• FlitigaLis

spara till hus. följas åt?

Någon mer än vi som sparar till hus (kontantinsats) och vill följas åt?
    Vi satsar på att kunna köpa hus 2016. Vi hoppas kunna lösa topplånet i vår och sen spara undan mer.
    Vi måste bli bättre på att inte nöjesshoppa.
    Hur gör ni andra? Vad har ni för plan?

• Svar på tråden spara till hus. följas åt?
  • carpediem1

Vi längtar efter hus!! Har precis börjat spara denna månaden, då vi senaste året köpt massor med grejer vi behövde (bil, hundbur, takbox osv osv). Nu har vi äntligen allt vi "behöver", samt 2 inkomster för första gången i vårt förhållande, så nu kan vi börja spara till hus! :D Planen är att vi ska köpa ett till sommaren nästa år (om vi hittat ett vi vill ha då) :)

Bor ni i bostadsrätt eftersom ni har ett topplån som ska betalas av? :)

Vi bor i hyreslägenhet :)

• FlitigaLis

Ja vi bor i bostadsrätt. Har ca 26 000 kvar på topplånet. Vi beräknar att vi behöver 300 000 till kontantinsats, men vi spar ju genom att betala mycket på vårat nuvarande lån också.

Hur mycket behöver ni spara?

• FlitigaLis

Vi hoppas på ett barn till nästa år så vi känner att det vore skönt att vara klar med första föräldrarledighetsåret innan vi köper hus. Hur det än är har man ju mindre pengar när man är hemma

• riboflavin

Vi sparar också till hus, och ligger egentligen bra till, men sista halvåret har vi stått ganska stilla på sparkontot p.g.a en dyr studieresa, behov av en ny dator, lägre inkomster (jag har precis studerat klart och tog inga lån sista terminen) och en massa flyttande. Nu har jag fått jobb och sålt min övernattningslägenhet så nästa månad kommer vi kunna sätta tillbaka de 50 000 vi är skyldiga sparkontot och börja få ordning på utgifterna. Vi räknar med att kunna spara 15-20 000 kr/mån till hus.

Om jag får fast tjänst på nuvarande jobbet så lär vi behöva dem, även om vi letar i utkanterna av Göteborg och kringliggande kommuner så får vi nog räkna med att ett husköp kommer gå loss på minst 2,5 miljoner. Vi vill gärna kunna gå in med 1 miljon kontant. Idag har vi 150 000 kr sparat och bor i bostadsrätt värderad till 650 000 kr så målet är att spara ihop ytterligare 200 000 inom 1 år. Jag är än så länge vikarie/timanställd så det är inte aktuellt med husköp riktigt än men trots det torterar jag mig själv med att sitta på hemnet ofta och kika på superfina hus. Drömmen för oss är en mindre villa med enskilt läge på "landet" med stor tomt och mycket extrautrymmen. Gärna relativt nära till havet.

Vart i landet letar ni, prisklass, hur ser drömhuset ut? 

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • FlitigaLis

Vi letar utanför Karlstad, vi vill helst ha radhus eller mindre tegelhus. Viktigt för oss är att det finns två vardagsrum eller allrum som man kan använda som vardagsrum, eftersom sonen blir äldre och vi vill ha plats för tvspelande m.m.

• riboflavin
    FlitigaLis skrev 2013-06-27 12:50:40 följande:
    Vi letar utanför Karlstad, vi vill helst ha radhus eller mindre tegelhus. Viktigt för oss är att det finns två vardagsrum eller allrum som man kan använda som vardagsrum, eftersom sonen blir äldre och vi vill ha plats för tvspelande m.m.
    FlitigaLis skrev 2013-06-27 12:51:12 följande:
    Prisklassen är 1, 5 - 2 miljoner
    Värmland är fint!
    Vi är också förtjusta i tegelhus faktiskt, jag är en riktig 50-tals nörd :)

• carpediem1

Vi behöver spara 300tusen, och tänkte köpa ett hus på mellan 1,5-2milj :)

Drömhuset är en gård, men då vi har 2 stora hundar, en dotter på drygt 2 år, samt planerar nästa barn till nästa år, så känner vi att gård får vänta kanske 7-8 år, så att man hinner med allt :)

Därför ska första huset vi köper bara vara stort nog för 4 pers + gästrum, ha en stor trädgård, vara hyfsat renoverat så man slipper göra det direkt, och så ska det helst inte ligga allt för nära grannar :)

• riboflavin
    FlitigaLis skrev 2013-06-27 19:24:21 följande:
    Det är mest för underhållet vi vill ha tegel, slippa måla
    Min sambo också :)
    carpediem1 skrev 2013-06-27 19:44:12 följande:
    Vi behöver spara 300tusen, och tänkte köpa ett hus på mellan 1,5-2milj :)

Drömhuset är en gård, men då vi har 2 stora hundar, en dotter på drygt 2 år, samt planerar nästa barn till nästa år, så känner vi att gård får vänta kanske 7-8 år, så att man hinner med allt :)

Därför ska första huset vi köper bara vara stort nog för 4 pers + gästrum, ha en stor trädgård, vara hyfsat renoverat så man slipper göra det direkt, och så ska det helst inte ligga allt för nära grannar :)
    Låter lite som oss, vi hoppas på att hitta ett mellanting med plats för ett litet gäng får/getter, lite höns och några ankor tillräckligt långt från grannarna för att hundarna ska kunna ströva runt lösa. Jag när en hemlig dröm om att bli ekologisk bonde men inser att jag nog egentligen inte vill behöva jobba så mycket.

Svar på tråden spara till hus. följas åt?