• Anonym (undrar)

Borderline/bipolär?

Vad är det egentligen för skillnad? Om man läser på nätet så verkar det som att den stora skillnaden är att bipolär går i längre vågor, veckor, månader eller år, medan någon med borderline växlar fram och tillbaka varenda dag.

Men när jag läser här så får jag intrycket av att många med diagnosen bipolär inte har de här längre vågorna. Vad är då skillnaden? 

• Svar på tråden Borderline/bipolär?
  • mice
    Mineralvatten skrev 2013-06-24 15:57:22 följande:
    ja mig behöver du inte undervisa =).
    Varför skriver du då att en typ 1 har hypomanier? Typ 1 är ju med maniska perioder.
  • Mineralvatten
    mice skrev 2013-06-24 16:28:38 följande:
    Varför skriver du då att en typ 1 har hypomanier? Typ 1 är ju med maniska perioder.
    för att den personen som är min anhörig har sagt att denne har typ 1 hypomanier och jag litar på att personen i fråga kan sin egen diagnos. denna personen fick dock sin diagnos för ca 30 år sedan och det var långt innan alla de andra sorterna fanns.
  • mice
    Mineralvatten skrev 2013-06-24 18:24:21 följande:
    för att den personen som är min anhörig har sagt att denne har typ 1 hypomanier och jag litar på att personen i fråga kan sin egen diagnos. denna personen fick dock sin diagnos för ca 30 år sedan och det var långt innan alla de andra sorterna fanns.
    Om det var för 30 år sen så är det väl en rätt stor risk att det inte är samma sak som gäller nu som då? Typ 1 har inte hypomanier, så är det bara.
  • Mineralvatten
    mice skrev 2013-06-24 18:34:56 följande:
    Om det var för 30 år sen så är det väl en rätt stor risk att det inte är samma sak som gäller nu som då? Typ 1 har inte hypomanier, så är det bara.
    vad som gäller nu är vet jag ej, men jag går på det som står i den personens utredning.
    så kan du vänligen sluta terrorisera mig? ja jag ser det som terrorosering.
    jag säger t ex att jag har aspergers syndrom fast det också kommer försvinna och ja jag kommer säga att jag har det även när den har försvunnit för det är ju den diagnosen jag har (bland annat).

så nu kan du gå och undervisa någon annan.
  • Mineralvatten
    mice skrev 2013-06-24 18:34:56 följande:
    bipolär sjukdom typ 1 med hypomana perioder står det mer exakt i personens journal, enligt personen själv. vad man översätter det till nu är inte intressant för mig, så nu lämnar jag just den aspekten av denna diskussion och jag hoppas att du kan respektera det.
  • mice
    Mineralvatten skrev 2013-06-24 18:45:16 följande:
    bipolär sjukdom typ 1 med hypomana perioder står det mer exakt i personens journal, enligt personen själv. vad man översätter det till nu är inte intressant för mig, så nu lämnar jag just den aspekten av denna diskussion och jag hoppas att du kan respektera det.
    Okidoki!
  • aline86

Jag har diagnosen bipolär sjukdom typ 2.. Den är som några skrev en mildare form av bipolär sjukdom. Jag blir aldrig fullt ut manisk, utan hypomanisk - vilket i sig kan te sig olika från person till person. Men jag går också in i djupa svackor.. Jag brukar föreläsa om detta och om mitt liv, att gå från total isolering i den djupaste depression till återhämtning.

Skillnaden mellan bipolär och bordeline är i princip att borderline är en personlighetsstörning. Bipolär sjukdom är visserligen kronisk, en livstidssjukdom - men med rätt mediciner och självkännedom så kan man leva ett "normalt" liv.. fastän det svänger upp och ner.. Det kan ta många år att verkligen lära känna sig själv och känna igen tecken på när det börjar svänga..

I och med att borderline är en personlighetsstörning så är den inte behandlingsbar på samma sätt fastän man kan lindra med rätt mediciner, men borderline är mer djupgående än bipolär sjukdom.  

• Mineralvatten
    mice skrev 2013-06-24 18:47:25 följande:
    Okidoki!
    tack =).
  • Anonym (undrar)
    Mineralvatten skrev 2013-06-24 18:41:19 följande:
    vad som gäller nu är vet jag ej, men jag går på det som står i den personens utredning.
    så kan du vänligen sluta terrorisera mig? ja jag ser det som terrorosering.
    jag säger t ex att jag har aspergers syndrom fast det också kommer försvinna och ja jag kommer säga att jag har det även när den har försvunnit för det är ju den diagnosen jag har (bland annat).

så nu kan du gå och undervisa någon annan.
    Lugna ner dig. Du svingar vilt omkring dig.
  • Anonym (undrar)
    aline86 skrev 2013-06-24 18:48:12 följande:
    Jag har diagnosen bipolär sjukdom typ 2.. Den är som några skrev en mildare form av bipolär sjukdom. Jag blir aldrig fullt ut manisk, utan hypomanisk - vilket i sig kan te sig olika från person till person. Men jag går också in i djupa svackor.. Jag brukar föreläsa om detta och om mitt liv, att gå från total isolering i den djupaste depression till återhämtning.

Skillnaden mellan bipolär och bordeline är i princip att borderline är en personlighetsstörning. Bipolär sjukdom är visserligen kronisk, en livstidssjukdom - men med rätt mediciner och självkännedom så kan man leva ett "normalt" liv.. fastän det svänger upp och ner.. Det kan ta många år att verkligen lära känna sig själv och känna igen tecken på när det börjar svänga..

I och med att borderline är en personlighetsstörning så är den inte behandlingsbar på samma sätt fastän man kan lindra med rätt mediciner, men borderline är mer djupgående än bipolär sjukdom.  
    "I och med att borderline är en personlighetsstörning så är den inte behandlingsbar på samma sätt fastän man kan lindra med rätt mediciner, men borderline är mer djupgående än bipolär sjukdom. "

Att något är en personlighetsstörning betyder numera väldigt lite. Det betyder bara att sjukdomen påverkar många aspekter av personens liv. Sen har man av historiska skäl kommit överens om att personlighetsstörningar ska vara obotliga, så om någon kommer på en bra medicin mot borderline så kommer man inte längre kalla det för en personlighetsstörning.
Svar på tråden Borderline/bipolär?