• Mariiika

Pitbulls!

Tycker det är tråkigt att folk har såna fördommar om pitbulls. Har själv en pitbullvalp på 6 månader som är helt underbar, älskar barn och människor, hon behöver mycket aktivering men det är det värt =)
    Vad tycker ni om pitbulls?
    Blev lite irriterad då det kom en tant i 30 års åldern med två barn som frågade om dem fick klappa min hund, jamen självklart sa jag!
    Sen började barnen gosa med min hund, och shiva (som min hund heter) satt fint och viftade på svansen medans hon blev klappad och gosad med.
    Sen får jag frågan: vad är det för ras?
    Ja, det är en pitbull.
    Då DRAR hon barnen från hunden och säger: hur FAN kan du låta mina barn gosa med en mördarhund? fyfan, sen går hon.
    Och jag blev helt stum, som ett frågetecken..
    Sen får jag alltid den här "men herregud" blicken när dem frågar vad det är för ras och jag säger pitbull.
    Det är så jävla tråkigt att tex media förstorar det hela så folk blir livrädda.
    Det är inte hundens fel, det är ägaren!!!
    och tråkigt men sant, många skaffar pitbulls i försvar och för att dem ser stora och biffiga ut, och tränar dem till att bitas.
    Vad tycker ni om rasens rykte?
    Har ni sjävla en pitbull och fått folk som kommenterat?

• Svar på tråden Pitbulls!
  • DeathByPickles
    lilmissredhotts skrev 2013-05-22 14:23:44 följande:
    Min kusin på 2,5 år brukar ligga PÅ henne och sova, dra henne i svansen, stoppa händerna i munnen på henne osv
    Generellt svar:

Snäll hund i all ära, men är det verkligen okej att utsätta NÅGOT djur för den sortens hantering?  O_O Det kanske överdrevs en smula för att bjuda upp en positiv jargong, men jag tycker att det är både skrämmande och beklämmande att läsa att folk tycker att hundar borde acceptera den sortens behandling. 

JAG (människa och kvinna) skulle  utan tvekan säga ifrån om ett barn försökte klättra på mig, dra mig i diverse lemmar och knöla in fingrarna i min mun... men ändå förväntar vi oss att ett djur med betydligt mindre förståelse och betydligt större integritet helt enkelt skall finna sig i situationen?  

Sådär i allmänhet känns det ibland som att ägarna till visa raser känner att de har någonting att bevisa "Min hund är minsann inte elak, se här var han/hon står ut med!".. och så ställs orimliga krav på hundarna. Inte undra på att olyckor händer.   
    Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.?
  • ModestyB

Jag har enorma fördomar mot människor som vitt och brett berättar att dom har en "pitbull", när 99,9% har en vanlig blandras. Det finns omkring 500 renrasiga Apbt i Sverige. Dessa är alltså registrerade i ett land som har Apbt som godkänd ras i en kennelklubb. Dessa hundar har stamtavla.

Resterande 99,9% är nästan alltid blandraser med staffe/amstaff inblandat. Att en hund uppvisar fenotyp som liknar Apbt gör den inte till en. Det krävs fenotyp OCH genotyp.

En renrasig Apbt är sällan var mans hund, utan en hund som kräver mycket stimulans och mycket motion, de lämpar sig därför väl till en mjuk men konsekvent ägare med stort intresse för "muskelsport" och spår. En Apbt-ägare kan mycket sällan ha sin hund lös. Inte för att hunden är farlig, eller svår att få bra inkallning på, utan för att en ev. incident direkt skulle skyllas på hunden och bidra till negativ publicitet, något "pitbull"-ägare sällan verkar förstå.
    En Apbt har inte särskilt många generationer till hundkamp (om några) och sannolikheten att hunden ska ha benägenhet till hundaggressivitet är högre än för andra raser, det är korkat att förneka det. Alla Apbt är däremot inte hundaggressiva, långt ifrån. En Apbt är, överlag, mindre benägna att bita människor än andra raser.

En ägare av en blandras som påstår att hunden är en renrasig *** utan stamtavla är bara för okunnig för att kunna tas på allvar som seriös hundägare-därför aktar jag mig för dessa ägare och deras hundar, men det är inte hundarnas fel, väldigt lite går nämligen att anklaga hundarna för, oavsett ras.

• lilmissredhotts

Självklart säger jag ifrån när hon gör så, och hon är inte våldsam på något vis. Det är inte så att hon trycker in en näve i munnen på hunden eller står och drar i svansen med full kraft.
    Det jag ville förmedla var just att känslan många har om att det är farliga hundar inte stämmer.

• DeathByPickles
    lilmissredhotts skrev 2013-05-22 21:38:56 följande:
    Självklart säger jag ifrån när hon gör så, och hon är inte våldsam på något vis. Det är inte så att hon trycker in en näve i munnen på hunden eller står och drar i svansen med full kraft.
    Det jag ville förmedla var just att känslan många har om att det är farliga hundar inte stämmer.

