• Anonym (undrar)

Borderline/bipolär?

Vad är det egentligen för skillnad? Om man läser på nätet så verkar det som att den stora skillnaden är att bipolär går i längre vågor, veckor, månader eller år, medan någon med borderline växlar fram och tillbaka varenda dag.

Men när jag läser här så får jag intrycket av att många med diagnosen bipolär inte har de här längre vågorna. Vad är då skillnaden? 

• Svar på tråden Borderline/bipolär?
  • Mineralvatten
    mice skrev 2013-06-24 14:01:57 följande:
    Typ 1 är den extrema typen, typ 2 är den med större delen depression som brutits av med hypomanier. Mani är mer intensiv, och hypomani är en lättare sorts mani.
    jag kan inte se vart man tagit faktan ifrån på denna websida.
    hur som haver så är inte borderline och bipolär samma sak alls.
    om du vill tro på det eller ej...ja gör vilket du vill.
    om du är orolig att du har någon av dem, be att få en utredning.

kan ju för övrigt inflika att det är jättevanligt att kvinnor med adhd får en felaktig borderlinediagnos, har ingen siffra på hur vanligt men det kan du säkert googla fram om du är intresserad, just för att symptomen är liknande,
  • Mineralvatten
    shakennotstörd skrev 2013-06-24 14:04:49 följande:

Och vad består den andra polen i bipoläriteten av i så fall?!

Man måste ha klart för sig att det finns fem OLIKA typer av bipoläritet så att uttala sig tvärsäkert om hur den som har bipolär sjukdom har det är vanskligt. 
    för att det är inte alls samma sjukdomar.
    och som sagt hur det ter sig har jag endast skrivit att jag har en anhörig med bipolär typ 1, inget annat.
    jag hade även en vän förut med bipolär typ 2 (hon blev aldrig manisk) och nej hon hade inte borderline.

• mice
    Mineralvatten skrev 2013-06-24 14:05:15 följande:

kan ju för övrigt inflika att det är jättevanligt att kvinnor med adhd får en felaktig borderlinediagnos, har ingen siffra på hur vanligt men det kan du säkert googla fram om du är intresserad, just för att symptomen är liknande,
    Jag har bipolär sjukdom, jag tror att jag vet vad som är fel med mig. Glad Det är vad jag fått för fakta direkt från min läkare.
  • Mineralvatten
    Anonym (undrar) skrev 2013-06-24 13:42:52 följande:
    Är det så? Är man lugn och nere när man är deprimerad och bipolär? Kommer eventuella humörsvängningar och aggressioner (för de som har dem) i manier?
    en bipolär person som är inne i en deppressiv fas är nästan inte kontaktbar, personen i fråga sover mycket.
  • Anonym (undrar)
    Mineralvatten skrev 2013-06-24 14:05:15 följande:

Motsatsen är också sann. Många med borderline får en ADHD diagnos (eller en bipolär diagnos). Att sätta diagnoser är svårt och ofta beroende av vad patienter väljer att berätta och själv förstår att berätta. Det är mycket vanligt att den första diagnosen psykiskt sjuka får inte är korrekt.
  • Rockabillydelight
    Mineralvatten skrev 2013-06-24 13:56:51 följande:
    jag skrev fel jag menade att en borderlineperson aldrig kan bli manisk. jag skrev fel ursäkta. jag har som sagt en anhörig som har diagnosen bipolär typ 1 dvs bipolär med hypermanier.

Phu då förstår jag.. :)
  • Anonym (kolla)

Inte heller sant, borderline-personer kan visst bli iaf lätt maniska.

• Mineralvatten
    Anonym (undrar) skrev 2013-06-24 14:13:44 följande:
    Motsatsen är också sann. Många med borderline får en ADHD diagnos (eller en bipolär diagnos). Att sätta diagnoser är svårt och ofta beroende av vad patienter väljer att berätta och själv förstår att berätta. Det är mycket vanligt att den första diagnosen psykiskt sjuka får inte är korrekt.
    sant, men nu räknar inte adhd som en psykisk sjukdom utan som en psykisk funktionshinder bara en liten parantes.
  • Mineralvatten
    Rockabillydelight skrev 2013-06-24 14:23:42 följande:

Phu då förstår jag.. :)
    ingen fara jag pratade i telefon samtidigt som jag skrev inlägget haha.
  • Mineralvatten
    mice skrev 2013-06-24 14:01:57 följande:
    Typ 1 är den extrema typen, typ 2 är den med större delen depression som brutits av med hypomanier. Mani är mer intensiv, och hypomani är en lättare sorts mani.
    ja mig behöver du inte undervisa =).
Svar på tråden Borderline/bipolär?