• Libra1

MA - Skrapning eller ej?

Hej!
    Vi fick i torsdags konstaterat ett MA med ultraljud i vecka 9+6. Då fick vi frågan om vi ville göra en skrapning eller vänta in det. Ett svårt beslut. Embryot verkar ha dött någon gång efter vårt ultraljud 2 veckor tidigare.

Eftersom vi inte kan bli med barn på naturlig väg och har gjort IVF så är jag rädd för att en skrapning kan förstöra mer än att låta kroppen sköta det själv. Hur tänker ni? Jag har lätt för att bli gravid med IVF och vill inte äventyra det på något sätt. Frågan är vilket sätt som är bäst då.

Jag frågade läkaren och hon sa att en skrapning inte var någon fara. Men man vet ju aldrig. Det verkar som att skrapning är det vanligaste i vårt landsting. Här får man nämligen inte göra en medicinsk abort i detta skede. Men det är jag väldigt glad för eftersom vi förlorade ett barn i vecka 22 i somras och fick göra just detta.

Tankarna snurrar och jag kan inte tänka klart. Hur har ni gjort? Hur hade ni velat göra? Vad är rätt eller fel? Ska man tänka på psyket eller kroppen?

Vi har en tid den 10 juni för att diskutera vidare. Jag hoppas att kroppen har förstått fram tills dess.

Jag vaknade av en blödning natten till den 27 maj. Efter där har jag haft ont i ryggslutet till och från. Så det känns som att det är på väg. Igår kväll gjorde det mer ont, men inget mer blod.

Berätta gärna era erfarenheter!!!
    Tack!

• Svar på tråden MA - Skrapning eller ej?
  • blomhulda

Bm på kvinnokliniken sa man fick det innan skrapning för att förbereda livmodertappen och va bekymrad då jag först inte skulle kunna hämta tabletterna, doktorn på operation blev arg för att jag fått tabletterna då jag bett om skrapning för att slippa se blödningen.
    Nu blöder jag nästan inget så hoppas jag slipper krångel nu.

• heartems

Hela min text kom visst inte med.. Jag var på återbesök idag och de kunde se att hinnsäcken blivit mycket mindre så allt är på väg ut :) Ska tillbaka om 10 dagar bara för att se att allt verkligen kommit ut!

• Libra1

blomhulda: Usch vad hemskt. Så blev det för mig med. Började blöda direkt av Cytotecen. Som tur är har vi inte så långt att åka. Men det rann verkligen hela tiden. :-/

Skönt att det är över. Jag har nästan slutat blöda nu.

Cytotec fick jag för att livmodertappen skulle öppna sig. Var inte meningen att jag skulle börja blöda och få ut allt innan.

Har skrivit om min dag i bloggen.
    www.minbebis.com/blogg/libra/

• Libra1

heartems: Vad skönt om kroppen sköter det själv. Hoppas det ser bra ut vid nästa besök.

• enäggs81

tjejer en fråga! Hur är era flytningar nu efter skrapningen? Jag slutade blöda för 6 dagar sen och har haft genomskinliga flytningar. men i förrgår kom det som en dust med vatten blandat med svagt brunt. men mest som vatten. lika tunnt. igår vanliga flytningar och idag igen en dust vatten. Vad är det för vatten? Har inte ont, ingen feber och det var helt luktfritt! Kan det vara cystor som spricker? ska till gyn om 1 vecka.

• Libra1
    enäggs81 skrev 2013-06-24 15:00:23 följande:
    tjejer en fråga! Hur är era flytningar nu efter skrapningen? Jag slutade blöda för 6 dagar sen och har haft genomskinliga flytningar. men i förrgår kom det som en dust med vatten blandat med svagt brunt. men mest som vatten. lika tunnt. igår vanliga flytningar och idag igen en dust vatten. Vad är det för vatten? Har inte ont, ingen feber och det var helt luktfritt! Kan det vara cystor som spricker? ska till gyn om 1 vecka.
    Ingen aning tyvärr. Jag slutade blöda förra veckan. Har börjat få lite ökade flytningar och undrar om ägglossningen är på g redan. Jag blödde bara i 7 dagar sen hade jag spottings i 3 dagar. Skulle haft ägglossning i normal cykel igår. Undrar om jag fortfarande har hcg kvar. Man kanske ska ta ett test...

Jag läste någonstans att det är normalt med flytningar när blödningen har slutat. Men om det är normalt med vattniga vet jag inte. :-/
  • enäggs81

Hade inga vattniga igår så vi får väl se hur det blir idag? Har ju kommit varannan dag i två dagar. Så vi får se idag som sagt! jag har inte tagit nåt gravtest ännu... vågar inte.

