• Anonym (Fnulan)

Arg, ledsen - överkörd!

Vet inte vad jag ska ta vägen just nu. Jag och min man har haft ett hemskt bråk. Jag har aldrig sett honom så arg! Allt började med att bonus berättade att hans flickvän och han ska bo hos oss i sommar. Jag blev väldigt förvånad då vi har delat upp sommaren redan i vintras. Grejen är att tjejen ska bo här fyra veckor! Hon pratar inte svenska OCH bonussonen ska jobba! Hur farao tänker man då? Hur som helst jag blev riktigt arg, och jag sa att han får styra upp detta. 1. Vi har inte fått någon fråga om det går bra att hon kommer till oss. Så det kom som en blixt från klar himmel. Är det bara jag som tycker att sånt pratar man om? 2. Fyra veckor är väldigt lång tid. 3. Killen ska jobba under tiden. 4. På sin semester vill åtminstonde jag ta det lugnt inte känna att man behöver anpassa sig till någon man inte känner i fyra veckor! Är det konstigt att jag blir upprörd? Hur som, min man började skämta om att då tar vi hit en snygg rysk barnflicka. Det var liksom droppen för mig. Jag blev så jävla förbannad. Jag var upprörd tidigare och så tror han att jag ska tycka det var roligt? Då börjar mannen gorma å skrika om att han minsann har fler barn och att jag inte alltid kan få bestämma osv. Att de alltid ska anpassa sig efter mig. När jag frågade vad han menade kunde han inte ge ngt exempel. Jag bara undrar överreagerar jag? Ärligt talat vet jag inte vad jag ska göra! Jag är arg och ledsen!

• Svar på tråden Arg, ledsen - överkörd!
  • LinneaJosie

Nej, du överreagerar inte. Grabben får väl lösa det på annat sätt. Inga barn bör väl ha "rätt" att samla på sig inneboende utan godkännande från de vuxna i hushållet.

• Emmel
    LinneaJosie skrev 2013-05-20 21:17:23 följande:
    Nej, du överreagerar inte. Grabben får väl lösa det på annat sätt. Inga barn bör väl ha "rätt" att samla på sig inneboende utan godkännande från de vuxna i hushållet.
    Håller med!
  • Anonym (Fnulan)

Ja men det är ju det jag reagerar på, att ha en inneboende i fyra veckor när han dessutom ska jobba under tiden. Blir så ledsen att min man vänder det mot mig och säger att jag har problem :(

• Mälaröbo

Spelar ingen roll om sonen är bonus eller inte! Barn kan INTE bestämma sånt här!

• Emmel

Jag tycker att det är något man talar om i familjen. I vår familj gäller det även när "bara bonus" ska vara här, d v s utan respektive. Bonusarna är mycket välkommen, men vi vill gärna planera och veta ungefär när de kommer.

• Anonym (aldrig)

Det hade jag aldrig gått med på.
    Jag hade också varit förbannad.
    Inte en chans.
    Stå på dig ts, det är ditt hem med.

• Anonym (meeeen)

Tycker ni är lite överdrivna? Pappan kanske faktiskt tycker att det skulle vara trevligt att ha flickvännen hemma så han får lära känna henne också? Detta låter typiskt svenskt. I alla andra kulturer MENAR man det när man talar om "in laws", "svärdöttrar/söner" osv och menar allvar när något av barnens partners är välkomna i familjen.

Varför skulle TS behöva anpassa sig efter någon hon inte känner? Hon behöver bara vara trevlig och
    1) Tala om vad för regler de har i hushållet och tala om vad flickvännen gärna får hjälpa till med när det passar, t.ex diska upp efter sig, etc.  
    2) Lära känna flickvännen (då är hon inte längre en främling)
    3) Vara tacksam över att sonen jobbar
    4) Underlätta för sin styvson så han ska kunna vara med sin flickvän trots att han arbetar och gör rätt för sig. Han skulle ju faktiskt kunna skita i allt och inte ta något ansvar och åka och vara hos henne istället
    5) Acceptera att hon inlett ett förhållande med någon som har barn sedan tidigare, vars barn denne antagligen bryr sig om och vars barn denne gärna vill veta allt om och lära känna de som betyder mycket för barnet. 

• Anonym (Fnulan)
    Mälaröbo skrev 2013-05-20 21:25:10 följande:
    Spelar ingen roll om sonen är bonus eller inte! Barn kan INTE bestämma sånt här!

Nej det tycker ju inte jag heller, jag säger inte nej för att det rör min bonus, jag säger nej för jag vill inte ha någon här i fyra veckor!
  • Anonym (meeeen)
    Anonym (meeeen) skrev 2013-05-20 21:28:57 följande:
    Tycker ni är lite överdrivna? Pappan kanske faktiskt tycker att det skulle vara trevligt att ha flickvännen hemma så han får lära känna henne också? Detta låter typiskt svenskt. I alla andra kulturer MENAR man det när man talar om "in laws", "svärdöttrar/söner" osv och menar allvar när något av barnens partners är välkomna i familjen.

Varför skulle TS behöva anpassa sig efter någon hon inte känner? Hon behöver bara vara trevlig och
    1) Tala om vad för regler de har i hushållet och tala om vad flickvännen gärna får hjälpa till med när det passar, t.ex diska upp efter sig, etc.  
    2) Lära känna flickvännen (då är hon inte längre en främling)
    3) Vara tacksam över att sonen jobbar
    4) Underlätta för sin styvson så han ska kunna vara med sin flickvän trots att han arbetar och gör rätt för sig. Han skulle ju faktiskt kunna skita i allt och inte ta något ansvar och åka och vara hos henne istället
    5) Acceptera att hon inlett ett förhållande med någon som har barn sedan tidigare, vars barn denne antagligen bryr sig om och vars barn denne gärna vill veta allt om och lära känna de som betyder mycket för barnet. 
    Fast jag håller med om att detta är något man talar om och diskuterar först.
Svar på tråden Arg, ledsen - överkörd!