• Anonym (undrar)

Borderline/bipolär?

Vad är det egentligen för skillnad? Om man läser på nätet så verkar det som att den stora skillnaden är att bipolär går i längre vågor, veckor, månader eller år, medan någon med borderline växlar fram och tillbaka varenda dag.

Men när jag läser här så får jag intrycket av att många med diagnosen bipolär inte har de här längre vågorna. Vad är då skillnaden? 

• Svar på tråden Borderline/bipolär?
  • Anonym (förvirrad)

Det märkliga är att det är inte alla som dessa "sidor" visas upp för. Hon kan sköta sitt jobb tex.
    Hon är en mästare på hålla fasad utåt, det är bara den närmsta familjen som vet vad hon går för. Även om vi barn har lite olika bild av henne eftersom hon behandlar oss olika.

• mice
    Anonym (förvirrad) skrev 2013-06-25 10:34:22 följande:
    Det märkliga är att det är inte alla som dessa "sidor" visas upp för. Hon kan sköta sitt jobb tex.
    Hon är en mästare på hålla fasad utåt, det är bara den närmsta familjen som vet vad hon går för. Även om vi barn har lite olika bild av henne eftersom hon behandlar oss olika.
    Jag dolde min sjukdom och mina problem för min familj, mina vänner och bekanta tills förra året, då jag "kom ut" med depressionen. Man vill inte dömas, visa sig svag, vill inte att andra ska tycka synd om en eller tycka man är läskig eller konstig.. Att berätta för killar man träffar har varit allra svårast, och det är nog bara min nuvarande som jag varit helt ärlig med. Han är ett enormt stöd. Glad
  • Anonym (IPS/ADHD)
    Anonym (undrar) skrev 2013-06-24 19:28:42 följande:
    "I och med att borderline är en personlighetsstörning så är den inte behandlingsbar på samma sätt fastän man kan lindra med rätt mediciner, men borderline är mer djupgående än bipolär sjukdom. "

Att något är en personlighetsstörning betyder numera väldigt lite. Det betyder bara att sjukdomen påverkar många aspekter av personens liv. Sen har man av historiska skäl kommit överens om att personlighetsstörningar ska vara obotliga, så om någon kommer på en bra medicin mot borderline så kommer man inte längre kalla det för en personlighetsstörning.
    Och varifån har du fått att IPS är obotlig? Tvärtom - MBT och även DBT ger väldigt goda resultat på borderline och man kan bli symptomfri och leva "normalt". Dock är det en väldigt lång behandling.
  • Anonym (IPS/ADHD)
    Anonym (förvirrad) skrev 2013-06-25 10:34:22 följande:
    Vi är många som är så kallade högfungerande borderlines - ingen förutom familj och behandlare har en aning om vad vi lider av så länge vi väljer att inte dela.
  • Anonym (undrar)
    Anonym (IPS/ADHD) skrev 2013-06-25 14:27:08 följande:
    Och varifån har du fått att IPS är obotlig? Tvärtom - MBT och även DBT ger väldigt goda resultat på borderline och man kan bli symptomfri och leva "normalt". Dock är det en väldigt lång behandling.
    Många blir bättre men i studierna som gjorts finns det inga tecken på att någon blir frisk. Några blir av med borderlinediagnosen men har fortfarande kvar en del besvärliga symptom ändå. 
  • Anonym (förvirrad)

Tack för att ni svarar även mig:) Inte meningen att sno fokus för mycket...
    Måste fråga, varför tycker ni de symtomen jag räknade upp lutar åt borderline, ngt särskilt som gör att ni utesluter bipolärsjukdom??

Jag tycker själv det påminner om borderline, men min psykoterapeut är ganska övertygad av att hon lider av bipolärsjukdom... det är lite förvirrande. Kanske har hon en blanddiagnos...både bipolär och borderline.

Ni här i tråden som är bipolära, upplever ni vanförställningar?

• mice
    Anonym (förvirrad) skrev 2013-06-25 15:26:58 följande:
    Måste fråga, varför tycker ni de symtomen jag räknade upp lutar åt borderline, ngt särskilt som gör att ni utesluter bipolärsjukdom??

Jag tycker själv det påminner om borderline, men min psykoterapeut är ganska övertygad av att hon lider av bipolärsjukdom... det är lite förvirrande. Kanske har hon en blanddiagnos...både bipolär och borderline.

Det är väl perioder av depp/mani som gör att läkaren säger bipolär sjukdom.

Om hon ska börja ta mediciner mot det så rekommenderar jag Lamotrigin/Lamictal, den hjälper både mot bipolär och borderline för de flesta. Inga speciella biverkningar när man kommit upp i rätt dos vad jag märkt, så det är skönt. 
  • Anonym (Christa)
    Anonym (förvirrad) skrev 2013-06-24 22:04:48 följande:
    Jag upplever också att diagnoserna går in i varandra och vad jag förstått är det för många som blir feldiagnostiserade som borderline när de egentligen är bipolära. Jag har själv läst en hel del, men behöver också lite klarhet. Troligtvis lider min mamma av antingen den ena eller den andra diagnosen. Min psykoterapeut är ganska övertygad av att min mamma lider av bipolärsjukdom. Om jag radar upp lite symtom, vad tycker ni detta mest påminner om...

* lider av ångest till och från
    *tomhetskänsla
    * värdelöshetskänsla som slår om till överdriven syn på sig själv, t ex upplever sig "superintelligent"
    *Kan bli uppvarvad periodvis och få mycket gjort tex storstädar hela huset med musik på hög volym
    *bli nedstämd och släpig i talet och prata om "vad finns det för mening med att vi lever"
    *Hotat att ta livet av sig då hon blivit "ställd mot väggen", dom senare bortviftas som "skämt"
    *Har tidvis haft allvariga tankar om att ta livet av sig under en svår depression
    *Haft vanförställningar i typen om att hennes barn konspirerar mot henne
    *Är extremt manipulativ och kan lura de flesta om hon är på det humöret
    *Svag självinsikt, allt är alltid alla andras fel
    *Svårt att erkänna misstag
    *delat upp sina barn i de "goda" och "onda", dessa roller kan växla med tiden.
    *svart/vittänkade svårt att se nyanser
    *pratar ofta nedlåtande om andra och om hur förträfflig hon själv är
    *inget tålamod kan slå över och bli aggressiv på några sekunder -kraftiga humörsvängningar

'
    Ungefär hälften av dessa punkter kan tyda på bipolär och resten på borderline. Kan alltså vara vilket som helst eller kanske båda. Och flera av kriterierna för borderline är desamma som hos bipolära, därav svårigheten att ställa rätt diagnos och att många blir feldiagnostiserade.
  • Anonym (Christa)

Ja vid bipolär I  förekommer även vanföreställningar och psykotiska inslag.
    Svart/vitt-tänkandet är borderlinerelaterat, liksom att dela in personer i onda och goda - mellanting finns inte.
    Tomhetskänsla, manipulativ, självmordstankar, plötsligt uppblossande aggressivitet tyder också på borderline.

Men jag utesluter inte bipolär.    
  • Anonym (IPS/ADHD)

Jag är borderline med drag av narcissism och dissociativ störning. Känner igen mycket av mina egna problem i det du beskriver.
Svar på tråden Borderline/bipolär?