• FlitigaLis

spara till hus. följas åt?

Någon mer än vi som sparar till hus (kontantinsats) och vill följas åt?
    Vi satsar på att kunna köpa hus 2016. Vi hoppas kunna lösa topplånet i vår och sen spara undan mer.
    Vi måste bli bättre på att inte nöjesshoppa.
    Hur gör ni andra? Vad har ni för plan?

• Svar på tråden spara till hus. följas åt?
  • Tessou

Puttar fram tråden lite.... På Fredag ska vi på visning igen!

Hur går det för alla, nya husägare??

♥ ELIAS 090326 - BF 18/2-2014 ♥
  • carpediem1
    Tessou skrev 2014-02-11 07:48:34 följande:

Vad roligt, har ni varit på visningen nu? Hur var det? :)

Här är det lite bittert, nu har vi förlorat 2st budgivningar, priserna drog iväg på tok för mkt, trots att det båda gånger bara var vi och en till budgivare..

Men det är bara att vänta och hoppas på att det kommer ngt ännu bättre, just nu känns det dock som att man aldrig kommer hitta nåt ;).
  • riboflavin
    Tessou skrev 2014-02-11 07:48:34 följande:

Kul, håller tummarna :)
    carpediem1 skrev 2014-02-14 14:36:17 följande:

Här är det lite bittert, nu har vi förlorat 2st budgivningar, priserna drog iväg på tok för mkt, trots att det båda gånger bara var vi och en till budgivare..
    Men det är bara att vänta och hoppas på att det kommer ngt ännu bättre, just nu känns det dock som att man aldrig kommer hitta nåt ;).
    Blä, men det kommer nog ska ni se ;)

Här hemma trivs vi fortfarande bra. Vardagsrummet är färdigrenoverat och nästa projekt blir dränering till våren. I samma veva kommer vi (tyvärr) borra för bergvärme. Efter att ha kikat på lite olika alternativ blev det det bästa alternativet. Så just nu snålar vi som små as för att slippa gå till banken, hus är dyrt ;)
    Vi velar lite fram och tillbaka på om vi ska behålla det gamla pelletssystemet som backup och bara ta bort de läckande ackumulatortanken (vi har 2), eller om vi ska nöja oss med vedkaminen som extra värmekälla och använda det gamla pannrummet till att bygga en vedeldad bastu (vars kamin också kan eldas i för att få värme på nedre plan såklart).
    Det gamla pannrummet ligger i anslutning till hallen på nedre plan och bredvid ett torkrum som så småningom ska bli ett extra badrum.Vi har en underbart vacker gammal bastukamin i gjutjärn som står i ett uthus och skräpar :). Troligtvis skulle de förra ägarna bygga bastu där ute, men vi känner att det vore mysigare med bastu/relax inne.

Sommarens projekt är att ge den lilla ladugården lite kärlek, några pannor behöver bytas, nya hängrännor ska installeras och hundgården ska få flytta till den andra sidan, bli lite större och få bättre underlag. Troligtvis passar vi på att byta lite gamla fasadbrädor och måla samtidigt.

Om vi hinner så ska också balkongen vid sovrummet göras vid. Idag är den inbyggd, med tak och klädd med vitmålat plank. Passar inte alls till husets fasad i övrigt. Vi har av en granne fått bilder på hur den såg ut i original och har bestämt oss för att återskapa den. Har vi riktig tur så sitter det gamla räcket kvar under beklädnaden (håller tummarna!) och vi behöver bara riva överbyggnaden. Annars nytillverkas samma typ av räcke, fast vi vill ha i svart.

Sedan får kök och badrum vänta ett år så att vi hinner spara ihop lite pengar igen :)
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Tessou
    carpediem1 skrev 2014-02-14 14:36:17 följande:

Jag vill verkligen ha det huset! ♥ Har kollat på det så länge (det var till salu 2009 eller 2010 och även förra året, men de förlorade budgivningen på huset de ville köpa) men sambon har inte varit intresserad av husköp då. Jag ville lägga bud direkt, men han ska ju snigla fram som vanligt...... Obestämd Han vill även lägga 175 000 kr lägre än utropspriset.. jag skulle vilja lägga 125 000 kr som minst...
  • Tessou
    riboflavin skrev 2014-02-14 17:55:30 följande:
    Kul, håller tummarna :)

Blä, men det kommer nog ska ni se ;)

