• Anonym (undrar)

Borderline/bipolär?

Vad är det egentligen för skillnad? Om man läser på nätet så verkar det som att den stora skillnaden är att bipolär går i längre vågor, veckor, månader eller år, medan någon med borderline växlar fram och tillbaka varenda dag.

Men när jag läser här så får jag intrycket av att många med diagnosen bipolär inte har de här längre vågorna. Vad är då skillnaden? 

• Svar på tråden Borderline/bipolär?
  • Anonym (IPS/ADHD)

Angående blanddiagnoser - jag känner flera med ADHD/borderline/bipolär i olika kombinationer. Det är inte ovanligt. Många av symtomen korsar varandra i dessa diagnoser.

• Anonym (förvirrad)

IPS/ADHD: Hur kan du vara så pass klarsynt när det gäller dig själv? Får jag fråga hur du fick din diagnos? Min mamma har inte den insikten, hon har oerhört svårt att se när gränsen är passerad. Vid sällsynta fall och ev när det gäller ngt av de "goda" barnen.

• Anonym (kolla)
    Anonym (förvirrad) skrev 2013-06-25 19:36:45 följande:
    IPS/ADHD: Hur kan du vara så pass klarsynt när det gäller dig själv? Får jag fråga hur du fick din diagnos? Min mamma har inte den insikten, hon har oerhört svårt att se när gränsen är passerad. Vid sällsynta fall och ev när det gäller ngt av de "goda" barnen.
    Varför skulle man inte kunna ha självinsikt?
  • Anonym (förvirrad)
    Anonym (kolla) skrev 2013-06-25 19:43:03 följande:
    Varför skulle man inte kunna ha självinsikt?
    Vad jag förstått är många så pass sjuka att dom inte förstår att de är sjuka. I allafall enl min psykoterapeut. Min mamma t ex kommer aldrig söka hjälp för hon ser inte att det är ngt fel, det är som sagt "alla andra" som det är fel på...
  • Anonym (kolla)
    Anonym (förvirrad) skrev 2013-06-25 19:56:14 följande:
    Vad jag förstått är många så pass sjuka att dom inte förstår att de är sjuka. I allafall enl min psykoterapeut. Min mamma t ex kommer aldrig söka hjälp för hon ser inte att det är ngt fel, det är som sagt "alla andra" som det är fel på...
    Det stämmer nog att många aldrig förstår att de är sjuka, men det är en generalisering och gäller definitivt inte alla. Det verkar f.ö. vara en allmän missuppfattning om borderlinepersoner, sådana fördomar är inte bra att bevara.

Hoppas dock att det löser sig med dig och din mamma på ett eller annat sätt. Jag har själv borderline och en mamma med borderline som liksom din saknar självinsikt. Det är skitjobbigt, även för mig ;)
  • Anonym (förvirrad)
    Anonym (kolla) skrev 2013-06-25 20:01:03 följande:
    Det stämmer nog att många aldrig förstår att de är sjuka, men det är en generalisering och gäller definitivt inte alla. Det verkar f.ö. vara en allmän missuppfattning om borderlinepersoner, sådana fördomar är inte bra att bevara.

Hoppas dock att det löser sig med dig och din mamma på ett eller annat sätt. Jag har själv borderline och en mamma med borderline som liksom din saknar självinsikt. Det är skitjobbigt, även för mig ;)
    Ursäkta, inte min mening att sprida fördomar. Jag försöker bara lära mig om dessa sjukdomar, för att kunna förbättra min relation till min mamma.

Tråkigt att även din mamma saknar självinsikt:(
  • mice

Jag har aldrig haft någon som sagt åt mig att jag är sjuk.. Har länge förminskat mina problem och övertygat mig själv om att jag bara är svag. Det var bara en dag som det var för mycket, och jag gick till en läkare för att söka hjälp för långvarig ångest, panikångest och dålig självkänsla. Det visade sig att jag inte bara var svag, utan jag hade verkligen en djup depression som behövde behandlas och som jag insåg hade pågått hela min tonårstid och upp i 20årsåldern, dvs där jag är nu. Hade tidigare varit rädd att läkaren skulle skratta åt mig över att jag sökt hjälp för något så trivialt. Det kanske kan räknas som brist på sjukdomsinsikt.

• Anonym (anonym)

jag har inte läst hela tråden, men jag kan tycka det har stor betydelse när de olika symptomen visar sig. tex vid mani/hypomani och dep. sen ser man att många personer med en bipolär sjukdom även har en personlighetsstörning. har din mamma bipolär typ 1, 2 , el 3? ett tips: det finns patient och anhörig utbildning kring bipoläritet, ppi heter det.

• Anonym (förvirrad)
    mice skrev 2013-06-25 20:24:16 följande:
    Jag har aldrig haft någon som sagt åt mig att jag är sjuk.. Har länge förminskat mina problem och övertygat mig själv om att jag bara är svag. Det var bara en dag som det var för mycket, och jag gick till en läkare för att söka hjälp för långvarig ångest, panikångest och dålig självkänsla. Det visade sig att jag inte bara var svag, utan jag hade verkligen en djup depression som behövde behandlas och som jag insåg hade pågått hela min tonårstid och upp i 20årsåldern, dvs där jag är nu. Hade tidigare varit rädd att läkaren skulle skratta åt mig över att jag sökt hjälp för något så trivialt. Det kanske kan räknas som brist på sjukdomsinsikt.
    Det du skriver passar också in på min mamma, men hon så mycket mer också som manipulation, humörsvängningar turbulenta relationer med sina närmsta, dock inte alla.
    Sedan kan det gå långa perioder då allt är prima, sedan blir hon "deppig", med ett självförtroende nere i skorna eller blir aggressiv och ivrig i sin kontakt och får storhetsvansinne osv.

Skönt att du fått hjälp, mår du bra idag?
  • Anonym (Christa)
    Anonym (kolla) skrev 2013-06-25 20:01:03 följande:

Bipolära kan ofta sakna sjukdomsinsikt, särskilt i hypomana perioder när de tycker sig må så bra, är så pigga, effektiva, glada, kreativa, och de orkar hur mycket som helst. Varför skulle de tro att de är sjuka när de mår så toppen?
Svar på tråden Borderline/bipolär?