• Libra1

MA - Skrapning eller ej?

Hej!
    Vi fick i torsdags konstaterat ett MA med ultraljud i vecka 9+6. Då fick vi frågan om vi ville göra en skrapning eller vänta in det. Ett svårt beslut. Embryot verkar ha dött någon gång efter vårt ultraljud 2 veckor tidigare.

Eftersom vi inte kan bli med barn på naturlig väg och har gjort IVF så är jag rädd för att en skrapning kan förstöra mer än att låta kroppen sköta det själv. Hur tänker ni? Jag har lätt för att bli gravid med IVF och vill inte äventyra det på något sätt. Frågan är vilket sätt som är bäst då.

Jag frågade läkaren och hon sa att en skrapning inte var någon fara. Men man vet ju aldrig. Det verkar som att skrapning är det vanligaste i vårt landsting. Här får man nämligen inte göra en medicinsk abort i detta skede. Men det är jag väldigt glad för eftersom vi förlorade ett barn i vecka 22 i somras och fick göra just detta.

Tankarna snurrar och jag kan inte tänka klart. Hur har ni gjort? Hur hade ni velat göra? Vad är rätt eller fel? Ska man tänka på psyket eller kroppen?

Vi har en tid den 10 juni för att diskutera vidare. Jag hoppas att kroppen har förstått fram tills dess.

Jag vaknade av en blödning natten till den 27 maj. Efter där har jag haft ont i ryggslutet till och från. Så det känns som att det är på väg. Igår kväll gjorde det mer ont, men inget mer blod.

Berätta gärna era erfarenheter!!!
    Tack!

• Svar på tråden MA - Skrapning eller ej?
  • min Ella
    Libra1 skrev 2013-06-05 19:17:02 följande:
    Jag känner att jag inte orkar gå tillbaka till jobb innan det är över. Om jag då ska behöva vänta i flera veckor till så kan det bli svårt. Hur har ni andra gjort? Har ni blivit sjukskrivna?
    Jag håller med de andra om att de verkligen borde ge dig ett till VUL! Efter mitt första MA fick jag ett VUL för att kolla att allt såg bra ut. Det gjorde det, sa läkaren, men när jag vid min andra graviditet var på KK såg en annan läkare att det fortfarande fanns graviditetsrester från det första missfallet. Så jag hade behövt två VUL egentligen. Det blev skrapning för min del eftersom det andra barnet också dött.

Efter första missfallet var jag hemma från skolan utan att sjukskriva mig för läkaren (samma som kollade VUL efter första MA) var helt galen. Han sa att han fick huvudvärk av mitt ärende och att han inte sjukskrivit någon för ett missfall förut. Så jag blev helt förstörd och orkade inte med bråk ovanpå sorgen. Men jag hade definitivt behövt en sjukskrivning, så om du känner att du behöver en ska du absolut göra det. Anser jag.

Kram!
  • enäggs81

Libra de upptäckte MA på mig idag oxå i v.9+0! Hjärtat slog inte.... Och jag gjorde en skrapning ikväll direkt. Känns skönt nu att det är ute och kunna bearbeta. kram :(

• Anonym (nyss)
    Libra1 skrev 2013-06-05 19:17:02 följande:
    Tack för ditt svar. Jag beklagar ditt MA. :(

Det var en lång väntan. Jag tror inte jag orkar vänta så länge. Tänker lite som du att jag inte vill riskera något i onödan när man gör IVF och allt. Men psyket är också viktigt. Det kan ju bli aktuellt med skrapning ändå eftersom rester kan finnas kvar. Var noga med att få det uppkollat efteråt. En infektion är väl det som är mest farligt.

Man gör väl också en skrapning just för att slippa ha så ont och blöda mängder. Det är också påfrestande för kroppen. Jag är rädd för att skada slemhinnan men den byggs ju upp på nytt inför varje graviditet/mens. Så den borde inte förstöras. Vi ska få diskutera och få svar på våra frågor innan skrapningen görs i så fall.

Läkaren som konstaterade vårt MA sa att den enda risken med skrapning är att livmodern är så mjuk vid en graviditet att instrumentet de använder kan gå igenom. Men att det är väääldigt ovanligt. Hon verkade inte känna till några risker att bli med barn igen efteråt.

