• Mariiika

Pitbulls!

Tycker det är tråkigt att folk har såna fördommar om pitbulls. Har själv en pitbullvalp på 6 månader som är helt underbar, älskar barn och människor, hon behöver mycket aktivering men det är det värt =)
    Vad tycker ni om pitbulls?
    Blev lite irriterad då det kom en tant i 30 års åldern med två barn som frågade om dem fick klappa min hund, jamen självklart sa jag!
    Sen började barnen gosa med min hund, och shiva (som min hund heter) satt fint och viftade på svansen medans hon blev klappad och gosad med.
    Sen får jag frågan: vad är det för ras?
    Ja, det är en pitbull.
    Då DRAR hon barnen från hunden och säger: hur FAN kan du låta mina barn gosa med en mördarhund? fyfan, sen går hon.
    Och jag blev helt stum, som ett frågetecken..
    Sen får jag alltid den här "men herregud" blicken när dem frågar vad det är för ras och jag säger pitbull.
    Det är så jävla tråkigt att tex media förstorar det hela så folk blir livrädda.
    Det är inte hundens fel, det är ägaren!!!
    och tråkigt men sant, många skaffar pitbulls i försvar och för att dem ser stora och biffiga ut, och tränar dem till att bitas.
    Vad tycker ni om rasens rykte?
    Har ni sjävla en pitbull och fått folk som kommenterat?

• Svar på tråden Pitbulls!
  • Guldbarb
    basset skrev 2013-05-21 23:07:06 följande:
    Det är inte min bostonterrier som anfaller andra hundar! Ta ansvar NU!  

Självklart bör ägarna ta ansvar, det har dock inte med alla "kamphundsraser" att göra, dit även din hund tillhör.
  • basset

Du kan utan vidare släppa ihop två bostonterrierhanar utan att något händer. Försök att släppa ihop två amstaffhanar................................ Det är en mycket stor skillnad!!!!!!!!!!!!

• Guldbarb
    basset skrev 2013-05-21 23:14:03 följande:
    Du kan utan vidare släppa ihop två bostonterrierhanar utan att något händer. Försök att släppa ihop två amstaffhanar................................ Det är en mycket stor skillnad!!!!!!!!!!!!

Det ändrar dock inte din hunds historia och jodå de amstaffar jag känner har inga problem med andra hundar. Det där är individuellt även för boston
  • TessLi

Jag kan utan problem släppa ihop min renrasiga amstaff hane med VILKEN hund som helst! Han skulle aldrig göra något, han viker sig direkt.. Även om den andra hunden vill bråka!

Han är även med mig på jobbet, och jag är dagmamma, och barnen 1-5 år kan göra PRECIS vad dom vill med honom. Barnen älskar honom, och han älskar dom. Så säg inte att alla är likadana!

Jag har haft amstaff, pitbulls och "shitbulls" (blocket-mixar), dobermann, och cane corso och jag har aldrig nånsin träffat på en elak individ! Det är INTE hunden det är felppå, utan den som håller i kopplet!!

usch, sånt här gör mig gaalen!!!

OKUNDSKAP är vad det handlar om!!!

• Cookiesandcream

Folk har fördomar för att det finns så vasinnigt många idioter som inte borde ha hund överhuvudtaget som har pitbulls och liknande raser. Köper en hund för att spela allan och tar noll ansvar. Jag har haft en amstaffhane som blev 12 år gammal, han är den bästa hund jag haft. Mer väluppfostrad och familjekär hund får man leta efter, MEN det låg hårt arbete bakom. Det är riktiga kraftpaket vi pratar om som behöver ordentlig fysisk och psykisk stimulans varje dag, man kan inte köpa en stor hund och tro att det räcker med tre små promenader runt kvarteret per dag. Lägger man ner tid och energi på sin hund så har man det tillbaka hundra gånger om. Jag fick också fula kommentarer när jag var ute med min hund ibland, oftast av damer med små hundar som skällde och hängde i kopplet medan min fina herre inte ägnade dem en blick ...men små hundar behöver väl inte uppfostras?!

