• Libra1

MA - Skrapning eller ej?

Hej!
    Vi fick i torsdags konstaterat ett MA med ultraljud i vecka 9+6. Då fick vi frågan om vi ville göra en skrapning eller vänta in det. Ett svårt beslut. Embryot verkar ha dött någon gång efter vårt ultraljud 2 veckor tidigare.

Eftersom vi inte kan bli med barn på naturlig väg och har gjort IVF så är jag rädd för att en skrapning kan förstöra mer än att låta kroppen sköta det själv. Hur tänker ni? Jag har lätt för att bli gravid med IVF och vill inte äventyra det på något sätt. Frågan är vilket sätt som är bäst då.

Jag frågade läkaren och hon sa att en skrapning inte var någon fara. Men man vet ju aldrig. Det verkar som att skrapning är det vanligaste i vårt landsting. Här får man nämligen inte göra en medicinsk abort i detta skede. Men det är jag väldigt glad för eftersom vi förlorade ett barn i vecka 22 i somras och fick göra just detta.

Tankarna snurrar och jag kan inte tänka klart. Hur har ni gjort? Hur hade ni velat göra? Vad är rätt eller fel? Ska man tänka på psyket eller kroppen?

Vi har en tid den 10 juni för att diskutera vidare. Jag hoppas att kroppen har förstått fram tills dess.

Jag vaknade av en blödning natten till den 27 maj. Efter där har jag haft ont i ryggslutet till och från. Så det känns som att det är på väg. Igår kväll gjorde det mer ont, men inget mer blod.

Berätta gärna era erfarenheter!!!
    Tack!

• Svar på tråden MA - Skrapning eller ej?
  • enäggs81

Libra hur går det vännen? Nån skrapning ännu? Jag har haft besvär med magvärk sen det blev gjort men är ändå bättre nu. ska börja jobba imorgon. Hoppas du snart kan gå vidare!

• Libra1

Har varit hos en läkare idag. Han gjorde ett nytt VUL och jag fick en tid för skrapning imorgon kl 13. Ska bli skönt att få tillbaka sin kropp. Det är tortyr att fortfarande känna sig gravid. :-/

Kolla upp magvärken om det inte försvinner. Skulle vara dumt om du fick en infektion mitt i allt. Hoppas jobbandet går bra. Jag kommer att vara hemma denna veckan med. Sen vill jag nog jobba de få dagarna jag har innan semestern. Sen blir det sol och vin.

• enäggs81

Åh vad skönt att det blir gjort! Jag har haft mensvärk och det ska tydligen va normalt när livmodern drar ihop sig. så det har blivit mycket värktabletter och det i sin tur har gjort att jag fått ont i magsäcken av tabletterna.... när du vaknar efter operation va inte rädd att säga till om du har värk. jag sa till och fick morfin. det var skönt!

• Libra1

Åh tack för tipset. Vad har du tagit för värktabletter? Jag tål bara Paracetamol så har fått Citodon utskrivet. Tur man vet lite. :P

Jag får magsår av andra värktabletter. Har ett bråck på magmunnen. Testa Omeprazol eller novalucol el liknande mot magen. :)

• enäggs81

jag har tagit 2 Alvedon och 1 ipren i kombo... nu ska jag ej jobba imorgon för nu har min blödning ökat.... suck. ska problemen aldrig ta slut??? vill bara läka och må bra :(

• Libra1

Oj vad konstigt. Det ska den väl inte göra? Har du fortfarande ont?

Jag hoppas att jag inte kommer att blöda så länge. 1 vecka sa läkaren. Vill komma igång och träna. :-/

• enäggs81

Enligt mitt papper kan man blöda i 4 veckor..... ja det borde ju inte öka som på mig men jag får avvakta. Ökar det mer och mer är det risk att man får göra ännu en skrapning. Jag har inte ont längre... inga mensvärkar.

• Libra1

Oj ja det var ju länge. Skönt att du inte har ont längre iaf. Ha koll på blödningen och feber.

Blir blödningen som ett avslag? I somras efter vår dotter föddes blödde jag i 2 veckor. Minns att de ökade lite ibland. Det dunkade i hela underlivet. Hoppas kroppen kommer igång lika snabbt som då.

• enäggs81

Det var som avslag första dagarna men nu är det färskt blod som mens.... vi ska ju inte skaffa fler barn nu är det tänkt så jag behöver i alla fall inte bry mig om jag blir steril..... Gubben vill ju inte försöka mera och nu känns det okej. Två barn är ju guld ändå och enäggs är ju ganska häftigt att vi har :) Nu har det gått 1 år av IVF försök och min frånvaro för mina barn har varit tydlig. Ska leva nu för mina barn och inte för IVF! Och satsa på mitt äktenskap. Ska hålla tummarna för dig Libra!

• Libra1

Vad skönt att ni verkar ha hittat tillbaka till varandra. Ni har ju 2 guldklimpar. Det är väl så lätt att glömma vad man har mitt i alla IVF. Känner själv att kärleken har kommit i andra hand. Det får bli ändring på det. Nu planerar vi bröllop. :)

Svar på tråden MA - Skrapning eller ej?