• Anonym (Rådvill)

FÅR jag slänga ut honom?

Jag hyr en studentlägenhet och står ensam på kontraktet. Jag flyttade hit för ca ett halvår sen med min kille och hans namn står på dörren men inte på kontraktet. Han har bara varit folkbokförd här sedan mars ungefär, vi har alltså inte varit skrivna på samma adress i mer än 3-4 månader. Han fuckar upp mitt liv totalt, han har ljugit och tagit smslån FAST jag betalat allt i hemmet, jag har varit tvungen att betala av hans lån med mina sparpengar och lägga ut mitt studiestöd på att betala hela hyran, mat till oss båda osv. Nu är måttet rågat och jag vill slänga ut skitstöveln och ta mitt liv tillbaka. Han säger att jag inte får, han har lika stor rätt till lägenheten som jag har. Stämmer det? Vad kan jag göra isåfall? Avsluta kontraktet på studentlägenheten (det kan man bara göra 4 ggr om året och nästa gång är i september) och flytta hem till mamma? Känns jävligt surt att JAG måste flytta från MIN lägenhet för att jag vill göra slut.

P.S. Han har också "tappat bort" sin nyckel så min nyckel är den enda som finns. Jag skulle ju kunna lösa problemet genom att helt enkelt inte öppna när han vill komma in, men han har sina grejer här osv och om han nu INTE har tappat bort nyckeln utan bara gömmer den så kommer han ju in ändå. Vill inte bli polisanmäld för att jag låser in hans saker heller.

• Svar på tråden FÅR jag slänga ut honom?
  • Anonym (Eken)
    SolOchSnö skrev 2013-06-17 14:13:35 följande:
    Om man låter en annan person bo i sin bostad så har man ett avtal med denne oavsett om man har planerat det eller inte. Menar du att en sambo kan slänga ut den andra på gatan samma dag om h*n vill?

Bodelningen ska vara en frivillig överenskommelse mellan de båda personerna som har varit sambo. Enligt vad jag har hittat ska den avflyttande sambon få skälig tid på sig att hitta en ny bostad.

Om personerna inte kommer överens om bodelningen kan man ansöka hos tingsrätten och då gäller det du skriver. Men frågan är hur länge det tar innan tingsrätten kommer fram till något.
    Nej, jag menar inte att man får slänga ut någon på gatan hur som helst men jag menar att det är olika regler som gäller i hyresförhållanden och i samboförhållanden. 

I ett hyresförhållande har jag ett avtal och det sägs upp skriftligen om hyrestiden har varat i minst tre månader och där har man rätt till tre månaders uppsägningstid. Ett hyresförhållande kan t ex gälla en inneboende.

I ett samboförhållande gör man istället en bodelning när förhållandet är över. 

Bodelningen begärs av någon av parterna. Om man är överens går det snabbt och lätt att göra en bodelning. Om den ena parten motsätter sig bodelning måste man vända sig till tingsrätten och påkalla bodelning. Då kan man samtidigt begära ett interimistiskt beslut (tillsvidare beslut) om att man ska få bo kvar i bostaden till dess bodelningen är klar eftersom det först är vid bodelningen som det bestäms vem av parterna som tillskiftas bostaden om nu bostaden är gemensam. I detta fall är det inte fråga om en gemensam bostad eftersom reglerna stadgar att endast studenter får hyra denna bostad.

Du undrar hur lång tid det tar att få ett interimistiskt beslut hos tingsrätten. Det bör gå snabbt eftersom det inte krävs någon mer utförlig utredning att få ett tillfälligt beslut. Däremot tar sedan själva bodelningen lite tid eftersom tingsrätten måste förordna en bodelare och denne måste sätta sig in i parternas ekonomiska förhållanden.  
  • SolOchSnö
    EnAnonumius skrev 2013-06-17 13:43:19 följande:
    Det handlar om en STUDENTLÄGENHET. Inte en ordinär vanlig lägenhet.
    Kan du ta och fundera på skillnaden mellan studentlägenhet och en vanlig lägenhet. 

När du har lärt dig skillnaderna mellan studentlägenhet och vanlig hyres-/bostadsrätt så kan du komma in och snacka.