Här hemma trivs vi fortfarande bra. Vardagsrummet är färdigrenoverat och nästa projekt blir dränering till våren. I samma veva kommer vi (tyvärr) borra för bergvärme. Efter att ha kikat på lite olika alternativ blev det det bästa alternativet. Så just nu snålar vi som små as för att slippa gå till banken, hus är dyrt ;)
    Vi velar lite fram och tillbaka på om vi ska behålla det gamla pelletssystemet som backup och bara ta bort de läckande ackumulatortanken (vi har 2), eller om vi ska nöja oss med vedkaminen som extra värmekälla och använda det gamla pannrummet till att bygga en vedeldad bastu (vars kamin också kan eldas i för att få värme på nedre plan såklart).
    Det gamla pannrummet ligger i anslutning till hallen på nedre plan och bredvid ett torkrum som så småningom ska bli ett extra badrum.Vi har en underbart vacker gammal bastukamin i gjutjärn som står i ett uthus och skräpar :). Troligtvis skulle de förra ägarna bygga bastu där ute, men vi känner att det vore mysigare med bastu/relax inne.

Sommarens projekt är att ge den lilla ladugården lite kärlek, några pannor behöver bytas, nya hängrännor ska installeras och hundgården ska få flytta till den andra sidan, bli lite större och få bättre underlag. Troligtvis passar vi på att byta lite gamla fasadbrädor och måla samtidigt.

Om vi hinner så ska också balkongen vid sovrummet göras vid. Idag är den inbyggd, med tak och klädd med vitmålat plank. Passar inte alls till husets fasad i övrigt. Vi har av en granne fått bilder på hur den såg ut i original och har bestämt oss för att återskapa den. Har vi riktig tur så sitter det gamla räcket kvar under beklädnaden (håller tummarna!) och vi behöver bara riva överbyggnaden. Annars nytillverkas samma typ av räcke, fast vi vill ha i svart.

Sedan får kök och badrum vänta ett år så att vi hinner spara ihop lite pengar igen :)
    Tack! Det var jättefint, så nu är det bara att vänta in sambon.... *suck*...

Varför vill du inte ha bergvärme? Kul att återställa som det en gång såg ut!!
  • riboflavin
    Tessou skrev 2014-02-14 19:34:11 följande:

Varför vill du inte ha bergvärme? Kul att återställa som det en gång såg ut!!

Vill och vill, jag är oerhört imponerad av hur kostnadseffektivt pellets är och hade gärna bytt till samma system fast nyare. Vi köpte pellets i början av november och har inte ens öppnat sista pallen, i snitt har el och värme kostat oss under 2000 kr/månad under vintern. Den där genomsnittliga driftskostnaden på 3000 kr/månad vi räknat med ligger vi långt under trots att både fönster och dörrar är från 70-talet och vi saknar tilläggsisolering på vinden. 

Men eftersom vi inser att det inte är helt säkert att vi bli kvar här till vi bli gamla så får vi ju försöka tänka lite på kostnad kontra värde och bergvärme är ett stort plus vid försäljning eftersom det är så smidigt.

Att jag skrev tyvärr beror på att vi hade hoppats på att slippa göra något åt värmesystemet just nu :). Jag är betydligt mer sugen på snyggt kök och badrum än på en liten apparat undangömd i källaren för 200 papp, men vi visste ju att det skulle komma, det kom bara fortare än vi hoppats på.

Ja, vi måste ju liksom jobba med husets utseende och förstärka retrolooken, det går inte förändra så mycket på en tegelkåk.

Jag har ju inte visat några bilder än, men såhär ser eländet ut. Det vita som sticker fram lite från baksidan är balkongen. Till höger garage, till vänster gästhus och längst ner i backen sticker den lilla ladugården fram bakom knuten. Om jag ska vara helt ärlig så tycker jag inte det är så fult längre. Lite fix och ommålning av panelen på gavlarna så att den matchar de andra husen på gården så är det riktigt charmigt :)

• riboflavin
    Tessou skrev 2014-02-14 19:34:11 följande:
    Ja, de där männen alltså ;)

Men ibland är det ganska bra med någon i familjen som är den coola typen också, vi hade nog köpt på oss en hel del hopplösa ruckel genom åren om det inte hade varit för min tråkiga och sega sambo. Jag shoppar med hjärtat, han med huvudet :)
  • Tessou
    riboflavin skrev 2014-02-14 19:54:07 följande:

Vill och vill, jag är oerhört imponerad av hur kostnadseffektivt pellets är och hade gärna bytt till samma system fast nyare. Vi köpte pellets i början av november och har inte ens öppnat sista pallen, i snitt har el och värme kostat oss under 2000 kr/månad under vintern. Den där genomsnittliga driftskostnaden på 3000 kr/månad vi räknat med ligger vi långt under trots att både fönster och dörrar är från 70-talet och vi saknar tilläggsisolering på vinden. 

