• Libra1

MA - Skrapning eller ej?

Hej!
    Vi fick i torsdags konstaterat ett MA med ultraljud i vecka 9+6. Då fick vi frågan om vi ville göra en skrapning eller vänta in det. Ett svårt beslut. Embryot verkar ha dött någon gång efter vårt ultraljud 2 veckor tidigare.

Eftersom vi inte kan bli med barn på naturlig väg och har gjort IVF så är jag rädd för att en skrapning kan förstöra mer än att låta kroppen sköta det själv. Hur tänker ni? Jag har lätt för att bli gravid med IVF och vill inte äventyra det på något sätt. Frågan är vilket sätt som är bäst då.

Jag frågade läkaren och hon sa att en skrapning inte var någon fara. Men man vet ju aldrig. Det verkar som att skrapning är det vanligaste i vårt landsting. Här får man nämligen inte göra en medicinsk abort i detta skede. Men det är jag väldigt glad för eftersom vi förlorade ett barn i vecka 22 i somras och fick göra just detta.

Tankarna snurrar och jag kan inte tänka klart. Hur har ni gjort? Hur hade ni velat göra? Vad är rätt eller fel? Ska man tänka på psyket eller kroppen?

Vi har en tid den 10 juni för att diskutera vidare. Jag hoppas att kroppen har förstått fram tills dess.

Jag vaknade av en blödning natten till den 27 maj. Efter där har jag haft ont i ryggslutet till och från. Så det känns som att det är på väg. Igår kväll gjorde det mer ont, men inget mer blod.

Berätta gärna era erfarenheter!!!
    Tack!

• Svar på tråden MA - Skrapning eller ej?
  • enäggs81

oh bröllop ;) nice! ska tänka på dig imorgon kl.13!

• blomhulda

Hej Libra och enäggs!

Jag har följ er i de andra trådarna och följt era historier, själv har jag legat några veckor efter er gjorde äp 29/4 och et 1/5 och plussade men på vårat vul 4/6 såg man att det var alldeles för litet men hade en puls, i går var vi på nytt vul och då fanns ingen puls utan det hade dött.

Man blir bara helt tom, vi var på väg och berätta för alla att vi var med barn och nu finns inget kvar. Har en dotter sen tidigare IVF och hon är mitt allt.

Just nu väntar jag på remiss från kvinnokliniken för komma och diskutera om det blir skrapning eller tabletter, jag hoppas nog på skrapning. Hur länge var du kvar efter enäggs? Hoppas det går bra fördig idag libra!

Ha en skön sommar och hoppas ni kan vila upp er ordentligt.

Kram.    

• enäggs81

blomhulda: tråkigt att höra :( ja man blir helt tom! jag gjorde skrapningen kl.18 på kvällen och åkte då hem dagen efter på fm. jag var så groggy efter narkosen att det var skönt att sova kvar. men gör man op. på morgonen kan man nog åka hem samma dag. om allt går komplikationsfritt. nu har ju mina blödningar ökat så jag måste ta tag i det. men har ingen kraft eller lust till det..... lycka till med skrapning! kram

• enäggs81

ligger med drop igen på sjukhuset. av all djävulskap får jag göra en skrapning ikväll igen!!!! rester kvar! suck......

• Libra1

blomhulda: Så ledsen för din skull. :(

enäggs: Åh nej vad drygt. Det sista man vill göra just nu. :(

Själv är jag hemma igen. Tog 2 Cytotec kl 10 för att mjuka upp livmodertappen. De körde igång missfallet så började blöda direkt. Det rann ur mig. På KK innan jag kom in gick jag på toa på och allt kom ut. Usch! Så hemskt. Läkaren kollade med ultraljud och allt verkade vara ute. Men slemhinnan var 2 cm tjock så han ville skrapa ändå. Det gick bra. Var där 13 och åkte hem vid 16:30. Känns skönt att det är över även om det inte blev som planerat. :-/

• enäggs81

skönt att höra från dig Libra! jag väntar fortfarande på operation. har inte ätit sen kl.13! Ont i skallen :/ blir väl operation inatt. faan!!! salen är upptagen..... hoppas du slipper detta Libra!

• Libra1

enäggs: Usch stackars dig. Jag fick inte heller äta på länge. Var helt yr. Hoppas det blir din tur snart.

• enäggs81

nu är op klar! blöder mycket nu efter.... suck,.. hur mycket blöder du?

• Libra1

Åh vad skönt att det är över. Jag blöder faktiskt bara lite. Kanske för att jag blödde ut mycket av mig själv innan. Hoppas ditt slutar. Fick du någon antibiotika? Eller det får man bara vid feber?

• Libra1

Har svårt för att sova efter allt och svettas som om jag haft feber. :-/

Svar på tråden MA - Skrapning eller ej?