• Anonym (Grannen)

Min idiot till granne bygger altan...

Klockan är nio på kvällen och han lägger golvet tillsammans med sitt äldsta barn. Dessa kompletta idioter vet inte vad de gör. Altanen är sned och därför har de sågat massor med plankor snett. DE MÄTER INTE ENS! Utan sågar, lägger ner och ser om det passar, sågar lite till, slipar lite, lägger ner, sågar lite till.. Alltså SERIÖST.

När får man ringa störningsjouren/securitas? Sågen låter rätt mycket. Jag har en bebis och våra andra grannar (radhus) har två små barn. 

• Svar på tråden Min idiot till granne bygger altan...
  • SnurriggirrunS
    gertie skrev 2013-05-22 14:49:48 följande:
    Jag har aldrig varit med om att en barnfamilj stört "dygnet runt" och då har jag bott i lägenhet och radhus i 25 år, däremot har jag störts av folk som borrar, festar eller bråkar på tider då de bryter mot trivselreglerna. Har ringt störningsjouren två ggr, en gång när en alkis gapade och gick och ryckte i folks dörrar mitt i natten och en gång när grannens tonåring hade vilt sjöslag med traktens alla teenisar inbjudna mitt i natten, men enligt somligas logik är detta helt normalt och störs man av det så ska man flytta långt ut i skogen? 

Ja, mycket ska man höra innan öronen trillar av.  
    Men det är väl kanske inte helt normalt att en alkis går och rycker i dörrarna mitt i natten, människan har ju inget där att göra om han kanske inte själv bor där och har gått fel?

Jag har aldrig ringt störningsjouren vad jag kan minnas och jag har alltid bott i hyreshus. Jag tycker att man får tolerera en hel del som hyresgäst. Jag tycker att barn ska få leka, busa och skratta på gården, att de ska få ha vattenkrig, att barn gråter för att de är ledsna, att man ska kunna sitta på sin egen balkong och dricka vin en kväll och att man ska kunna bygga en altan utan att grannar ska gå bananas. Man får ta hänsyn och man får ha en viss tolerans och det gäller åt alla håll. Jag är en av dem som inte tycker att barnfamiljer stör så mycket, bortsett från de nätter jag har jobbat och vill sova på dagarna samt de gångerna som barnen kastade ner dart-pilar på min uteplats och jag hade hundar som kunde både skadat sig utvändigt och invändigt. Hade jag dock arbetat kontorstider så hade dessa barnfamiljer inte stört mig alls och vad det gäller dart-pilarna så förstod inte barnen bättre.
  • VickyHurtig
    VickyHurtig skrev 2013-05-22 14:59:31 följande:
    Ah, ok. Då är jag med. Jo, han sa att grannen rapporterat oljud så tidigt. Just när han sagt detta kom sonen krypandes. "Ok, jag ser att du har en liten. Men är det så att han skriker får du faktiskt ta o gå ut med honom!" Sa att det är -20 o han gråter bara tills jag hinner fixa färdigt vällingen, sedan är han tyst. Det går snabbare att göra välling än att klä på oss bägge, vilket föredrar ni? Det hade han inget svar på utan sa bara att "Ja, men grannen ringde o sa att han blev störd!" Sa han bara o gick. Hade lust att fråga om han själv hade barn... Han såg ut att vara mellan 25-30.

Hade fö hyresvärden bakom mig tack o lov!
  • gertie
    SnurriggirrunS skrev 2013-05-22 15:04:05 följande:
    Men det är väl kanske inte helt normalt att en alkis går och rycker i dörrarna mitt i natten, människan har ju inget där att göra om han kanske inte själv bor där och har gått fel?

Jag har aldrig ringt störningsjouren vad jag kan minnas och jag har alltid bott i hyreshus. Jag tycker att man får tolerera en hel del som hyresgäst. Jag tycker att barn ska få leka, busa och skratta på gården, att de ska få ha vattenkrig, att barn gråter för att de är ledsna, att man ska kunna sitta på sin egen balkong och dricka vin en kväll och att man ska kunna bygga en altan utan att grannar ska gå bananas. Man får ta hänsyn och man får ha en viss tolerans och det gäller åt alla håll. Jag är en av dem som inte tycker att barnfamiljer stör så mycket, bortsett från de nätter jag har jobbat och vill sova på dagarna samt de gångerna som barnen kastade ner dart-pilar på min uteplats och jag hade hundar som kunde både skadat sig utvändigt och invändigt. Hade jag dock arbetat kontorstider så hade dessa barnfamiljer inte stört mig alls och vad det gäller dart-pilarna så förstod inte barnen bättre.
    Absolut ska man tolerera en del när man bor i lägenhet, man kan inte klaga på "normalt oväsen" osv, att bygga en altan på en tisdag kl 21 hör dock inte till normalt oljud och jag förstår att det irriterar om man har barn som har somnat/ska sova den tiden. Själv lägger jag mig relativt tidigt trots att jag inte är ett barn, och jag hade blivit fly förbannad om någon granne hade ovettet att bygga altan efter 21. 

