• FlitigaLis

spara till hus. följas åt?

Någon mer än vi som sparar till hus (kontantinsats) och vill följas åt?
    Vi satsar på att kunna köpa hus 2016. Vi hoppas kunna lösa topplånet i vår och sen spara undan mer.
    Vi måste bli bättre på att inte nöjesshoppa.
    Hur gör ni andra? Vad har ni för plan?

• Svar på tråden spara till hus. följas åt?
  • riboflavin
    resemamma13 skrev 2013-10-07 08:16:53 följande:
    Härligt, hoppas att det går bra!

Vi förhandlade ned köpesumman i fredags och ska skriva på nytt kontrakt idag. Sedan ska vi lägga upp lånen i veckan. Efter det blir det nog offentligt- ska bli så roligt att kunna berätta för alla!
    Gött :)

Pratade med mäklaren för ett tag sen. 835 000 är högsta bud, alla fyra budgivare är fortfarande med i matchen och ytterligare tre av de som verkade intresserade på visningen har han inte lyckats få tag på innan han var tvungen att gå hem för dagen. Känns helt kocko att folk är beredda att betala såna summor för en liten lägenhet...
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Tessou
    riboflavin skrev 2013-10-06 20:28:33 följande:
    Synd :(
    Mm, inte mycket att göra än att vänta på att nya hus ska komma ut till försäljning...
    resemamma13 skrev 2013-10-07 08:19:08 följande:
    Trist! Jag har läst att man kan göra mycket åt radonhalt men lågt i tak är ju sådär lätt att åtgärda beroende på omständighterna såklart. Hang on in there! För oss bara ramlade huset på oss med tre sovrum på övervningen och möjlighet att göra två till på nedervåningen (ett i nuläget)., grovingång och allt annat vi helst ville ha. Håller tummarna! 
    Precis, jag kan ju inte såga av benen på sambon direkt... Bara att vänta, leta och längta vidare....
    ♥ ELIAS 090326 - BF 18/2-2014 ♥
  • resemamma13
    riboflavin skrev 2013-10-07 18:00:24 följande:
    Gött :)

Pratade med mäklaren för ett tag sen. 835 000 är högsta bud, alla fyra budgivare är fortfarande med i matchen och ytterligare tre av de som verkade intresserade på visningen har han inte lyckats få tag på innan han var tvungen att gå hem för dagen. Känns helt kocko att folk är beredda att betala såna summor för en liten lägenhet...
    Ljuvligt! Som sagt så tycker jag att det är helt sjukt vad bostadsmarknaden här verkligen fortfarande verkar superhet. Vi köpte inte i Gbg kommun till slut så jag hoppas att det finns utrymme för uppgångar där fortfarande även om det avstannar lite i Gbg sedan på grund av prisuppgången som redan varit här. 

Håller tummarna för att ni har en fin deal i slutet av den här veckan!

Vi har skrivit på nya köpekontraktet nu och mäklaren framhöll att hon tyckte att vi fick ett väldigt bra pris .  
  • resemamma13
    Tessou skrev 2013-10-07 18:55:50 följande:
    Precis, jag kan ju inte såga av benen på sambon direkt... Bara att vänta, leta och längta vidare....
    Haha, nä, det känns lite drastiskt såhär tidigt in i letandet .
  • riboflavin
    resemamma13 skrev 2013-10-08 08:36:45 följande:
    Ljuvligt! Som sagt så tycker jag att det är helt sjukt vad bostadsmarknaden här verkligen fortfarande verkar superhet. Vi köpte inte i Gbg kommun till slut så jag hoppas att det finns utrymme för uppgångar där fortfarande även om det avstannar lite i Gbg sedan på grund av prisuppgången som redan varit här. 

Håller tummarna för att ni har en fin deal i slutet av den här veckan!

Vi har skrivit på nya köpekontraktet nu och mäklaren framhöll att hon tyckte att vi fick ett väldigt bra pris .  

865 000 blev det, skriver kontrakt i morgon. Vi är sjukt nöjda. Sammantaget behöver vi låna 800 000 till huset. Då är kostnad för dräneringen inbakat där så att vi kan ordna den så fort som möjligt.
    Det är skön
    t känna att man inte betalar överpris

:)
    Vet du...vi är husägare!
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • resemamma13
    riboflavin skrev 2013-10-08 18:03:45 följande:

865 000 blev det, skriver kontrakt i morgon. Vi är sjukt nöjda. Sammantaget behöver vi låna 800 000 till huset. Då är kostnad för dräneringen inbakat där så att vi kan ordna den så fort som möjligt.
    Det är skönt känna att man inte betalar överpris

:)
    Vet du...vi är husägare!
    Gud vad bra! Härligt för er!

