• FlitigaLis

spara till hus. följas åt?

Någon mer än vi som sparar till hus (kontantinsats) och vill följas åt?
    Vi satsar på att kunna köpa hus 2016. Vi hoppas kunna lösa topplånet i vår och sen spara undan mer.
    Vi måste bli bättre på att inte nöjesshoppa.
    Hur gör ni andra? Vad har ni för plan?

• Svar på tråden spara till hus. följas åt?
  • riboflavin

Blä, vissa dagar hatar jag sambons skitjobb extra mycket. Pratade med mäklaren igår om att sambon troligen kommer tillbaka till Sverige först nästa vecka. Idag berättade han att säljaren valt att acceptera ett bud utan att invänta oss. Är så jävla trött på att aldrig kunna planera något eftersom man aldrig vet när han är hemma och knappt går att få tag i. *mutter*

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • resemamma13
    riboflavin skrev 2013-08-28 09:57:13 följande:
    Blä, vissa dagar hatar jag sambons skitjobb extra mycket. Pratade med mäklaren igår om att sambon troligen kommer tillbaka till Sverige först nästa vecka. Idag berättade han att säljaren valt att acceptera ett bud utan att invänta oss. Är så jävla trött på att aldrig kunna planera något eftersom man aldrig vet när han är hemma och knappt går att få tag i. *mutter*
    Åh, vad trist! 
  • riboflavin
    resemamma13 skrev 2013-08-28 10:01:48 följande:
    Åh, vad trist! 

Jo, usch vad ledsen jag blev. Sambon höll på att få leta ny flickvän en stund. Jag blir så matt på allt elände hans jobb orsakar...Men men, nya tag har vi tur så krånglar köparen en massa :)
  • carpediem1
    riboflavin skrev 2013-08-28 09:57:13 följande:
    Åh vad jobbigt, förstår att du är besviken! =( Men du får tänka positivt: det kommer komma ngt bättre! =)
  • riboflavin
    carpediem1 skrev 2013-08-31 14:01:25 följande:
    Åh vad jobbigt, förstår att du är besviken! =( Men du får tänka positivt: det kommer komma ngt bättre! =)
    Absolut :)
    Vi var faktiskt och kikade på ett underbart hus i helgen, men budgivningen drog iväg.
    Insikten att pengarna kanske inte är det enda bekymret när man letar hus infinner sig. Hur ska man ha tid att åka på alla visningar? Inom det område vi är intresserade av dyker det upp 2-3 hus i rätt storlek och prisläge dagligen, inte för att alla är superintressanta för oss men i helgen lärde vi oss att guldkorn kan gömma sig bakom helt ointressanta annonser. Vi hade inte alls tänkt kika på det huset, men det låg på vägen till en annan visning, där huset visade sig vara helt fasansfullt...
    Det var inte långt ifrån att vi drogs med i budgivning som landade 400 000 över det vi sagt att vi är villiga att ge för ett hus överhuvudtaget.
    Idag kollade vi på ett jättemysigt litet (LITET!) hus som annonseras med en boyta på 108 kvm. Tyvärr så verkar det som om hela ytan på övervåningen med mycket låga snedtak samt gästrummen i "stallet" räknats med där. Jag tror inte att den beboeliga ytan var större än i våran nuvarande lägenhet egentligen. Måste ju ge fotografen som lyckats få de rummen att se riktigt rymliga ut en eloge. Hade priset på detta hus varit under 1,5 miljoner så hade man ändå kunna köpa och bygga ut. Men för 2 miljoner så vill man ju gärna slippa kostsamma utbyggnader.
    Nya tag som sagt, vi ska titta på en nyrenoverad villa med stor tomt nära havet där utsidan lämnats därhän i helgen.
  • resemamma13

Ja, att just hinna titta på husen är svårast av allt tycker jag. Vi har ju två småbarn att dra runt på dessutom så det är knappt man hinner studera huset under en visning .

