• Libra1

MA - Skrapning eller ej?

Hej!
    Vi fick i torsdags konstaterat ett MA med ultraljud i vecka 9+6. Då fick vi frågan om vi ville göra en skrapning eller vänta in det. Ett svårt beslut. Embryot verkar ha dött någon gång efter vårt ultraljud 2 veckor tidigare.

Eftersom vi inte kan bli med barn på naturlig väg och har gjort IVF så är jag rädd för att en skrapning kan förstöra mer än att låta kroppen sköta det själv. Hur tänker ni? Jag har lätt för att bli gravid med IVF och vill inte äventyra det på något sätt. Frågan är vilket sätt som är bäst då.

Jag frågade läkaren och hon sa att en skrapning inte var någon fara. Men man vet ju aldrig. Det verkar som att skrapning är det vanligaste i vårt landsting. Här får man nämligen inte göra en medicinsk abort i detta skede. Men det är jag väldigt glad för eftersom vi förlorade ett barn i vecka 22 i somras och fick göra just detta.

Tankarna snurrar och jag kan inte tänka klart. Hur har ni gjort? Hur hade ni velat göra? Vad är rätt eller fel? Ska man tänka på psyket eller kroppen?

Vi har en tid den 10 juni för att diskutera vidare. Jag hoppas att kroppen har förstått fram tills dess.

Jag vaknade av en blödning natten till den 27 maj. Efter där har jag haft ont i ryggslutet till och från. Så det känns som att det är på väg. Igår kväll gjorde det mer ont, men inget mer blod.

Berätta gärna era erfarenheter!!!
    Tack!

• Svar på tråden MA - Skrapning eller ej?
  • aj 378

Självklart ska du få ett till vul! Man ska ALLTID få göra två vul för att konstatera missfall!

• Libra1
    yodi skrev 2013-06-05 14:57:47 följande:
    jag fick först rådet att invänta naturen men det slutade ändå med skrapning då kroppen vägrade att inse att graviditeten avstannat.

så får jag ett till konstaterat  ma så kommer jag att kräva skrapning.   
    Ja det tär så på psyket att behöva vänta in det. Bättre att få det gjort och kunna gå vidare.
  • Libra1
    aj 378 skrev 2013-06-05 16:15:59 följande:
    Självklart ska du få ett till vul! Man ska ALLTID få göra två vul för att konstatera missfall!
    Då ska jag begära det. När vi förlorade vårt barn i somras så var 2 läkare tvungna att titta och bedöma. Antar att det inte är lika viktigt vid ett tidigt missfall..?
  • Anonym (priming)

Vid en del IVF-kliniker kan man få "priming" av livmodern i cykeln innan en återföring. Då rispas livmoderslemhinnan lite grann. Den behandlingen kom till efter att man märkte att gruppen kvinnor som skrapats blir gravida i lite högre grad efter skrapningen än gruppen kvinnor som inte skrapats. Så jag skulle välja skrapning, både för att snabbare komma igång, men också med hopp om att eventuellt till och med få en liten positiv effekt av det i nästa försök.

• Anonym (priming)

Råkade klicka på skicka...

Jag beklagar verkligen ditt missfall, och förlusten av ert barn. Vi förlorade vår dotter i samband med födseln, och har fått ett MA efter det. Hoppas att både ni och vi snart får bli föräldrar!

• Libra1
    Anonym (priming) skrev 2013-06-05 18:06:36 följande:
    Råkade klicka på skicka...

Jag beklagar verkligen ditt missfall, och förlusten av ert barn. Vi förlorade vår dotter i samband med födseln, och har fått ett MA efter det. Hoppas att både ni och vi snart får bli föräldrar!
    Vad hemskt. Beklagar verkligen. Hoppas det är vår tur snart.

Jag har också hört talas om det där med att de rispar livmodern för ett bättre fäste. Nu har våra ägg fäst varje gång vi gjort IVF, därför är jag rädd för en motsatt effekt. Men så behöver det ju inte bli.
  • Anonym (nyss)

Jag blöder nu... 

MA i v8+6.... fostret hade dött i v 6 sa dom. Valde att vänta eftersom jag oxå är IVF:are... risker med skrapning och kändes inte alls bra att ta cytotec som inte ens är till för abort.

