• FlitigaLis

spara till hus. följas åt?

Någon mer än vi som sparar till hus (kontantinsats) och vill följas åt?
    Vi satsar på att kunna köpa hus 2016. Vi hoppas kunna lösa topplånet i vår och sen spara undan mer.
    Vi måste bli bättre på att inte nöjesshoppa.
    Hur gör ni andra? Vad har ni för plan?

• Svar på tråden spara till hus. följas åt?
  • riboflavin
    resemamma13 skrev 2013-08-09 12:30:00 följande:
    Ja, vi får hoppas! Nä, de gillar (älskar) det nog även om jag själv gärna hade sluppit så mycket spring som det garanterat blir i barntäta områden. Ja, absolut, vi har uteplats nu och får plats med mycket odling bara på den .

Åh, nej, typiskt! Håller tummarna för att det är fint ändå och att ni känner att det är värt. Takläggning, dränering? Det är väl de två sakerna vi själva helst slipper som akutåtgärder nämligen men å andra sidan tjänar man ju ofta in nedsättningen på priset OM man orkar med det. 
    Exakt! Tydligen har huset stått tomt ett tag och det har stått vatten i källaren. Stengrund så risken att det har gått upp i själva husstommen är ju liten. Men en dränering krävs omgående och taket ser ut att behöva läggas om helt, helst före vintern. Det finns det INTE tid för med heltidsjobb, två hundar och sambo som jobbar borta långa perioder (är borta ytterligare 3 månader i år). Dessutom är avloppsstammarna gamla och det vore ju optimalt att byta även dem i samband med dräneringen, utöver det så känns skorstenen också som ett litet projekt som ju givetvis skulle tas itu med i samband med takomläggning. Då är vi lätt uppe i de där 500 000 kr som just det huset är billigare än motsvarande fastigheter. Den fallfärdiga ladugården är ju också ett kapitel för sig, man hade ju velat ta bort den helt (inkl. grunden) det är ett projekt jag inte avundas någon. Gulligt hus, men inte med så kort varsel tyvärr.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • carpediem1
    Gabbe75 skrev 2013-08-11 00:00:16 följande:
    Lite smått underhållande tråd när man är boende i Stockholm.Skrattande

Det känns som att de som är boende på landet är mer lyckligt lottade när det kommer till huspriser. Kan ju möjligen låta lite ansvarslöst, men jag tror inte man ska spara för mycket och för länge. Finns det hyggliga marginaler så slå till! De som spar för länge har snart bara pengar kvar.

Där jag bor kostar en normalvilla mellan 4-6 mille. Stiger den i takt bara med den allmänna löneutvecklingen på 3% varje årligen betyder det mellan 120-180 tkr dyrare VARJE år. Det betyder att det krävs ett sparande på mellan 10-15 tkr/mån bara för att hålla jämna steg med inflationen. Senaste åren har prisutvecklingen varit betydligt högre. För att komma närmare ett köp behövs det alltså sparas mer än så. Då känns det lite charmigt att läsa om att "nu har vi råd, eftersom vi köpt både takbox och hundbur", men som sagt - på landet är förutsättningarna annorlunda! Skrattande    
    Ja, det är ju lite dyrare i storstäderna, här hittar man en fin villa för 1,5 milj =) 
    Vi vill ha en gård med tillhörande mark, som ligger lite avskillt, så då blir det lite dyrare, men inte på långa vägar så dyrt som i Sthlm. =P 2,5 milj vill vi max lägga, och för det priset kan man hitta en fin och nästan helt ny-renoverad bostad =). Målet är att lägga undan 22 tusen/ månad, och då har vi lite marginal till oförutsedda utgifter, så kontantinsatsen går ju "snabbt" att få ihop nu när vi inte har flera dyra inköp att göra. =)
    riboflavin skrev 2013-08-11 15:48:22 följande:
    Exakt! Tydligen har huset stått tomt ett tag och det har stått vatten i källaren. Stengrund så risken att det har gått upp i själva husstommen är ju liten. Men en dränering krävs omgående och taket ser ut att behöva läggas om helt, helst före vintern. Det finns det INTE tid för med heltidsjobb, två hundar och sambo som jobbar borta långa perioder (är borta ytterligare 3 månader i år). Dessutom är avloppsstammarna gamla och det vore ju optimalt att byta även dem i samband med dräneringen, utöver det så känns skorstenen också som ett litet projekt som ju givetvis skulle tas itu med i samband med takomläggning. Då är vi lätt uppe i de där 500 000 kr som just det huset är billigare än motsvarande fastigheter. Den fallfärdiga ladugården är ju också ett kapitel för sig, man hade ju velat ta bort den helt (inkl. grunden) det är ett projekt jag inte avundas någon. Gulligt hus, men inte med så kort varsel tyvärr.
    Tråkigt att det blev så, men det kommer fler bra hus =) 

• FlitigaLis

Vi försöker låta bli hemnet men så såg gubben när han bläddra igenom en gratis tidning att det ligger två radhus ute precis där vi vill ha, de kommer inte ut jätte ofta. Ett hade till och med billigare utgångspris än vad vi räknar med. Vi kunde inte låta bli att sukta lite på hemnet och gråta en skvätt för vi inte har pengarna just nu. Dessutom gick det en del till ett nytt kylskåp och bilservice, dessutom måste vi köpa nya vinterdäck och en ny vagn innan det blir vinter.