Jag känner att jag inte orkar gå tillbaka till jobb innan det är över. Om jag då ska behöva vänta i flera veckor till så kan det bli svårt. Hur har ni andra gjort? Har ni blivit sjukskrivna?
    Finns alltid risker med ingrepp. Sen må de vara minimala. Jag har hört för många saker som gått snett för att våga mig på något. Men jag vill absolut inte skrämma dig. Bara jag som känner mig så otursförföljd att jag inte vågar/vill ta några "onödiga" risker. Men jag kanske får skrapa ändå... vem vet. 

Har en tid hos läkaren inbokad... vi sa att vi skulle avvakta lite för att se om något hände av sig själv. Om det inte hade gjort det tills återbesöket så skulle vi överväga alternativ. Om jag fått blödning så skulle vi kolla så allt såg bra ut. 

Jag var sjukskriven två veckor efter beskedet om MA... kom som en chock. Efter det så kändes det som jag kommit över den värsta chocken och kunde fungera igen. Men känslorna går inte över så fort men tiden man mår bra mellan gråtattackerna blir längre och längre med tiden.

• Anonym (nyss)

Ett litet tillägg om hur jag tänkte... 

Tänkte så här när jag tog beslutet att vänta... Vi hinner inte göra ett till IVF-försök innan sommaren... Hade vi kunnat göra ett försök innan sommaren så hade jag nog valt något alternativ för att påskynda. Men eftersom vi ändå måste vänta till augusti så ville jag låta min kropp förstå själv och vila från all påverkan.

Vet att det är ett jobbigt beslut att ta... Finns nog inget rätt eller fel. När jag skulle till läkaren efter beskedet om MA så var jag helt inställd på att välja skrapning... vart förvånad när jag själv sa till läkaren att jag ville vänta. Gör det som känns bäst för dig. All styrka till dig och din partner.  

• Libra1

enäggs: Neeeeeej!!! Fy vad ledsen jag blev. Hoppade ur tråden så har missat en del. Kände att jag inte orkade. :(
    Många kramar till dig

• Libra1

Anonym (nyss): Tack!

Jag är rädd för att missfallet aldrig ska komma av sig själv. Det finns ju dem som inte upptäcker det förrän på RUL. Usch! Så länge orkar jag inte. Vill börja leva igen. Har fortfarande symptom och mår jättedåligt av det. Får även panik över att behöva blöda ut det hemma när jag tänker efter.

Idag har det kommit lite blod. Men inte alls mycket. Kanske det är på g. Jag skulle haft mens som imorgon. Är det något som kan få igång blödningen?

Jag har inte gråtit så mycket. Kanske jag inte förstår det förrän blödningen kommer. Än så länge kanske man fortfarande hoppas...

• enäggs81

Libra: jag tycker du är stark. skulle aldrig orka vänta som du..... jag gjorde ju skrapningen samma dag idag. Känns som en befrielse. Nu kan man gå vidare direkt. Ligger här i en sjukhussäng och blir ompysslad. bläääää! kram till dig!

• Libra1

enäggs: Jag skulle nog mer kalla mig dum. Att vänta in det är ju tortyr. Helst med alla symptom som hänger kvar. Hoppas jag får en skrapning snart. Vågar knappt gå utanför huset för är rädd för att det drar igång. Så kan man ju inte ha det. :-/

Vad bra att du blir ompysslad. Så du fick stanna kvar så länge?

Hur tar din man det?
    Kram

• enäggs81

jag blev skrapad igår kväll så jag stannade över natten..... det var det jag inte ville, va som en tickande bomb som skulle kunna blöda när som helst. så jag krävde att bli skrapad direkt! Nu har jag kommit hem och är lite öm i magen. Nu längtar jag bara tills man är på fötter igen. Då blir det ett glas rosevin eller två ;) min man var jätteledsen igår. Får bra stöttning av han nu. Just nu hämtar han pizza.

• Libra1

enäggs: Vad skönt att du får bra stöd. Ni får ta hand om varandra och vila upp er efter allt. Jag ser också fram emot lite rosevin. :)

Svar på tråden MA - Skrapning eller ej?