resemamma13 skrev 2013-08-07 11:06:28 följande:
Ja, det är på grund av att vi har småbarn som vi inte vill bo för ödsligt, annars vore det mer ok. Jag behöver inte åka in till mitt jobb så ofta men min man jobbar också på södra sidan så det blir lång pendling och därmed jag som får ta all hämtning och lämning om vi flyttar lantligt på Kungälvs/Ale/Partille-sidan. För oss ligger jobben i centrum eller på västsidan främst.
Vi vill inte heller jobba heltid i framtiden, det bör inte vara några problem i och med att vi liksom ni håller en hög spartakt. Köper vi ett rahus så är driftkostnaderna förvisso ganska stora men å andra sidan hålls underhållskostnaderna ganska låga precis som pendlingskostnaderna. Andrahandsmarknaden borde även vara god (på gott och ont eftersom vi ju först måste betala för ett

) eftersom radhus är intressanta för både pensionärer och barnfamiljer så vill vi byta i framtiden borde vi kunna realisera en ok vinst.
Personligen skulle jag dock gärna bo lantligt eftersom jag älskar att odla så vi får väl se var vi hamnar till slut! Min upplevelse just nu är att det blir ungefär lika dyrt oavsett så därför får vi kanske prioritera område med bra skolor för barnen och låg pendlingstid.
Vi håller tummarna för att ni hittar en bra kompromiss. Man ska inte racka ner på radhustomter faktiskt, vi har bott i ett gavelradhus några år och man får plats med mycket odling även på liten yta :) och att ha barn i ett radhusområde är nog optimalt, sällan många meter till kompisarna.
Tyvärr så har mäklaren nu dragit ner lite på mitt goda humör och avslöjat anledningen bakom det låga priset. Absolut inget som är omöjligt att åtgärda, men bråttom och till ganska höga kostnader, så det ska nog till att jag älskar det för att vi ska våga ge oss in i en budgivning just nu. Jag ska åka och titta i alla fall, det är ju åtgärder som kommer på de flesta äldre villor inom några år, men det var tydligen akuta behov, vilket vi känner att vi inte har tid med själva just nu, och inte vill lägga pengar på att ta in andra som gör åt oss. Det försvåras ju dessutom av att min sambo är ute och reser i jobbet just nu och några veckor framöver.