• Mariiika

Pitbulls!

Tycker det är tråkigt att folk har såna fördommar om pitbulls. Har själv en pitbullvalp på 6 månader som är helt underbar, älskar barn och människor, hon behöver mycket aktivering men det är det värt =)
    Vad tycker ni om pitbulls?
    Blev lite irriterad då det kom en tant i 30 års åldern med två barn som frågade om dem fick klappa min hund, jamen självklart sa jag!
    Sen började barnen gosa med min hund, och shiva (som min hund heter) satt fint och viftade på svansen medans hon blev klappad och gosad med.
    Sen får jag frågan: vad är det för ras?
    Ja, det är en pitbull.
    Då DRAR hon barnen från hunden och säger: hur FAN kan du låta mina barn gosa med en mördarhund? fyfan, sen går hon.
    Och jag blev helt stum, som ett frågetecken..
    Sen får jag alltid den här "men herregud" blicken när dem frågar vad det är för ras och jag säger pitbull.
    Det är så jävla tråkigt att tex media förstorar det hela så folk blir livrädda.
    Det är inte hundens fel, det är ägaren!!!
    och tråkigt men sant, många skaffar pitbulls i försvar och för att dem ser stora och biffiga ut, och tränar dem till att bitas.
    Vad tycker ni om rasens rykte?
    Har ni sjävla en pitbull och fått folk som kommenterat?

• Svar på tråden Pitbulls!
  • GrodanHopp
    Doofie skrev 2013-05-20 07:48:12 följande:
    Lista på farliga raser:

"Kamphund - det är sedan 2007-01-01 inte tillåtet att ha så kallad kamphund. Som kamphund räknar vi följande raser samt blandraser där dessa raser ingår.

American pitbullterrier
    American staffordshire terrier (amstaff)
    Staffordshire bullterrier
    Pitbullterrier
    Pitbull
    Bullterrier
    Boerboel
    Bullmastiff
    Cão fila de são Miguel
    Doberman
    Dogo argentino
    Dogo canario
    Dogue de Bordeaux (Bordeauxdogg)
    Fila brasileiro
    Mastiff
    Mastino napoletano (Neapolitansk mastiff)
    Perro dogo mallorquin (Ca de bou, Mallorcamastiff)
    Rottweiler
    Shar pei
    Tosa (Tosa inu)"
    Du är medveten om att Pitbull och Pitbullterrier är samma ras va?

Och, utan det är av två anledninar de anses vara farliga. Dels okunniga ägare och att att det blandas.

Jag själv har en Cane Corso, en vakthund och jag är fullt medveten om vad jag har i kopplet. Tidigare har jag haft Amstaff och även där medveten om vad jag hade i kopplet. Det stora problemet folk gör är att de förringar rasegenskaperna, detta gäller främst hundar av kamphundsraser. Det är inte ovanligt att det smäller mellan individer av dessa raser, precis som att de tinte är konstigt att en BC vallar. Detta händer dock oftast hos folk som förringar dess rasegenskaper.

Många blandar även kamp med vakt, och det är ett perfekt recpet på en katastrof då rasegenskaperna krockar och det kan slå slint. Detta är inte rasernas fel, var för sig är det underbara hundar, utan det är okunniga människor som mixar hejvilt och då går det som det går. 

Alla kamphundsraser är hårt avlade att älska människor,m det var en förutsättning för att kunna hantera dom när de användes till kamp. Därför är det extremt ovanligt att renrasiga hundar av dessa hundar angriper en människa (förutsatt att hunden är mentalt stabil och väl vårdad, men detta gäller alla raser). Utan när man läser om att en "kamphund bitit en människa" så är det nästan alltid en blandnig mellan kamp och vakt och att egenskaperna krockar.

Just att folk blandar hejvilt, och avlar på mentalt instabila hundar, har gjort att vi idag har den situation vi har med mentalt instabila hundar som hamnar på Aftonbladtes löpsedlar. Det man ska vara oerhört medveten om är att bra avlade hundar inte är hamnar på löpsedlarna eller på Blocket, utan de hamnar i bra och trygga hem. Så problemet är att folk utan kunskaper avlar på hundar som inte bör gå i avel och att de hamnar i fel hem. Det finna faktist ett samband mellan dålig avel och dåliga hem.          

Så nej, raserna i sig är inte farliga om man vet vad man har att göra med, utan det är okunniga människor som förstör och ger raserna dåligt rykte.  
  • Ann Cistrus
    GrodanHopp skrev 2013-05-20 10:14:44 följande:
    Du är medveten om att Pitbull och Pitbullterrier är samma ras va?

Och, utan det är av två anledninar de anses vara farliga. Dels okunniga ägare och att att det blandas.