Just nu känns det som hus är väldigt långt borta

• riboflavin

Nu har sambon (oj, oj) hittat "projekthus" som är lite för litet (3 rok), saknar garage, men verkar vara i bra skick (splitternytt badrum), knappt en halvtimme från Göteborg till ett mycket fördelaktigt utgångspris. Jag vet att vi EGENTLIGEN inte ska kika på hus än, men wow vilken potential det här huset har. En liten utbyggnad om 15 kvm i två plan så vips har man en 5 rumsvilla med jättetomt.

Sorry för att jag totalspammar tråden med mina husdrömmar men jag är så otroligt hussugen ;)

• FlitigaLis

Jag är också sjukt sugen på hus och en bebis och bröllop och en utlandsresa typ! Allt kostar så mycket bara.

Vi har två trisslotter som hänger på anslagstavlan bara för vi ska känna oss som "kanskemiljonärer"

• carpediem1
    FlitigaLis skrev 2013-08-11 19:42:48 följande:
    Vi försöker låta bli hemnet men så såg gubben när han bläddra igenom en gratis tidning att det ligger två radhus ute precis där vi vill ha, de kommer inte ut jätte ofta. Ett hade till och med billigare utgångspris än vad vi räknar med. Vi kunde inte låta bli att sukta lite på hemnet och gråta en skvätt för vi inte har pengarna just nu. Dessutom gick det en del till ett nytt kylskåp och bilservice, dessutom måste vi köpa nya vinterdäck och en ny vagn innan det blir vinter.
    Just nu känns det som hus är väldigt långt borta
    FlitigaLis skrev 2013-08-16 19:31:37 följande:
    Jag är också sjukt sugen på hus och en bebis och bröllop och en utlandsresa typ! Allt kostar så mycket bara.
    Vi har två trisslotter som hänger på anslagstavlan bara för vi ska känna oss som "kanskemiljonärer"
    Det är alltid jobbigt när man får extra kostnader, man vill ju lägga de pengarna på sparande! Vi gjorde nyss service på vår nya bil, och det hittades ett par fel som vi kommer vara tvugna att åtgärda på verkstad, så då försvinner de extra pengar vi hade räknat med att spara när lönen kommer =/. 
    riboflavin skrev 2013-08-15 19:32:37 följande:
    Nu har sambon (oj, oj) hittat "projekthus" som är lite för litet (3 rok), saknar garage, men verkar vara i bra skick (splitternytt badrum), knappt en halvtimme från Göteborg till ett mycket fördelaktigt utgångspris. Jag vet att vi EGENTLIGEN inte ska kika på hus än, men wow vilken potential det här huset har. En liten utbyggnad om 15 kvm i två plan så vips har man en 5 rumsvilla med jättetomt.

Sorry för att jag totalspammar tråden med mina husdrömmar men jag är så otroligt hussugen ;)

Vi borde inte heller kolla än, men det går ju inte att låta bli XD vi går ju till och med på visningar =P ska på nästa visning på tisdag, dock ligger det på gränsen till vad vi tycker är okej restid till jobbet, men visar det sig vara drömhuset, så är det ju värt att ta en titt ;)
    Och när vi har varit på visningen, så har vi varit på visning på alla gårdar vi tycker verkade intressanta, så efter det få vi vänta på att nya objekt läggs ut =).

• riboflavin
    FlitigaLis skrev 2013-08-18 21:57:12 följande:
    Vi har äntligen bestämt datum för bröllop! Nu känns hus lite närmare igen

Grattis! Kul för er.
  • FlitigaLis

Nä nu jävlar händer det!!

Vi hade som mål att flytta till hus om 3 år men först vill vi gifta oss och få ett barn till så man är klar med föräldrarledighet. Men det är ju inte säkert att det blir så, men det har varit en målsättning.

Här om dagen bestämde vi oss för att gifta oss i december och idag kom Plus på stickan!!!
    Jag är så lycklig!!!

• carpediem1
    FlitigaLis skrev 2013-08-23 19:55:26 följande:
    Nä nu jävlar händer det!!

Vi hade som mål att flytta till hus om 3 år men först vill vi gifta oss och få ett barn till så man är klar med föräldrarledighet. Men det är ju inte säkert att det blir så, men det har varit en målsättning.

Här om dagen bestämde vi oss för att gifta oss i december och idag kom Plus på stickan!!!
    Jag är så lycklig!!!
    Åh vad roligt!!!! Skrattande jätte stort GRATTIS!!! Skrattande 
Svar på tråden spara till hus. följas åt?