aline86 skrev 2013-06-24 18:48:12 följande:
Jag har diagnosen bipolär sjukdom typ 2.. Den är som några skrev en mildare form av bipolär sjukdom. Jag blir aldrig fullt ut manisk, utan hypomanisk - vilket i sig kan te sig olika från person till person. Men jag går också in i djupa svackor.. Jag brukar föreläsa om detta och om mitt liv, att gå från total isolering i den djupaste depression till återhämtning.
Skillnaden mellan bipolär och bordeline är i princip att borderline är en personlighetsstörning. Bipolär sjukdom är visserligen kronisk, en livstidssjukdom - men med rätt mediciner och självkännedom så kan man leva ett "normalt" liv.. fastän det svänger upp och ner.. Det kan ta många år att verkligen lära känna sig själv och känna igen tecken på när det börjar svänga..
I och med att borderline är en personlighetsstörning så är den inte behandlingsbar på samma sätt fastän man kan lindra med rätt mediciner, men borderline är mer djupgående än bipolär sjukdom.
"I och med att borderline är en personlighetsstörning så är den inte behandlingsbar på samma sätt fastän man kan lindra med rätt mediciner, men borderline är mer djupgående än bipolär sjukdom. "
Att något är en personlighetsstörning betyder numera väldigt lite. Det betyder bara att sjukdomen påverkar många aspekter av personens liv. Sen har man av historiska skäl kommit överens om att personlighetsstörningar ska vara obotliga, så om någon kommer på en bra medicin mot borderline så kommer man inte längre kalla det för en personlighetsstörning.