• Anonym (Fnulan)

Arg, ledsen - överkörd!

Vet inte vad jag ska ta vägen just nu. Jag och min man har haft ett hemskt bråk. Jag har aldrig sett honom så arg! Allt började med att bonus berättade att hans flickvän och han ska bo hos oss i sommar. Jag blev väldigt förvånad då vi har delat upp sommaren redan i vintras. Grejen är att tjejen ska bo här fyra veckor! Hon pratar inte svenska OCH bonussonen ska jobba! Hur farao tänker man då? Hur som helst jag blev riktigt arg, och jag sa att han får styra upp detta. 1. Vi har inte fått någon fråga om det går bra att hon kommer till oss. Så det kom som en blixt från klar himmel. Är det bara jag som tycker att sånt pratar man om? 2. Fyra veckor är väldigt lång tid. 3. Killen ska jobba under tiden. 4. På sin semester vill åtminstonde jag ta det lugnt inte känna att man behöver anpassa sig till någon man inte känner i fyra veckor! Är det konstigt att jag blir upprörd? Hur som, min man började skämta om att då tar vi hit en snygg rysk barnflicka. Det var liksom droppen för mig. Jag blev så jävla förbannad. Jag var upprörd tidigare och så tror han att jag ska tycka det var roligt? Då börjar mannen gorma å skrika om att han minsann har fler barn och att jag inte alltid kan få bestämma osv. Att de alltid ska anpassa sig efter mig. När jag frågade vad han menade kunde han inte ge ngt exempel. Jag bara undrar överreagerar jag? Ärligt talat vet jag inte vad jag ska göra! Jag är arg och ledsen!

• Svar på tråden Arg, ledsen - överkörd!
  • Oldie

Hade jag sagt till mamma när jag bodde hemma att min pojkvän skulle bo hos  oss i 4 veckor hade hon nog inte tagit mig på allvar :) Självklart hade jag inte kunnat bestämma det utan att stämma av med henne och även då hade hon nog sagt nej till 4 veckor, det är låååång tid.
    Tycker inte du överreagerar, tvärtom, bio eller bonus, jag hade inte tyckt det var okej! 

• Anonym (meeeen)
    Oldie skrev 2013-05-20 21:35:18 följande:
    Hade jag sagt till mamma när jag bodde hemma att min pojkvän skulle bo hos  oss i 4 veckor hade hon nog inte tagit mig på allvar :) Självklart hade jag inte kunnat bestämma det utan att stämma av med henne och även då hade hon nog sagt nej till 4 veckor, det är låååång tid.
    Tycker inte du överreagerar, tvärtom, bio eller bonus, jag hade inte tyckt det var okej! 
    Jag skulle aldrig bestämma det själv, men är glad att mina föräldrar var öppna och gästvänliga när jag var ung... Jag kommer vara likadan mot mina barn och deras respektive, men än är de lite för unga för att ens vilja ta hem en pojk-/flickvän. Fortfarande bara på skolnivå...
  • Anonym (Man frågar först)
    Anonym (meeeen) skrev 2013-05-20 21:28:57 följande:
    Tycker ni är lite överdrivna? Pappan kanske faktiskt tycker att det skulle vara trevligt att ha flickvännen hemma så han får lära känna henne också? Detta låter typiskt svenskt. I alla andra kulturer MENAR man det när man talar om "in laws", "svärdöttrar/söner" osv och menar allvar när något av barnens partners är välkomna i familjen.

Varför skulle TS behöva anpassa sig efter någon hon inte känner? Hon behöver bara vara trevlig och
    1) Tala om vad för regler de har i hushållet och tala om vad flickvännen gärna får hjälpa till med när det passar, t.ex diska upp efter sig, etc.  
    2) Lära känna flickvännen (då är hon inte längre en främling)
    3) Vara tacksam över att sonen jobbar
    4) Underlätta för sin styvson så han ska kunna vara med sin flickvän trots att han arbetar och gör rätt för sig. Han skulle ju faktiskt kunna skita i allt och inte ta något ansvar och åka och vara hos henne istället
    5) Acceptera att hon inlett ett förhållande med någon som har barn sedan tidigare, vars barn denne antagligen bryr sig om och vars barn denne gärna vill veta allt om och lära känna de som betyder mycket för barnet. 
    Svårt att lära känna någon när man inte pratar samma språk. Och visst innebär detta att TS måste anpassa sig efter bonusens tjej - bonusen kommer ju inte att vara hemma om dagarna eftersom han ska jobba. Mao så blir det TS som måste "ta hand om" tjejen.

TS. Stå på dig! Självklart är detta något som bonusen måste fråga om och som ni som föräldrar (bonus eller biologiska spelar ingen roll) ska ta ställning till - gemensamt. Jag skulle aldrig acceptera att bonusen kräver/antar att ni/du ska ställa upp utan att ta hänsyn till era semesterplaner.