Jag själv har en Cane Corso, en vakthund och jag är fullt medveten om vad jag har i kopplet. Tidigare har jag haft Amstaff och även där medveten om vad jag hade i kopplet. Det stora problemet folk gör är att de förringar rasegenskaperna, detta gäller främst hundar av kamphundsraser. Det är inte ovanligt att det smäller mellan individer av dessa raser, precis som att de tinte är konstigt att en BC vallar. Detta händer dock oftast hos folk som förringar dess rasegenskaper.

Många blandar även kamp med vakt, och det är ett perfekt recpet på en katastrof då rasegenskaperna krockar och det kan slå slint. Detta är inte rasernas fel, var för sig är det underbara hundar, utan det är okunniga människor som mixar hejvilt och då går det som det går. 

Alla kamphundsraser är hårt avlade att älska människor,m det var en förutsättning för att kunna hantera dom när de användes till kamp. Därför är det extremt ovanligt att renrasiga hundar av dessa hundar angriper en människa (förutsatt att hunden är mentalt stabil och väl vårdad, men detta gäller alla raser). Utan när man läser om att en "kamphund bitit en människa" så är det nästan alltid en blandnig mellan kamp och vakt och att egenskaperna krockar.

Just att folk blandar hejvilt, och avlar på mentalt instabila hundar, har gjort att vi idag har den situation vi har med mentalt instabila hundar som hamnar på Aftonbladtes löpsedlar. Det man ska vara oerhört medveten om är att bra avlade hundar inte är hamnar på löpsedlarna eller på Blocket, utan de hamnar i bra och trygga hem. Så problemet är att folk utan kunskaper avlar på hundar som inte bör gå i avel och att de hamnar i fel hem. Det finna faktist ett samband mellan dålig avel och dåliga hem.          

Så nej, raserna i sig är inte farliga om man vet vad man har att göra med, utan det är okunniga människor som förstör och ger raserna dåligt rykte.  
    Jag kan iofs tycka att det räcker för min del att en hund är farlig för andra hundar för att det inte ska vara ok. De hundar av kamphundsras eller blandningar av dem har ofta haft ett par saker gemensamt när de har hamnat i slagsmål och det är 1. det handlar sällan om aggressivitet utan om att något "klickar till" i huvudet på dem och väcker kamplusten och 2. skadorna blir förödande. 

Jag vet inte hur många sura eller snäsiga ägare till kamphundar eller blandningar jag har stoppat i grinden vid rastgården när de velat släppa in sin "jättesnälla" hund för att leka med min hund.  
  • Guldbarb
    Doofie skrev 2013-05-20 07:51:28 följande:
    Jag tror inte det är utan anledning folk är rädda för dem och att vissa länder förbjuder dom.
    Och vad är anledningen till att flera länder tagit bort sina förbud? Alla hundar kan bli farliga, i fel händer. Det är snarare där man bör ändra, förbjuda dåliga ägare, kräva licens för att ha hund m.m
  • molly50
    Guldbarb skrev 2013-05-20 11:41:11 följande:
    Och vad är anledningen till att flera länder tagit bort sina förbud? Alla hundar kan bli farliga, i fel händer. Det är snarare där man bör ändra, förbjuda dåliga ägare, kräva licens för att ha hund m.m

Håller med. I många fall så är det ägaren som inte klarar av hunden.
    Min mammas granne är ett praktexemplar på en sådan granne. Hennes rottweilerhane klarar att öppna ytterdörren och tar sig ut,hoppar över staketet och springer omkring lös på gården. Han har flera gånger attackerat mammas hund och tagit sig in genom hennes häck och det staket som står innanför. Ägaren kan t om åka hemifrån och lämnar dörren olåst!
    Men inte så mycket som en ursäkt eller en fråga om hur det gick har hon fått då grannens hund hoppat på min mammas hund. Bara sura miner.
    Funderar faktiskt på att polisanmäla den hundägaren då jag är livrädd för vad som ska hända nästa gång. Mina barn brukar vara där och leka ute på gården,men jag vågar snart inte låta dem göra det pga den här hunden. Jag är likaså rädd för vad som kommer att hända mammas hund nästa gång.
    Ägaren har dessutom 3 små chiuauahundar och ett barn. Jag hade aldrig haft kvar en sådan hund när den uppvisar ett sådant beteende. Men ägaren verkar inte bry sig nämnvärt.
    Tänker även på den stackars hunden som uppenbarligen har hamnat i helt fel händer. 
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Apopan
    Doofie skrev 2013-05-20 07:48:12 följande:
    Lista på farliga raser:

"Kamphund - det är sedan 2007-01-01 inte tillåtet att ha så kallad kamphund. Som kamphund räknar vi följande raser samt blandraser där dessa raser ingår.