För det första: Om TS ex inte är/har varit hennes sambo, vad är han då? Det enda alternativ som finns är inneboende och då gäller default tre månaders uppsägningstid om de inte har annat avtal. Om exet är hennes sambo gäller sambolagen och i så fall ska de gemensamt göra bodelning eller vid tvist vända sig till tingsrätten. I vilket fall har TS ingen rätt att själv vräka sitt ex.

För det andra: Var står det att regler för sambo och inneboende är annorlunda för studentlägenheter jämfört med andra hyresrätter? Den enda skillnaden är att de inte kan ta över kontraktet.

• Anonym (Eken)
    SolOchSnö skrev 2013-06-17 14:15:56 följande:
    Man får ha inneboende och sambos även i studentlägenheter oavsett om de är studenter eller inte. En person som inte är student har ingen rätt att ta över lägenheten, men har likafullt rätt till uppsägningstid.
    Du måste skilja på en inneboende och en sambo. 

En inneboende har uppsägningstid eftersom det regleras av hyreslagen

Ett samboförhållande regleras av sambolagen. Hittar du något där om uppsägningstid av samboförhållandet? Nej, då får man istället påkalla en bodelning.

• SolOchSnö
    Anonym (Eken) skrev 2013-06-17 14:30:14 följande:
    Nej, jag menar inte att man får slänga ut någon på gatan hur som helst men jag menar att det är olika regler som gäller i hyresförhållanden och i samboförhållanden. 

I ett hyresförhållande har jag ett avtal och det sägs upp skriftligen om hyrestiden har varat i minst tre månader och där har man rätt till tre månaders uppsägningstid. Ett hyresförhållande kan t ex gälla en inneboende.

I ett samboförhållande gör man istället en bodelning när förhållandet är över. 

Bodelningen begärs av någon av parterna. Om man är överens går det snabbt och lätt att göra en bodelning. Om den ena parten motsätter sig bodelning måste man vända sig till tingsrätten och påkalla bodelning. Då kan man samtidigt begära ett interimistiskt beslut (tillsvidare beslut) om att man ska få bo kvar i bostaden till dess bodelningen är klar eftersom det först är vid bodelningen som det bestäms vem av parterna som tillskiftas bostaden om nu bostaden är gemensam. I detta fall är det inte fråga om en gemensam bostad eftersom reglerna stadgar att endast studenter får hyra denna bostad.

Du undrar hur lång tid det tar att få ett interimistiskt beslut hos tingsrätten. Det bör gå snabbt eftersom det inte krävs någon mer utförlig utredning att få ett tillfälligt beslut. Däremot tar sedan själva bodelningen lite tid eftersom tingsrätten måste förordna en bodelare och denne måste sätta sig in i parternas ekonomiska förhållanden.  
    Bostaden kan vara gemensam även om endast studenter får hyra lägenheten! Om du tex äger ett hus till 100% och låter din pojkvän/flickvän bo där så är ni sambos och huset är er gemensamma bostad. Var står det att en sambo som bor i den andra sambons studentlägenhet är undantagen från sambolagen?

• Anonym (Eken)
    SolOchSnö skrev 2013-06-17 14:31:45 följande:
    För det första: Om TS ex inte är/har varit hennes sambo, vad är han då? Det enda alternativ som finns är inneboende och då gäller default tre månaders uppsägningstid om de inte har annat avtal. Om exet är hennes sambo gäller sambolagen och i så fall ska de gemensamt göra bodelning eller vid tvist vända sig till tingsrätten. I vilket fall har TS ingen rätt att själv vräka sitt ex.

För det andra: Var står det att regler för sambo och inneboende är annorlunda för studentlägenheter jämfört med andra hyresrätter? Den enda skillnaden är att de inte kan ta över kontraktet.

Reglerna för inneboende hittar du i hyreslagen
    Reglerna för samboförhållanden hittar du i sambolagen

Reglerna för studentbostäder hittar du i stadgarna för stiftelsen studentbostäder. 

Du kan inte mena att en sambo är det samma som en inneboende?

Vill jag avsluta avtalet med min inneboende säger jag upp avtalet skriftligen och då har den inneboende max 3 månaders uppsägningstid.