• Anonym (Man frågar först)

TS. Var för snabb att skicka...

Tråkigt att din man reagerade så här. Han måste förklara vad han menar med sitt utbrott. Verkar som om något legat och grott. Hoppas ni kan prata om det här!

• Anonym (förälder)

Mina barn bor här, även om de även har en annan förälder. Mina barns respektive är välkomna i vårt hem.

Hur kan man se barnen som gäster i sitt eget hem?

• Anonym (meeeen)
    Anonym (förälder) skrev 2013-05-21 00:26:46 följande:
    Mina barn bor här, även om de även har en annan förälder. Mina barns respektive är välkomna i vårt hem. Hur kan man se barnen som gäster i sitt eget hem?

Detta undrar jag med... Känns för mig självklart att man finns där för barnen i hushållet och kan väl underlätta för dessa t.ex när det gäller deras partner etc. Antar att tjejen kommer från ett annat land? Då kan sonen uppenbarligen inte åka dit eftersom att han gör rätt för sig och jobbar. Så vad skulle de göra annars? Sätta henne på hotell? Förstår mycket väl om pappan inte vill det då det i mina vänliga, medmänskliga öron låter otroligt elakt, kyligt och fel. I slutändan handlar det om empati, kan inte TS förstå att de vill vara med varandra? Hade hon själv velat bli tvingad att vara ifrån någon Hon älskar för att hon jobbar, när det hade gått att lösa?
  • yodi
    Anonym (förälder) skrev 2013-05-21 00:26:46 följande:
    Mina barn bor här, även om de även har en annan förälder. Mina barns respektive är välkomna i vårt hem.

Hur kan man se barnen som gäster i sitt eget hem?
    nu var det ju inte att bonusen skulle komma som var problemet utan att han tar med sig flickvännen som ska bo där i fyra veckor.

min mamma hade inte uppskattat om jag helt plötsligt sagt att nu ska min pojkvän bo här i fyra veckor, det är en sån sak man måste prata om innan.  
  • yodi

förstår dig ts och tycker inte att du överdriver. jag hade inte gått med på att ha en helt främmande människa i mitt hem i fyra veckor.

• FrökenKanSjälv

Jag förstår precis vad du menar ts. Äldsta dottern har en kompis från andra änden av landet. När kompisen kommer hit så stannar hon några dagar även om dottern jobbar. Hon är trevlig och hon hjälper alltid till i köket, men det blir ändå påverkan. Om jag är hemma så behöver jag vila (kronisk värk) men hon sitter i soffan bredvid och pratar med mig konstant.

Problemet är inte att hon är dum eller otrevlig utan helt enkelt att jag inte har ork att umgås hela dagarna. Eftersom det bara är någon enstaka dag som jag är ensam hemma med kompisen så säger jag inget utan låter dottern ta hit kompisen. Men jag hade aldrig gått med på att kompisen kom hit i flera veckor när dottern jobbar.

TS, kan sonen med flickvän vara hos mamman enligt det tidigare bestämda schemat? Eller är det kanske så att hon sa nej till flickvännens besök?

• kenopeno

Det låter som ett typiskt relationsbråk, som ni behöver lösa tillsammans. Med typiskt menar jag så här:

Problem 1 är att bonussonen ska komma och bo 4 veckor med sin flickvän.

Detta skapade problem 2. Vilket är det viktigaste problemet just nu. Och det är att du och din man inte har rett ut tillsammans, hur ni tillsammans ska lösa frågeställningar när de dyker upp. Jag tror att problem som ex 1, uppstår i en relation, för att visa på ett problemområde i relationen, vilket det nu gjorde.

Så vad du och din man behöver jobba med är inte så mycket problem nr 1 i dagen idag.....utan problem 2.

Hur fattar vi beslut tillsammans, så båda känner att de är delaktiga?

Hur kompromissar vi, så vi hittar en lösning tillsammans?

För er situation visar tydligt att ni båda känner er överkörda i nuläget. Din man känner sig överkörd, för att det alltid ska gå efter din vilja. Och du känner dig överkörd, för att din man inte lyssnar på din vilja den här gången.

Detta är vad du och han behöver jobba lite med nu. Hur kan ni nå varandra? Hur kan ni mötas i en kompromiss när ett problem uppstår? osv. 

När ni jobbat er igenom det, så kommer ni har mer på fötterna för att fixa problem nr 1....vilket är huruvida bonusson och flickvän ska bo hos er i 4 veckor. Men försök att inte blanda ihop problem 1 och 2....för då blir det väldigt rörigt och svårlöst.

Lycka lycka till     

Svar på tråden Arg, ledsen - överkörd!