung. Precis som att jag måste tänka på att inte låta min hund vakta fel (om än alls) så har ju en pitbull begränsningar när det kommer till samspelet med andra djur, t.ex. Sedan är det ju tråkigt att de ses som "mördarhundar", jag skulle t.ex aldrig reagerat som hon mamman i din ts gjorde. Däremot så hade jag inte låtit min hund leka med en pitbull, då han (min hund) är väldigt fysisk i leken om den andra hunden tillåter, och jag vill helst bara att han leker med hundar som jag känner, och som det är stor risk att slår slint för när det "brottas" och "munfäktas". Men umgås på annat lugnt sätt skulle såklart gå bra, om jag kände hunden som sagt ^^

• EnGladPingvin

Har erfarenhet av flera pitbull och de kan vara otroligt fina hundar, i rätt hand. De är kloka och mycket motagliga för träning och kan därför lydnadsutbildning. Samtidig är det känsliga hundar som kräver mental stimulans och inte gillar att vara från sin flock under lång tid. Inte en hund man lämnar hemma under arbetsdagen (vilket man iofs inte ska göra med någon hund enligt mig).

Sen är det ett litet muskelknippe och det kräver ju ett visst ansvar av ledaren. De behöver en stark ledare och någon som utmanar deras intellekt. Får de det kan de vara underbara familjehundar. Mycket kloka, lugna och trofasta i rätt hand.

Tyvärr är det så att det förekommer mycket oseriöst ägarskap runt den här typen av hundar och det drabbar även seriösa ägare. Å andra sidan är det flera andra hundraser som är ett större problem utan att de kallas för mördarhundar.   

• Tjolinti

TS, var har du hittat en renrasig pitbull för jag har själv letat efter uppfödare nämligen. Inte för att själv köpa en utan för att jag är intresserad av rasen. De jag har frågat om hunden är renrasig så säger de ja men sen finns de inga papper utan jag ska ta deras ord för det. Skulle inte tro det..

• GrodanHopp
    Tjolinti skrev 2013-05-18 19:40:48 följande:
    TS, var har du hittat en renrasig pitbull för jag har själv letat efter uppfödare nämligen. Inte för att själv köpa en utan för att jag är intresserad av rasen. De jag har frågat om hunden är renrasig så säger de ja men sen finns de inga papper utan jag ska ta deras ord för det. Skulle inte tro det..

Det gör du inte om du inte har rätt kontakter. En skitavlad kan du möjligtvis få tag på, men vem vill ha en skitavlad hund med dålig mentalitet, demodex och allergier?

Sen tror jag inte folk förstår vilken oerhörd kaliber det är i pitbulls. Vill man ha en så tycker jag man ska köpa en Amstaff, de är lite större än pitbulls, eller Staffe. Amstaff och Staffe har man jobbat hårt med att minska kamplusten och könsagrissiviteten, det gör man inte hos pitbull.
  • Petroleum
    GrodanHopp skrev 2013-05-19 15:27:45 följande:

Det gör du inte om du inte har rätt kontakter. En skitavlad kan du möjligtvis få tag på, men vem vill ha en skitavlad hund med dålig mentalitet, demodex och allergier?

Sen tror jag inte folk förstår vilken oerhörd kaliber det är i pitbulls. Vill man ha en så tycker jag man ska köpa en Amstaff, de är lite större än pitbulls, eller Staffe. Amstaff och Staffe har man jobbat hårt med att minska kamplusten och könsagrissiviteten, det gör man inte hos pitbull.
    Helt rätt. Jag har bara träffat en enda APBT med stamtavla trots att jag umgås med mycket staffe-folk och i WP-sammanhang där de ändå förekommer om än inte så frekvent.

Finns en känd story inom WP här i Sverige.

Två APBT "pitbulls" har bott och levt tillsammans i flera flera år och kommit bra överens. En tredje hund finns också i flocken och det har funkat kanon. En morgon sitter frun och barnet i familjen och äter frukost med hundarna liggandes i köket, barnet tappar en macka på golvet. Helt plötsligt är det vilt slagsmål i köket. Frun hivar ut barnet och hund nr 3 men får inte isär de andra två. En av de fick avlivas pga. sina skador.

Det säger en del om instinkt. Fram till den dagen hade dessa två levt i samma flock.
    Tror du att det finns något okänt där ute? Som mirakulöst förblev oupptäckt...
Svar på tråden Pitbulls!