• riboflavin
    resemamma13 skrev 2013-09-06 12:29:49 följande:
    Ja, att just hinna titta på husen är svårast av allt tycker jag. Vi har ju två småbarn att dra runt på dessutom så det är knappt man hinner studera huset under en visning .

Ja, det förstår jag kan vara lite knepigt :) Vi åkte och kikade på en ganska ocharmig tegelvilla söndags. Jag tyckte det var långt bort, för liten tomt, för nära grannar o.s.v. och spelade mest med för att sambon ska känna att vi kikar även på de hus han letat fram. På vägen dit insåg jag att det är ca 25 min till mitt jobb och att det är cykelavstånd till pendeltåget in till Gbg, åtminstne sommartid. Väl framme är huset inte så fult, bara omodernt, har enorma ytor och toppen planlösning, helt insynsskyddad trädgård med flera uthus. Bland annat stor hundgård med isolerade uppvärmda boxar. Huset ligger avsides men längs samma väg ligger fler hus. Priset är bra och taket är nytt. Igår fick vi veta att vårt bud accepterats och vi ska och skriva kontrakt i eftermiddag. Som sagts tidigare, pärlor kan gömma sig bakom ointressanta annonser. Sambon har öga för sånt där tydligen. Så om några timmar är jag husägare "i" Hindås.
  • resemamma13
    riboflavin skrev 2013-09-10 09:23:33 följande:

Ja, det förstår jag kan vara lite knepigt :) Vi åkte och kikade på en ganska ocharmig tegelvilla söndags. Jag tyckte det var långt bort, för liten tomt, för nära grannar o.s.v. och spelade mest med för att sambon ska känna att vi kikar även på de hus han letat fram. På vägen dit insåg jag att det är ca 25 min till mitt jobb och att det är cykelavstånd till pendeltåget in till Gbg, åtminstne sommartid. Väl framme är huset inte så fult, bara omodernt, har enorma ytor och toppen planlösning, helt insynsskyddad trädgård med flera uthus. Bland annat stor hundgård med isolerade uppvärmda boxar. Huset ligger avsides men längs samma väg ligger fler hus. Priset är bra och taket är nytt. Igår fick vi veta att vårt bud accepterats och vi ska och skriva kontrakt i eftermiddag. Som sagts tidigare, pärlor kan gömma sig bakom ointressanta annonser. Sambon har öga för sånt där tydligen. Så om några timmar är jag husägare "i" Hindås.
    Wow, härligt! Grattis! Hindås verkar vara på uppgång. Väldigt fint, visste faktiskt inte ens att det fanns pendel där .
  • riboflavin
    resemamma13 skrev 2013-09-12 09:51:50 följande:
    Wow, härligt! Grattis! Hindås verkar vara på uppgång. Väldigt fint, visste faktiskt inte ens att det fanns pendel där .
    Tack
    Vi skrev kontrakt i förrgår, ska besiktiga nästa torsdag och tar över från 15 nov. (Om besiktningen går bra). Vi har fått kika på förra besiktningsprotokollet och där finns endast en anmärkning. Badrumsmattan har släppt på ett ställe, ingen fukt dock.
  • GossipGirl

Hej! I den här tråden vill jag jättegärna hänga på. 
    Jag har studerat under flera år nu och tar examen vid årsskiftet. Jag har redan fått en tjänst som väntar och vi bor otroligt billigt i dagsläget. Vi hade som plan att börja spara jätteintensivt från och med januari men nu till hösten kom min sambo in på en utbildning som passar honom perfekt. Så nu ska han sätta sig i skolbänken ett par år innan vi båda kommer ha varsin heltidstjänst. Men jag är lika sugen på att börja spara ändå! 
    Jag har en del undanstoppat, arv och fonder, men räknar med att behöva spara ihop åtminstone 150-200.000 innan vi ens kan gå till banken.
    Min sambo kommer ju också spara så gott han kan, såklart. Men just nu är det studierna där som blir prio 1. :)

Jag är supertaggad. :)

Svar på tråden spara till hus. följas åt?