Doofie skrev 2013-05-20 07:48:12 följande:
Lista på farliga raser:
"Kamphund - det är sedan 2007-01-01 inte tillåtet att ha så kallad kamphund. Som kamphund räknar vi följande raser samt blandraser där dessa raser ingår.
American pitbullterrier
American staffordshire terrier (amstaff)
Staffordshire bullterrier
Pitbullterrier
Pitbull
Bullterrier
Boerboel
Bullmastiff
Cão fila de são Miguel
Doberman
Dogo argentino
Dogo canario
Dogue de Bordeaux (Bordeauxdogg)
Fila brasileiro
Mastiff
Mastino napoletano (Neapolitansk mastiff)
Perro dogo mallorquin (Ca de bou, Mallorcamastiff)
Rottweiler
Shar pei
Tosa (Tosa inu)"
Du är medveten om att Pitbull och Pitbullterrier är samma ras va?
Och, utan det är av två anledninar de anses vara farliga. Dels okunniga ägare och att att det blandas.
Jag själv har en Cane Corso, en vakthund och jag är fullt medveten om vad jag har i kopplet. Tidigare har jag haft Amstaff och även där medveten om vad jag hade i kopplet. Det stora problemet folk gör är att de förringar rasegenskaperna, detta gäller främst hundar av kamphundsraser. Det är inte ovanligt att det smäller mellan individer av dessa raser, precis som att de tinte är konstigt att en BC vallar. Detta händer dock oftast hos folk som förringar dess rasegenskaper.
Många blandar även kamp med vakt, och det är ett perfekt recpet på en katastrof då rasegenskaperna krockar och det kan slå slint. Detta är inte rasernas fel, var för sig är det underbara hundar, utan det är okunniga människor som mixar hejvilt och då går det som det går.
Alla kamphundsraser är hårt avlade att älska människor,m det var en förutsättning för att kunna hantera dom när de användes till kamp. Därför är det extremt ovanligt att renrasiga hundar av dessa hundar angriper en människa (förutsatt att hunden är mentalt stabil och väl vårdad, men detta gäller alla raser). Utan när man läser om att en "kamphund bitit en människa" så är det nästan alltid en blandnig mellan kamp och vakt och att egenskaperna krockar.
Just att folk blandar hejvilt, och avlar på mentalt instabila hundar, har gjort att vi idag har den situation vi har med mentalt instabila hundar som hamnar på Aftonbladtes löpsedlar. Det man ska vara oerhört medveten om är att bra avlade hundar inte är hamnar på löpsedlarna eller på Blocket, utan de hamnar i bra och trygga hem. Så problemet är att folk utan kunskaper avlar på hundar som inte bör gå i avel och att de hamnar i fel hem. Det finna faktist ett samband mellan dålig avel och dåliga hem.
Så nej, raserna i sig är inte farliga om man vet vad man har att göra med, utan det är okunniga människor som förstör och ger raserna dåligt rykte.