Vill jag avsluta mitt förhållande med min sambo krävs ingen skriftlig uppsägning och det finns ingen uppsägningstid. Om sambon däremot trilskas så krävs det att jag påkallar en bodelning hos tingsrätten och att jag samtidigt hemställer om att jag ska få kvarsittningsrätten så att exsambon genast måste flytta därifrån. Vägrar han fortfarande att flytta så kan tingsrätten meddela kontaktförbud och kronofogdemyndigheten kan avhysa honom. Om han fortfarande trilskas så bryter han mot kontaktförbudet och kan dömas för det brottet. 
  • Anonym (Eken)
    SolOchSnö skrev 2013-06-17 14:36:26 följande:
    Bostaden kan vara gemensam även om endast studenter får hyra lägenheten! Om du tex äger ett hus till 100% och låter din pojkvän/flickvän bo där så är ni sambos och huset är er gemensamma bostad. Var står det att en sambo som bor i den andra sambons studentlägenhet är undantagen från sambolagen?

I enlighet med stiftelsen studentbostäders regler så finns ingen möjlighet att få hyra en studentbostad om man inte uppfyller kriterierna. Därmed kan t ex inte en student som inte har klarat sina studier kräva att få bo kvar. En student som är klar med sina studier kan inte heller få bo kvar. Och en ex-sambo som överhuvudtaget inte är student kan inte heller få ta över ett kontrakt eftersom han inte uppfyller kriterierna som finns i stadgarna för studentbostaden.
  • Anonym (Eken)
    SolOchSnö skrev 2013-06-17 14:36:26 följande:

Jag förstår inte varför du hela tiden kommer med jämförelser som inte är aktuella i ts fall?

Det handlar inte om ett hus.
    Det handlar inte om en hyreslägenhet.
    Det handlar inte om en inneboende

Varför tar du då hela tiden upp saker som inte hör hit?

Man måste utgå från de fakta som ts ger och sedan ge relevanta råd på de frågor som ts har.

Det är OT att diskutera hus, hyreslägenheter, inneboende etc i en tråd som handlar om ett samboförhållande och en studentbostad. 
  • EnAnonumius
    SolOchSnö skrev 2013-06-17 14:15:56 följande:
    Man får ha inneboende och sambos även i studentlägenheter oavsett om de är studenter eller inte. En person som inte är student har ingen rätt att ta över lägenheten, men har likafullt rätt till uppsägningstid.
    Det är ju ingen som har påstått att det INTE går att ha sambo och inneboende samtidigt i denna tråden i en studentbostad.

Så vad har den kommentaren med tråden att göra eller som svar till någon enskild?
    SolOchSnö skrev 2013-06-17 14:31:45 följande:

Nu ser jag att "Anonym (Eken)" har redan svarat på detta i sitt inlägg, #135.
    Jag bockar för det välinformerade och välformulerade svaret. Glad

Jag vill bara ta tillfället i akt att fråga.

1 Har du funderat någonsin på varför det heter just "Studentbostad"? 

2 Har du funderat på varför en Arbetare/Arbetssökande (som INTE studerar)/Socialbidragstagare inte får lov att hyra studentbostäder?
    Utan det är i regel studenter som bor på annan ort än studieorten som hyr dessa. 

3 Har du funderat på varför studentbostäder har särskilda regler som står i Stiftelsen Studentbostäder?
    (Vilket är tillåtet med enligt lag att ha det så som står i dessa regler)

Sedan som avslut.
    På vilket sätt skulle det vara gynnade för studentbostäder (och andra studenter) ha samma regler som vanliga bostads-/hyresrätter eller Kåk/Hus? Det hyr ju den bostaden för att ha någonstans att bo under studierna.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (bara)

Har bara läst ts o kanske redan nämnts men byt lås. Tappat nyckel kan betyda att han gör inbrott senare.

• TrendyFarsa
    Anonym (bara) skrev 2013-06-17 15:15:26 följande:
    Har bara läst ts o kanske redan nämnts men byt lås. Tappat nyckel kan betyda att han gör inbrott senare.
    Du har "Bara läst TS" ja.

Återkom när du läst igenom vad folk som kan JURIDIK säger för det som du "rekommenderar" är olagligt!

Ok? 
    Östermalm - Mer behöver inte sägas.
Svar på tråden FÅR jag slänga ut honom?