• molly50
    Guldbarb skrev 2013-05-21 23:16:56 följande:

Det ändrar dock inte din hunds historia och jodå de amstaffar jag känner har inga problem med andra hundar. Det där är individuellt även för boston
    Men hundens historia eller rasegenskaper har väl ingen betydelse om hunden blir oprovocerat attackerad av en annan hund.
    Min mamma har en liten bichon havanais hane som flera gånger har blivit oprovocerat attackerad av grannens rottweilerhane som öppnar dörren och tar sig ut och hoppar över staketet och in på min mammas uteplats om hon är därute med sin hund. Den är lös på gården titt som tätt och ägaren tar inget ansvar. Hon kan t om åka hemifrån och lämna dörren olåst med vetskapen om att hunden kan ta sig ut!
    Nej,det är inte hundens fel. Det är oansvariga hundägare som skaffar sig raser de uppenbarligen inte kan hantera.  
    Jag vågar inte tänka på vad som kan hända nästa gång. Mina barn brukar vara där och leka på gården och det är skrämmande att tänka på att den där hunden kan komma ut när som helst. 
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • lilmissredhotts

Ang den lösspringande rottisen, samt andra hundar som man märker är instabila, skulle jag ringt till polisens djurenhet och förklarat. Dom tar sig mer än gärna till platsen och tar en titt på läget och samtalar med ägaren. Man kan vara anonym.

För några månader sedan levde min granne rövare (psykiskt sjuk och var då i ett skov, ringde på min dörr, ropade i brevlådan, slog på dörren osv) så när jag inte var hemma skällde hunden i stort sett i ett. En person som gått förbi flera dagar hade hört hunden men inte grannen. Djurenheten kontaktade mig, bad att få kolla läget, hörde min historia och släppte orosanmälan (självklart efter faktakoll).

Grannen är för övrigt lugn och medicineras nu. Och när jag fick veta att hon höll på så när jag inte var hemma tog jag såklart hunden till en kompis till mig under tiden jag var på jobbet, för att hon skulle slippa höra.

• lilmissredhotts

Blir trött på alla fördomar. Att man inte kan ge det en chans. Men jag förstår att det finns med tanke på alla oseriösa hundägare som inte vet vad som krävs utan köper en hund för att vara tuffa och balla.

Min mamma sa till mig när jag berättade att jag köpt en amstaff
    "MEN HERREGUD! Har du köpt dig en kamphund?! Se den kommer aldrig komma innanför min dörr!"
    Nu älskar hon hunden lika mycket som jag gör. Och min pappa som varit hundrädd sedan han blev biten i ansiktet av en schäfer när han var sex ligger med min mördarmaskin i soffan, på golvet, låter henne pussa i ansiktet och går ensam med henne på promenader.

Min kusin på 2,5 år brukar ligga PÅ henne och sova, dra henne i svansen, stoppa händerna i munnen på henne osv. Det enda hon gör är att fortsätta vifta på svansen och ge henne en puss.
    Dom brukar även ha dragkamp och hunden ger sig ALLTID så fort hon märker att lilltjejen tar i för kung och fosterland.

Men som jag sagt innan. Det ligger mycket arbete bakom.

• molly50
    lilmissredhotts skrev 2013-05-22 14:17:00 följande:
    Ang den lösspringande rottisen, samt andra hundar som man märker är instabila, skulle jag ringt till polisens djurenhet och förklarat. Dom tar sig mer än gärna till platsen och tar en titt på läget och samtalar med ägaren. Man kan vara anonym.

För några månader sedan levde min granne rövare (psykiskt sjuk och var då i ett skov, ringde på min dörr, ropade i brevlådan, slog på dörren osv) så när jag inte var hemma skällde hunden i stort sett i ett. En person som gått förbi flera dagar hade hört hunden men inte grannen. Djurenheten kontaktade mig, bad att få kolla läget, hörde min historia och släppte orosanmälan (självklart efter faktakoll).

Grannen är för övrigt lugn och medicineras nu. Och när jag fick veta att hon höll på så när jag inte var hemma tog jag såklart hunden till en kompis till mig under tiden jag var på jobbet, för att hon skulle slippa höra.
    Jag har påpekat detta för mamma. Och hon kommer att göra det om detta händer igen,oavsett om det sker med hennes hund eller någon annans. Med risk för att tvingas ringa till "Grannfejden" sen.
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
Svar på tråden Pitbulls!