Vi kommer att låna strax över miljoner men är ändå nöjda eftersom vi börjar från scratch. Får renovera allt eftersom . Ett hus av samma typ (dock renoverat) såldes för en månad sedan för över 3 miljoner så förhoppningsvis blir det en bra investering på sikt (förutsatt att inte marknaden kraschar rejält!).

Grattis igen! 
  • Tessou
    resemamma13 skrev 2013-10-08 08:38:01 följande:
    Haha, nä, det känns lite drastiskt såhär tidigt in i letandet .
    Eller hur?

Sambon ringde idag idag och sa att han hittat ett hus i vårt annonsblad, som verkar bra. Innan vi går på visningar brukar jag ringa och kolla upp hur hög radon huset har. Mätningen som fanns var från 1990, så de hade mätt på det gamla viset. Om man lägger till det dubbla så blir det ungefär vad dagens mätning skulle visa.... 220 x 2....... JISSES! 440 bequerele???? Ringde sambon igen och sa ''Glöm det!!''
  • resemamma13
    Tessou skrev 2013-10-09 19:37:47 följande:
    Eller hur?

Sambon ringde idag idag och sa att han hittat ett hus i vårt annonsblad, som verkar bra. Innan vi går på visningar brukar jag ringa och kolla upp hur hög radon huset har. Mätningen som fanns var från 1990, så de hade mätt på det gamla viset. Om man lägger till det dubbla så blir det ungefär vad dagens mätning skulle visa.... 220 x 2....... JISSES! 440 bequerele???? Ringde sambon igen och sa ''Glöm det!!''
    Men visst kan man väl ventilera ut radon på något sätt? Vi har inte ens mätt radonhalten i vårt hus!
  • carpediem1

Nu har det helt plötsligt hänt oss oxå: vi verkar ha hittat boendet vi letat efter!

Vi har lagt ett bud redan, och hoppas att det går vägen!! Men är ju långt kvar till "mål" så man ska ju självklart inte ta ut segern i förskott, men vi hoppas på det bästa :)

resemamma13 skrev 2013-10-10 08:44:47 följande:
    Men visst kan man väl ventilera ut radon på något sätt? Vi har inte ens mätt radonhalten i vårt hus!

Ja det kan man :) vet dock inte hur de går tillväga, men finns ju olika företag som "radon-sanerar" huset så att nivån sjunker till en hälsosam nivå :)
  • Tessou
    resemamma13 skrev 2013-10-10 08:44:47 följande:
    Jo, är det över 200 får man bidrag. Men vi har cancer i släkten, ingen av oss röker, men vill inte chansa...

Idag åkte vi till ett hus för att gå på visning.... det var en förvånad karl som öppnade, och sa att det är imorgon! Vi fick gärna komma in, men att det var lite rörigt.. men vi sa att vi kikar imorgon istället - och nu vet vi ju vart det ligger! Han skrattade bara.. men oj vad jag skämdes! Såg sen i mobilen att det stor ju Söndag å inte Lördag... Vette 17 hur vi tänkt... Förvånad

Har mailat en av stadens mäklare för att vi vill gå på visning på ett av husen de har ute. De är helt nyrenoverat, har bergvärme, alla sovrum på samma våning, bastu.... Allt är det vi vill ha, MEN tvekar iaf.... Sonen går på dagis just nu (är 4,5 år) och vi vill gärna att han får fortsätta gå med sina kompisar, både nästa år på dagis, i förskoleklass och sedan vid skolstart.....

Men detta hus ligger på andra sidan stan, men vi har inget emot att åka och lämna. Men FÅR man det? Eller måste man välja den skola som är närmast? Det som gör att vi tvekar lite, utöver det, är att jag är allergisk mot cigarettrök, och ena grannen till huset röker.... Visst, det kanske inte blir samma sak när man bor i hus.... Men grannen under oss röker, och även de bredvid på ena sidan... Och jag får verkligen panik när jag känner lukten!

Ber om ursäkt för OT... Skäms
Svar på tråden spara till hus. följas åt?