American pitbullterrier
    American staffordshire terrier (amstaff)
    Staffordshire bullterrier
    Pitbullterrier
    Pitbull
    Bullterrier
    Boerboel
    Bullmastiff
    Cão fila de são Miguel
    Doberman
    Dogo argentino
    Dogo canario
    Dogue de Bordeaux (Bordeauxdogg)
    Fila brasileiro
    Mastiff
    Mastino napoletano (Neapolitansk mastiff)
    Perro dogo mallorquin (Ca de bou, Mallorcamastiff)
    Rottweiler
    Shar pei
    Tosa (Tosa inu)"
    Den där listan stämmer ju inte. Ett par borde tas bort, ett par borde läggas till. Den här bl.a skall vara med (bedlington terrier):

Hur som helst så är ju ett rasförbud självfallet tramsigt. Samtidigt så finns det raser som inte hör hemma i något sammanhang i dagens svenska samhälle. Jag talar om hundraser såsom Kangal och Ovtjarka. Den dagen då vi kan använda hund som boskapsvaktare i Sverige igen så kanske de är möjliga kandidater till kunniga ägare, men inte som det ser ut idag, som sagt. Totalt onödigt att äga en sådan hund. Nästan lika onödigt som att skaffa sig en Pitbull istället för någon av staffarna ^^

• lilmissredhotts

Självklart är inte alla kamphundar dåliga hundar, har själv en amstaff som älskar allt och alla. Men jag har fått jobba hårt. Och har man inte kunskaperna som krävs blir det lätt katastrof.

• basset

Tyvärr har jag bara dåliga erfarenheter av dessa hundar och jag kan inte förstå varför man köper en sådan hund.
    För en vecka sedan blev min lille bostonterrier anfallen av en amstaffhane som kom flygande ut från en trädgård.
    Han tog ett tag om min hunds hals och skakade honom. Till sist fick vi upp hans käftar. Tillståndet för min boston-terrier var länge kritiskt, men han överlevde.
    Dessutom har jag två amstaffhanar i mitt kvarter som är väldigt aggressiva. Så fort en av dem ser min hund vrålar de och försöker attackera. Den dag när en av dem kommer loss är det slut, det vet jag.  Jag är ständigt rädd för dessa hundar. När det finns så många hundraser, varför då välja en sådan ilsken hund.
    Dessa hundar borde förbjudas! Ni som anser att kamphundsraserna inte är är ett problem kolla in blocket och se hur många omplaceringshundar det finns att köpa ! Folk klarar inte av dem!
    En ledsen hundägare 

• Guldbarb
    basset skrev 2013-05-21 22:49:05 följande:
    Tyvärr har jag bara dåliga erfarenheter av dessa hundar och jag kan inte förstå varför man köper en sådan hund. För en vecka sedan blev min lille bostonterrier anfallen av en amstaffhane som kom flygande ut från en trädgård. Han tog ett tag om min hunds hals och skakade honom. Till sist fick vi upp hans käftar. Tillståndet för min boston-terrier var länge kritiskt, men han överlevde. Dessutom har jag två amstaffhanar i mitt kvarter som är väldigt aggressiva. Så fort en av dem ser min hund vrålar de och försöker attackera. Den dag när en av dem kommer loss är det slut, det vet jag.  Jag är ständigt rädd för dessa hundar. När det finns så många hundraser, varför då välja en sådan ilsken hund. Dessa hundar borde förbjudas! Ni som anser att kamphundsraserna inte är är ett problem kolla in blocket och se hur många omplaceringshundar det finns att köpa ! Folk klarar inte av dem! En ledsen hundägare 

Du skojar eller...? Är de bara de "större" kamphundsraserna"eller även din Boston som bör förbjudas?
  • GrodanHopp
    basset skrev 2013-05-21 22:49:05 följande:
    Tyvärr har jag bara dåliga erfarenheter av dessa hundar och jag kan inte förstå varför man köper en sådan hund.

För en vecka sedan blev min lille bostonterrier anfallen av en amstaffhane som kom flygande ut från en trädgård.

Han tog ett tag om min hunds hals och skakade honom. Till sist fick vi upp hans käftar. Tillståndet för min boston-terrier var länge kritiskt, men han överlevde.

Dessutom har jag två amstaffhanar i mitt kvarter som är väldigt aggressiva. Så fort en av dem ser min hund vrålar de och försöker attackera. Den dag när en av dem kommer loss är det slut, det vet jag.  Jag är ständigt rädd för dessa hundar. När det finns så många hundraser, varför då välja en sådan ilsken hund.

Dessa hundar borde förbjudas! Ni som anser att kamphundsraserna inte är är ett problem kolla in blocket och se hur många omplaceringshundar det finns att köpa ! Folk klarar inte av dem!

En ledsen hundägare 

Du kan inte din hunds rashistoria va?
  • basset

Det är inte min bostonterrier som anfaller andra hundar! Ta ansvar NU!

Svar på tråden Pitbulls!