Kan inte tänka mig att någon hyresvärd tillåter renoveringar av det störande slaget som innebär borrande, spikande eller sågande efter kl 21.
  • gertie

"I ordningsreglerna står det bland annat:

- Spika och borra inte i lägenheten mellan 20.00 och 07.00 vardagar    respektive 10.00 lördagar, söndagar och andra helgdagar.
    – Undvik störande vattenspolning mellan 23.00 och 06.00.
    – Husdjur får inte springa lösa inom fastigheten.
    – Grilla inte på balkong eller altan utan endast på avsedd grillplats som är godkänd av Svenska Bostäder.
    – Musik får inte spelas så högt att den kan uppfattas som störande."

www.svenskabostader.se/sv/Hyresgast/Problem-i-boendet/Storningsjour/ 

Tämligen säker på att majoriteten av sveriges hyresvärdar har samma regler, jag har hyrt av ett flertal olika hyresvärdar - både allmännyttan, privatvärdar samt ägt och äger boende i bostadsrättsförening och reglerna är lika överallt. 
  • Trolle40

Inte spola ? Om man är skitnödig på natten då ? Inga husdjur ? Vilka sjuka regler

• Anonym (nix)
    gertie skrev 2013-05-22 15:26:02 följande:
    "I ordningsreglerna står det bland annat:

- Spika och borra inte i lägenheten mellan 20.00 och 07.00 vardagar    respektive 10.00 lördagar, söndagar och andra helgdagar.
    – Undvik störande vattenspolning mellan 23.00 och 06.00.
    – Husdjur får inte springa lösa inom fastigheten.
    – Grilla inte på balkong eller altan utan endast på avsedd grillplats som är godkänd av Svenska Bostäder.
    – Musik får inte spelas så högt att den kan uppfattas som störande."

www.svenskabostader.se/sv/Hyresgast/Problem-i...
    Tämligen säker på att majoriteten av sveriges hyresvärdar har samma regler, jag har hyrt av ett flertal olika hyresvärdar - både allmännyttan, privatvärdar samt ägt och äger boende i bostadsrättsförening och reglerna är lika överallt. 
    Man bör också tänka på att när det står spika och borra på det sättet så är det likvärdigt med att en normal hyresgäst borrat ett par hål till en hylla eller spikar upp några tavlor. Konstant spikande och sågande i flera timmar är en helt annan sak.
  • Elin 885

beror på vad din hyresvärd har för regler. jag hyrde av svenska bostäder som någon ovan länkat till.
    ordningsreglerna ska du ha fått med vid skrivning av hyreskontrakt. har du dessutom svenska bostäder så får du skriva under ordningsreglerna...det fick i alla fall jag göra och de jag känner som hyr av dem.

Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, men jag är snäll egentligen =)
  • Elin 885
    Trolle40 skrev 2013-05-22 15:28:59 följande:
    Inte spola ? Om man är skitnödig på natten då ? Inga husdjur ? Vilka sjuka regler
    vaddå inga husdjur??? du får ha husdjur men de ska hålla kopplade i fastigheten (dock inte i din egen lägenhet).
    jag hade en sköldpadda och han var aldrig kopplad, dock så bodde han i sitt terrarium så det störde ingen, vilket han gör nu också.

klart att du får spola när du gått på toaletten, men du ska unhdvika det om det går. du ska även undvika att diska, duscha etc.
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, men jag är snäll egentligen =)
  • gertie
    Har du lässvårigheter eller är du bara allmänt bakom? Står inget om att man inte får spola eller ha husdjur, det står att man ska UNDVIKA störande spolning nattetid. Att spola i toaletten efter man skitit är inte förbjudet, det är nödvändigt, att däremot sätta igång att tappa upp ett bad mitt i natten eller att städa ur och fylla ett akvarium mitt i natten är däremot ONÖDIGT och bör undvikas. 

Och "inga husdjur", hur fick du till det?  
  • SnurriggirrunS
    Man kanske inte måste spola upp vatten i badkaret mitt i natten, men det är ok att gå på toa och ta en snabb dusch.

Har man hund så får man inte släppa den vind för våg på gården tex. Om man har en stor hund som hoppar upp och ned i möbler om man inte bor på bottenvåningen, kan vara grymt störande för de som bor under. Detsamma om man har en hund som låter mycket när klorna slår mot parketten.

Det är egentligen inga konstiga regler utan sunt förnuft råder.
    Dock anser jag ändå inte att om man bygger en altan som möjligen tar ca 3 dagar, som störande. Om grannen däremot alltid sågade fel och det hela skulle ta ett par veckor alternativt ett par månader för att få ihop den, då hade jag kanske sett det som lite störande.
Svar på tråden Min idiot till granne bygger altan...