• FlitigaLis

spara till hus. följas åt?

Någon mer än vi som sparar till hus (kontantinsats) och vill följas åt?
    Vi satsar på att kunna köpa hus 2016. Vi hoppas kunna lösa topplånet i vår och sen spara undan mer.
    Vi måste bli bättre på att inte nöjesshoppa.
    Hur gör ni andra? Vad har ni för plan?

• Svar på tråden spara till hus. följas åt?
  • resemamma13
    riboflavin skrev 2013-09-29 13:07:14 följande:
    Åh, vad roligt. Men jisses vad mycket jobb det är. Men precis som du säger så är det säkert värt det i slutändan. 
    Tack! Ja, asmycket jobb . Men det blir nog bra- vi får ta det pö om pö!
    riboflavin skrev 2013-09-29 13:11:07 följande:
    Nu blev jag ju jättenyfiken, vilket område ligger huset i?
    Ett ganska litet område så jag föredrar att hålla den exakta platsen hemlig men väster om Göteborg blev det till slut .

• riboflavin
    resemamma13 skrev 2013-09-30 10:21:41 följande:
    Tack! Ja, asmycket jobb . Men det blir nog bra- vi får ta det pö om pö!

Ett ganska litet område så jag föredrar att hålla den exakta platsen hemlig men väster om Göteborg blev det till slut .

Kul :)
    Nu är jag på väg hemåt för att släppa in mäklaren som sk sälja vår lägenhet. Vi har begärt 750 kkr, och i förra veckan såldes en etta med sovalkov i samma hus för 830 kkr. Vi håller tummarna för att vi också får mer än 800 kkr. Nervös...
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Tessou

Jag hade börjat ge upp om att hitta ett hus detta år.... Alla vi kikat på har antingen varit jätte dyra i drift, eller så har det varit totalrenovering som behövts..... Vill ju gärna ha något större innan bebisen kommer i Februari.

Nu såg jag på Facebooks köp/sälj sida i min stad, att någon länkade till sitt hus på Blocket. Så om några timmar ska vi dit på visning... HOPPAS det är lika bra som det ser ut på bilderna! Ett krav jag haft är att minst 3 sovrum är på samma våningsplan - och det har detta hus. Och driftkostnaden var inte så extrem, och det finns kamin.... Åh, kan inte klockan gå liiite snabbare?

♥ ELIAS 090326 - BF 18/2-2014 ♥
  • riboflavin
    Tessou skrev 2013-10-06 12:17:16 följande:
    Jag hade börjat ge upp om att hitta ett hus detta år.... Alla vi kikat på har antingen varit jätte dyra i drift, eller så har det varit totalrenovering som behövts..... Vill ju gärna ha något större innan bebisen kommer i Februari.

Nu såg jag på Facebooks köp/sälj sida i min stad, att någon länkade till sitt hus på Blocket. Så om några timmar ska vi dit på visning... HOPPAS det är lika bra som det ser ut på bilderna! Ett krav jag haft är att minst 3 sovrum är på samma våningsplan - och det har detta hus. Och driftkostnaden var inte så extrem, och det finns kamin.... Åh, kan inte klockan gå liiite snabbare?

Lycka till!
  • Tessou
    riboflavin skrev 2013-10-06 13:02:41 följande:
    Lycka till!
    Bara att kika vidare... det var alldeles för hög radonhalt! Det var jättefint inne, och utsidan hade mycket potential... men den var på gränsen till för lågt i tak för min sambo - som vill bygga bastu.

Bara att kika vidare.......
    ♥ ELIAS 090326 - BF 18/2-2014 ♥
  • riboflavin
    Tessou skrev 2013-10-06 17:58:29 följande:
    Bara att kika vidare... det var alldeles för hög radonhalt! Det var jättefint inne, och utsidan hade mycket potential... men den var på gränsen till för lågt i tak för min sambo - som vill bygga bastu.

Synd :(
  • resemamma13
    riboflavin skrev 2013-10-06 10:05:02 följande:

Kul :)
    Nu är jag på väg hemåt för att släppa in mäklaren som sk sälja vår lägenhet. Vi har begärt 750 kkr, och i förra veckan såldes en etta med sovalkov i samma hus för 830 kkr. Vi håller tummarna för att vi också får mer än 800 kkr. Nervös...
    Härligt, hoppas att det går bra!

Vi förhandlade ned köpesumman i fredags och ska skriva på nytt kontrakt idag. Sedan ska vi lägga upp lånen i veckan. Efter det blir det nog offentligt- ska bli så roligt att kunna berätta för alla!
  • resemamma13
    Tessou skrev 2013-10-06 17:58:29 följande:

Trist! Jag har läst att man kan göra mycket åt radonhalt men lågt i tak är ju sådär lätt att åtgärda beroende på omständighterna såklart. Hang on in there! För oss bara ramlade huset på oss med tre sovrum på övervningen och möjlighet att göra två till på nedervåningen (ett i nuläget)., grovingång och allt annat vi helst ville ha. Håller tummarna! 
  • carpediem1
    resemamma13 skrev 2013-10-07 08:16:53 följande:
    Härligt, hoppas att det går bra!

Vi förhandlade ned köpesumman i fredags och ska skriva på nytt kontrakt idag. Sedan ska vi lägga upp lånen i veckan. Efter det blir det nog offentligt- ska bli så roligt att kunna berätta för alla!

Vad kul! Har ni hållit det hemligt för familj och vänner, så att det kommer komma som en chock för dem? :p

Hur funkar det när man förhandlar om köpesumman? Tog ni med "oväntade" kostnader, och drog av det på priset? Gick säljarna med på priset ni föreslog?

Nu har vi ju inte hittat ngt hus än, men gillar att vara ute i god tid, och antar att man väl alltid kommer vilja förhandla om priset i den mån det går ;)
Svar på tråden spara till hus. följas åt?