• Zannahoj

Hej Libra och Enäggs och alla andra!! Var också med i "gravida efter ivf i april"-tråden och nu hittade jag er här :) Tänkte nu dela med mig av min historia och ni som vill och orkar får gärna läsa... Dagen innan midsommar fick vi på ett vul veta att vårat lilla hjärta hade slutat slå. Jag var då i 11+3. Fick då veta att inget kunde göras åt detta innan helgen eftersom det var midsommar. Fick en ny tid på tisdag för att få mediciner ifall det inte kommit ut av sig själv under helgen. Skrapning gjordes helst bara i sista hand. Ta en Ipren om det kommer igång under helgen, var det sista dom sa. Jag frågade hur ont det skulle göra och om man kunde se det som kom ut... Fick till svar att det kändes som kraftig mensvärk och att man blödde riklig mens med klumpar. Chockade stannade vi och köpte ett paket Ipren och bindor på vägen hem, och firade sedan midsommar med ett dött foster i magen. På måndag morgon vaknade jag av kraftiga värkar och förstod vad som var på väg att hända. De närmsta fyra timmarna var ett värkarbete som påminde om det jag hade när jag födde min dotter för sex år sedan. Det påminde fan inte om mensvärk! Ensam hemma kröp jag mellan sängen och toan. Ibland liggandes i sängen, ibland på golvet. Profylax andades och ville mellan värkarna nästan skratta åt asken med Ipren som låg nere i köket, dit jag aldrig skulle ta mig och om jag hade kunnat, vad fan hade dom hjälpt?? Efter fyra timmar kom tillslut sista värken och ut kom ALLT!! Vatten, foster, blod, blod och blod... Som tur var satt jag på toan och vände mig om och spolade på en gång utan att titta efter... ( Jag vet, det är helt sjukt att man ens får tanken att göra det... ) sen var allt över. Värkarna var borta och jag har aldrig känt mig så tom i hela mitt liv. Blod överallt, men orkade inte duscha utan kröp till sängen och sov resten av dagen. Vaknade på kvällen, drack tre whisky och gick o la mig igen. (Fortfarande småskrattandes åt Ipren asken) dagen efter åkte jag till sjukan på min tidigare utsatta tid och talade om för min läkare att jag inte behövde mediciner längre utan jag hade tagit hand om det själv. Förklarade också att hennes uppfattning om vad mensvärk var inte delade min uppfattning. Det gjordes ett vul och jag fick ett "bra jobbat" då det konstaterades att jag hade rätt och min livmoder var tom. Kände mig lite som ett barn som fick beröm hos tandläkaren och undrade om jag kanske skulle få ett klistermärke eller nåt annat spännande som bevis på min tapperhet... Istället fick jag ett visit kort till en kurator och så var det med det. En flera månader lång resa med hormoner, smärtor och känslomässiga bergodal banor för att få in något i kroppen, sedan en minst lika jobbig resa att få ut allt igen fast komprimerat till fyra timmar. Idag var jag tillbaka på jobbet. (Jobbar som frisör) Första kunden jag klippte hade stor gravidmage och talade om svårigheterna med att hitta en passande sommarklänning och barnnamn. Ungefär samtidigt märker jag att jag har blött igenom mina byxor och konstaterar att livet är allt bra ironiskt ibland. Tack till alla som orkat läsa och styrkekramar till alla som någon gång upplevt ett missfall på något sätt. Verkar finnas otaliga sätt att genomgå nåt sånt här på, och alla sätt är lika fruktansvärda. Alla har sin historia, det här var min...

• enäggs81

Zannahoj: konstigt att de bad dig vänta hemma. Du var ju långt gången. Jag fick vara kvar och blev skrapad ca kl.18 på kvällen. Det är sånt skitsnack från sjukhuset att dom helst inte gör det. Det handlar bara om pengar. Finns väldigt liten risk att nåt händer. Jag har sammanlagt gjort 6 stycken skrapningar! Inga problem! Ja Visst är det hemskt att vi först gör IVF och sen blir vi av med det vi kämpat för :( Tog dom ditt blodvärde? kram

• Zannahoj

Nej, inget blodvärde... Bara kollade så allt kommit ut. Lite slemhinna kvar men det skulle komma ut av sig själv sa dom. Frågade om det skulle bli nån mer kontroll framöver, men nej. Jag skulle höra av mig om jag fick ondare eller fick ökade blödningar... Annars skulle allt va tipp topp.

Svar på tråden MA - Skrapning eller ej?