• Libra1

MA - Skrapning eller ej?

Hej!
    Vi fick i torsdags konstaterat ett MA med ultraljud i vecka 9+6. Då fick vi frågan om vi ville göra en skrapning eller vänta in det. Ett svårt beslut. Embryot verkar ha dött någon gång efter vårt ultraljud 2 veckor tidigare.

Eftersom vi inte kan bli med barn på naturlig väg och har gjort IVF så är jag rädd för att en skrapning kan förstöra mer än att låta kroppen sköta det själv. Hur tänker ni? Jag har lätt för att bli gravid med IVF och vill inte äventyra det på något sätt. Frågan är vilket sätt som är bäst då.

Jag frågade läkaren och hon sa att en skrapning inte var någon fara. Men man vet ju aldrig. Det verkar som att skrapning är det vanligaste i vårt landsting. Här får man nämligen inte göra en medicinsk abort i detta skede. Men det är jag väldigt glad för eftersom vi förlorade ett barn i vecka 22 i somras och fick göra just detta.

Tankarna snurrar och jag kan inte tänka klart. Hur har ni gjort? Hur hade ni velat göra? Vad är rätt eller fel? Ska man tänka på psyket eller kroppen?

Vi har en tid den 10 juni för att diskutera vidare. Jag hoppas att kroppen har förstått fram tills dess.

Jag vaknade av en blödning natten till den 27 maj. Efter där har jag haft ont i ryggslutet till och från. Så det känns som att det är på väg. Igår kväll gjorde det mer ont, men inget mer blod.

Berätta gärna era erfarenheter!!!
    Tack!

• Svar på tråden MA - Skrapning eller ej?
  • enäggs81

jag har inte fått antibiotika.... kan inte heller sova när man blöder... allt känns helt tröstlöst..... blääää!

• Libra1

Usch usch usch. Hoppas det slutar snart så man kan gå tillbaka till sitt vanliga liv. Kramar!

• enäggs81

Hur Känns det idag Libra? jag är hemma nu. har lite ont i ljumskarna men tror det beror på att jag spänner mig så mycket! Blödningen har avtagit. Nu är jag jätte nervös för att behöva göra en tredje skrapning. Det fick tydligen min farmor göra en gång! Men man får ta en dag i taget. grav testet var positivt igår. Tar tydligen en månad att bli av med hcg sa läkaren....

• heartems

Hej! Jag är ny här.. Fick konstaterat MA igår. De ville vänta en vecka med att ge mig medicin för att stöta ut fostret.

Hur lång tid kan det ta för kroppen att förstå att fostret är dött? Fostret dog i v 5 tror de och jag var i v 10 igår.. Det är ändå 5 veckor! Hoppas det kommer igång snart så jag slipper piller!

• blomhulda

Jag har fått en tid för skrapning på tisdag men i kväll så började jag blöda, känns ändå skönt att kroppen kanske börjat fatta vad som hänt och börjar stöta bort det själv.

Ledsen för ditt MA heartems , vad jag förstår är det väldigt olika hur lång tid det tar för kroppen att reagera.

Enäggs: skönt att du är hemma, hoppas de fick bort allt denna gången.

Libra hoppas du mår bättre idag.

• enäggs81

heartems: det är ju olika när kroppen reagerar. Jag vägrade vänta på skrapning. Ville inte dra ut på det. blomhulda: vad länge du får vänta på skrapning. här i Sthlm får man det samma dag om man vill....

• Libra1

heartems: Ledsen för din skull. Tydligen kan det ta lång tid innan kroppen förstår. Man orkar inte vänta hur länge som helst. Jag väntade i 2 veckor och mådde så dåligt psykiskt. Idag är det 5 dagar efter skrapningen och jag har börjat få mer ont. Har inte haft så ont eller blött mycket. Nu kommer det bara rosa. Är det normalt att det onda kommer och går eller borde jag ringa? Ska testa imorgon och se om jag har hcg kvar.

• enäggs81

Libra: efter första skrapningen hade jag som mensvärkar till och från. var tvungen att ta värktabletter. Sen på 6:e dagen kändes jag så mensig och började blöda mera som vanlig mens. Det var då jag sökte mig till sjukhuset igen och där det konstaterades att det fanns rester kvar, efter skrapning nr:2 har jag inte haft ont alls.... och nu växlar det mellan inget blod alls och rosa... 1 vecka efter första skrapningen testade jag positivt på hcg. läkaren sa att det ska testas Efter 4 veckor. inte tidigare. då hcg kan sänkas långsamt....

• heartems

Började blöda i fredags. Skönt att kroppen tar hand om det själv..

• Libra1

enäggs: Jag hade bara ont samma dag som skrapningen och nu har det kommit tillbaka. Vet ju att livmodern ska krympa och tappen stängas. Men igår gjorde det väldigt ont. Har inte kunnat sova utan alvedon. Hcg är högt ännu. Det tar kanske tid efter en skrapning med? heartems: Vad skönt att kroppen förstod själv. Hoppas du slipper skrapning. Jag tog en paus och raderade appen i mobilen så måste skriva från safari. Blir lite dumt då. Var bara tvungen att fråga hur länge ni haft ont.

Svar på tråden MA - Skrapning eller ej?