Fast det är ju delvis det här jag menar - det är så viktigt att bevisa att amstaffen/pitbullen/rottisen inte är farlig att man nästan börjar 'skryta' om att hunden tål att behandlas på ett sätt som (åtminstone jag) aldrig någonsin skulle utsätta mina hundar för. 
    Jag säger inte att så är fallet i er familj, det vet jag ju ingenting om (utöver det du skrev), men bara det faktum att barnet får klänga runt hunden tycker jag är lite obekvämt. 

Här är en länk som absolut inte har med lilmissredhotts att göra, men som ändå känns relevant.
    ">

Not Carnegie, Vanderbilt, and Astor together could have raised money enough to buy a quarter share in my little dog.?
  • Apopan

deathbypickles: (lite OT men) Det där är så galet upprörande. Fanns en liknande video ute för ett tag sedan med en unge som var väldigt oförsiktig med en mastiff. Den togs bort efter att Victoria Stillwell använde den som ett exempel på hur människor utsätter sina barn för livsfara då de är dåliga på att förstå hundens språk. De som lagt upp videon ville visa hur tolerant och snäll deras mastiff var men blev nu överösta av kommentarer om hur dåliga hundägare de var, vilket de visserligen var men nivån på kommentarerna var väl inte den bästa.

Vidare så blir en ju arg då de stackars barnen lär sig att det är ok att hålla på så med hundar. Men skulle den där ungen slänga sig över min hund (exempelvis) på det där sättet så kan jag inte lova att han inte visar mycket mer tydligt att det inte är ok.
    Har tyvärr de i min närhet på sambons sida av familjen som tycker det är ok att barn beter sig lite hur som helst mot hundar, och om hunden blir sur så är den ondskefull och livsfarlig. Så det är en diskussion jag är van att ta, men jag har tyvärr inte fått mycket gehör för den :P

Hur som helst så fattar iaf min unge hur en skall vara kring hundar. Sedan lär han väl komma i någon ny period att han skall testa gränser, men då har han iaf haft gränser innan och så har en en hund som inte är på bristningsgränsen som den där rottisen lär vara om det där fortsätter.

• Guldbarb
    molly50 skrev 2013-05-22 12:12:35 följande:
    Men hundens historia eller rasegenskaper har väl ingen betydelse om hunden blir oprovocerat attackerad av en annan hund.
    Min mamma har en liten bichon havanais hane som flera gånger har blivit oprovocerat attackerad av grannens rottweilerhane som öppnar dörren och tar sig ut och hoppar över staketet och in på min mammas uteplats om hon är därute med sin hund. Den är lös på gården titt som tätt och ägaren tar inget ansvar. Hon kan t om åka hemifrån och lämna dörren olåst med vetskapen om att hunden kan ta sig ut!
    Nej,det är inte hundens fel. Det är oansvariga hundägare som skaffar sig raser de uppenbarligen inte kan hantera.  
    Jag vågar inte tänka på vad som kan hända nästa gång. Mina barn brukar vara där och leka på gården och det är skrämmande att tänka på att den där hunden kan komma ut när som helst. 
    Nej, som sagt är sådant mycket individuellt, vilket till största del beror på ägaren.
  • molly50
    Guldbarb skrev 2013-05-22 23:04:46 följande:
    Nej, som sagt är sådant mycket individuellt, vilket till största del beror på ägaren.

Ja,jag skull nog ilja säga att det i de allra flesta fall beror på ägaren. I andra fall så är det kanske helt enkelt fel på hunden,att den är sjuk,har ont t ex.
    Men oftast så beror det nog på ägaren.
    Vet man inte vad man har i kopplet så ska man nog inte skaffa en sådan ras som t ex rottweiler eller pitbull.  
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3
  • Seglaren1

Vi har världens gosigaste pitbull, han är 7 år gammal och JÄTTE snäll! Min sambos halvsyskon som båda är under 10 år är inte ett dugg rädda för han medans dom en gång var livrädda för en liten chihuahua!
    Otroligt bra vakthund då han går lös hemma och strosar runt  

• Guldbarb
    molly50 skrev 2013-05-23 11:39:00 följande:
    Ja,jag skull nog ilja säga att det i de allra flesta fall beror på ägaren. I andra fall så är det kanske helt enkelt fel på hunden,att den är sjuk,har ont t ex. Men oftast så beror det nog på ägaren. Vet man inte vad man har i kopplet så ska man nog inte skaffa en sådan ras som t ex rottweiler eller pitbull.  
    Mattias 2007-05-23 <3 Hannah 2011-09-07 <3

Ja som jag skrev
  • Ronjan

Pitbulls är inte vanliga i Sverige, amstaffs däremot. Det dåliga ryktet har de fått för att 98% av ägarna är idioter.

Svar på tråden Pitbulls!