Nu i v 13 kom blödning. Började med lite molvärk dagarna innan... det kom lite gammalt blod. När det började komma färskt blod så förstod jag att det var på gång. Hade aldrig i hela mitt liv trott att det skulle blöda så... fick byta stora tjocka nattbindor var 20:e minut och när jag satt på toaletten så kom det som vågor med blod. Detta under en period av ca7 timmar efter det började det avta. Smärtan var som väldigt stark mensvärk. 

Ska inte säga annat än att det har varit otroligt påfrestande att vänta.... psyket har tagit stryk och gråten har hela tiden varit nära. Men just nu är jag glad... jag baserade mitt val på att jag inte ville utsätta min kropp för mer konstigheter än jag behöver... hela IVF-grejen är ju kaotisk för kroppen. 

Lycka till med vad du än väljer.  

• aj 378

Det spelar ingen roll vilken vecka du är i, de får inte konstatera missfall på ETT vul! Det var med i kalla fakta för det var flera som inte trodde på att de fått missfall och sedan födde ett friska barn fast läkaren konstaterat missfall på ett vul..

• Libra1
    Anonym (nyss) skrev 2013-06-05 18:23:48 följande:
    Jag blöder nu... 

MA i v8+6.... fostret hade dött i v 6 sa dom. Valde att vänta eftersom jag oxå är IVF:are... risker med skrapning och kändes inte alls bra att ta cytotec som inte ens är till för abort.

Nu i v 13 kom blödning. Började med lite molvärk dagarna innan... det kom lite gammalt blod. När det började komma färskt blod så förstod jag att det var på gång. Hade aldrig i hela mitt liv trott att det skulle blöda så... fick byta stora tjocka nattbindor var 20:e minut och när jag satt på toaletten så kom det som vågor med blod. Detta under en period av ca7 timmar efter det började det avta. Smärtan var som väldigt stark mensvärk. 

Ska inte säga annat än att det har varit otroligt påfrestande att vänta.... psyket har tagit stryk och gråten har hela tiden varit nära. Men just nu är jag glad... jag baserade mitt val på att jag inte ville utsätta min kropp för mer konstigheter än jag behöver... hela IVF-grejen är ju kaotisk för kroppen. 

Lycka till med vad du än väljer.  
    Tack för ditt svar. Jag beklagar ditt MA. :(

Det var en lång väntan. Jag tror inte jag orkar vänta så länge. Tänker lite som du att jag inte vill riskera något i onödan när man gör IVF och allt. Men psyket är också viktigt. Det kan ju bli aktuellt med skrapning ändå eftersom rester kan finnas kvar. Var noga med att få det uppkollat efteråt. En infektion är väl det som är mest farligt.

Man gör väl också en skrapning just för att slippa ha så ont och blöda mängder. Det är också påfrestande för kroppen. Jag är rädd för att skada slemhinnan men den byggs ju upp på nytt inför varje graviditet/mens. Så den borde inte förstöras. Vi ska få diskutera och få svar på våra frågor innan skrapningen görs i så fall.

Läkaren som konstaterade vårt MA sa att den enda risken med skrapning är att livmodern är så mjuk vid en graviditet att instrumentet de använder kan gå igenom. Men att det är väääldigt ovanligt. Hon verkade inte känna till några risker att bli med barn igen efteråt.

Jag känner att jag inte orkar gå tillbaka till jobb innan det är över. Om jag då ska behöva vänta i flera veckor till så kan det bli svårt. Hur har ni andra gjort? Har ni blivit sjukskrivna?
  • Libra1
    aj 378 skrev 2013-06-05 18:26:36 följande:
    Det spelar ingen roll vilken vecka du är i, de får inte konstatera missfall på ETT vul! Det var med i kalla fakta för det var flera som inte trodde på att de fått missfall och sedan födde ett friska barn fast läkaren konstaterat missfall på ett vul..
    Jaha. Där ser man. Vi har visserligen fått göra 2 ultraljud men det första var på magen och barnmorskan vågade inte säga om det hon såg var rätt. Därför fick vi gå vidarae med ett VUL på gynakuten. Ska vara på om ett extra. Tack för tipset. Det är ju så tidigt så kan ju vara svårt att se. De kan ligga fel etc. Men jag tror inte det. Hon kollade så noga och mätte och det var för litet. :-/
Svar på tråden MA - Skrapning eller ej?