• Libra1

MA - Skrapning eller ej?

Hej!
    Vi fick i torsdags konstaterat ett MA med ultraljud i vecka 9+6. Då fick vi frågan om vi ville göra en skrapning eller vänta in det. Ett svårt beslut. Embryot verkar ha dött någon gång efter vårt ultraljud 2 veckor tidigare.

Eftersom vi inte kan bli med barn på naturlig väg och har gjort IVF så är jag rädd för att en skrapning kan förstöra mer än att låta kroppen sköta det själv. Hur tänker ni? Jag har lätt för att bli gravid med IVF och vill inte äventyra det på något sätt. Frågan är vilket sätt som är bäst då.

Jag frågade läkaren och hon sa att en skrapning inte var någon fara. Men man vet ju aldrig. Det verkar som att skrapning är det vanligaste i vårt landsting. Här får man nämligen inte göra en medicinsk abort i detta skede. Men det är jag väldigt glad för eftersom vi förlorade ett barn i vecka 22 i somras och fick göra just detta.

Tankarna snurrar och jag kan inte tänka klart. Hur har ni gjort? Hur hade ni velat göra? Vad är rätt eller fel? Ska man tänka på psyket eller kroppen?

Vi har en tid den 10 juni för att diskutera vidare. Jag hoppas att kroppen har förstått fram tills dess.

Jag vaknade av en blödning natten till den 27 maj. Efter där har jag haft ont i ryggslutet till och från. Så det känns som att det är på väg. Igår kväll gjorde det mer ont, men inget mer blod.

Berätta gärna era erfarenheter!!!
    Tack!

• Svar på tråden MA - Skrapning eller ej?
  • enäggs81

Libra: nu har en läkare gjort ett grundligt ultraljud och han såg inga rester. bara 5 mm slemhinna.... så han sa att ingen mer skrapning var aktuell eller tabletter..., bara avvakta som gäller... HCh gav fortfarande positivt. Men tröstlöst känns det. Jag har inte blödit mängder men som mens! Och varför gör jag det nu för?? Hmmm......

• enäggs81

Libra: en fråga bara! Så din Gyn sa att man kan blöda till och från? som jag gör?

• Libra1

enäggs: Ja den barnmorskan jag pratade med på gynakuten sa att jag inte skulle bli orolig om jag blödde mer en dag och mindre en annan. Att det kan komma och gå. Så gjorde det förra sommaren också. Hon sa också att hcg kan finnas kvar upp till 3 veckor efter en skrapning. Så det kanske bara är hormoner som gör att du blöder?

Jag har inte blött alls mycket. Bara lite som avslag. Ingen mensblödning. Imorgon har det gått 1 vecka och det kommer bara brunt vid ansträngning. Tar du det lugnt eller rör på dig som vanligt?

• enäggs81

Libra: jag tar det lite lugnare än vanligt. jobbar inte.......

• Libra1

enäggs: Jag har tagit det ganska lugnt. Märker att det ömmar om jag rör på mig mycket. Det är ju ett stort sår. Är sjukskriven imorgon också. Sen ska det nog bli skönt att komma tillbaka.

• enäggs81

jag är sjukskriven denna vecka, sen går jag på semester!;)

• Libra1

Åh vad skönt. Snart har jag också semester. Känner att jag vill jobba någon dag innan så det inte ska kännas så jobbigt sen. :P

• blomhulda

Nu är min skrapning gjord, vilken skräckhistoria :( skulle ta två cytotec 3-4 tim innan skrapningen, efter 2 tim fick jag riktig mensvärk vi har en bit till sjukhuset och sen skulle vi förbi kk i annan stad och betala en räkning så det blev rätt med frikortet , vill ju inte betala mer än nödvändigt! När jag gick ur bilen kände jag att jag hade blött så det var bara in på toa byta byxor ( hade tagit ett par extra med som tur var) sen betala räkningen och iväg till sjukhuset 25min bort. Jaha när jag gick ur bilen där bara rann det ur mig fick ta en binda i handen och hålla emot när jag gick in och vi leta oss fram till rätt vän som tur var är det ett litet sjukhus, framme på avd sprang bm och gömde sig nästan när mun man bad om hjälp som tur var kom hela opteamet ner och hjälpte mig upp i säng och direkt till operation. Hoppas verkligen jag slipper detta igen, nu ligger jag i soffan med vetekudde och här tänker jag stanna hela kvällen.

Hoppas det lugnat ned sig för er andra.

Hur har det gått för dig heartems?

• enäggs81

oj vad hemskt! Konstigt att inte jag fick cytotec inför mina skrapningar? Konstigt men skönt när man hör era erfarenheter!

• heartems

Blomhulda: Fy så läskigt! Hoppas du snart blir bättre

Svar på tråden MA - Skrapning eller ej?