Men eftersom vi inser att det inte är helt säkert att vi bli kvar här till vi bli gamla så får vi ju försöka tänka lite på kostnad kontra värde och bergvärme är ett stort plus vid försäljning eftersom det är så smidigt.

Att jag skrev tyvärr beror på att vi hade hoppats på att slippa göra något åt värmesystemet just nu :). Jag är betydligt mer sugen på snyggt kök och badrum än på en liten apparat undangömd i källaren för 200 papp, men vi visste ju att det skulle komma, det kom bara fortare än vi hoppats på.

Ja, vi måste ju liksom jobba med husets utseende och förstärka retrolooken, det går inte förändra så mycket på en tegelkåk.

Jag har ju inte visat några bilder än, men såhär ser eländet ut. Det vita som sticker fram lite från baksidan är balkongen. Till höger garage, till vänster gästhus och längst ner i backen sticker den lilla ladugården fram bakom knuten. Om jag ska vara helt ärlig så tycker jag inte det är så fult längre. Lite fix och ommålning av panelen på gavlarna så att den matchar de andra husen på gården så är det riktigt charmigt :)

riboflavin skrev 2014-02-14 19:59:44 följande:
    Ja, de där männen alltså ;)

Men ibland är det ganska bra med någon i familjen som är den coola typen också, vi hade nog köpt på oss en hel del hopplösa ruckel genom åren om det inte hade varit för min tråkiga och sega sambo. Jag shoppar med hjärtat, han med huvudet :)
    Men kan ni inte ta kök och badrum nu då, och bergvärme längre fram...? Ser mysigt ut!! Hur stort är det och hur många rum?

• riboflavin
    Tessou skrev 2014-02-14 21:50:59 följande:
    Men kan ni inte ta kök och badrum nu då, och bergvärme längre fram...? Ser mysigt ut!! Hur stort är det och hur många rum?

Nej, vi vill slippa gräva upp trädgården ytterligare en gång så det är lika bra att ta allt sånt på en gång, dessutom så har ju pannan varit billig men oberäknelig så vi vill nog inte chansa.
    En kompromiss vore ju att borra, lägga rör och ordna med alla kopplingar nu, men köpa pump senare och installera först när det krisar. 

Tack, det är ganska mysigt faktiskt. Betydligt större än det ser ut. 150 kvm fördelat på vad som egentligen är 4 beboeliga rum och kök, varav ett stort sovrum med klädkammare i bottenplan, men i "källardelen" finns ytterligare ett rum som kan inredas till gästrum eller kontor, samt verkstad, tvättstuga, torkrum och 2 matkällare samt ett förråd. Gäststugan består av 2 rum med kombinerat vardagsrum/kök och har helt nyrenoverat badrum med dusch.
    Ladugården har 4 separata delar och är ca 100 kvm+loft, garaget är ca 40 kvm och utöver det finns ytterligare ett isolerat hus om ca 15 kvm på tomten (oinrett, det som skulle bli bastu) och en vedbod.
    Om man kikar på vad vi fått för pengarna (1,6 miljoner ca 30 min till gbg, 30 min till borås) så har vi nog gjort en ganska bra affär trots värmesystemet.

• carpediem1
    Tessou skrev 2014-02-14 19:31:34 följande:
    Jag vill verkligen ha det huset! ? Har kollat på det så länge (det var till salu 2009 eller 2010 och även förra året, men de förlorade budgivningen på huset de ville köpa) men sambon har inte varit intresserad av husköp då. Jag ville lägga bud direkt, men han ska ju snigla fram som vanligt...... Han vill även lägga 175 000 kr lägre än utropspriset.. jag skulle vilja lägga 125 000 kr som minst...

Hoppas att din sambo ändrar sig och är med på noterna! :) Eftersom det redan har varit ute en gång, och du fortfarande är intresserad av det, så kan man ju hoppas att han inser att du verkligen vill ha det ;)
    riboflavin skrev 2014-02-14 19:54:07 följande:

Ja, vi måste ju liksom jobba med husets utseende och förstärka retrolooken, det går inte förändra så mycket på en tegelkåk.Jag har ju inte visat några bilder än, men såhär ser eländet ut. Det vita som sticker fram lite från baksidan är balkongen. Till höger garage, till vänster gästhus och längst ner i backen sticker den lilla ladugården fram bakom knuten. Om jag ska vara helt ärlig så tycker jag inte det är så fult längre. Lite fix och ommålning av panelen på gavlarna så att den matchar de andra husen på gården så är det riktigt charmigt :)

Tyckte det såg mysigt ut! :D Kul att ni har så mycket planer med huset oxå, det måste vara skönt att kunna fixa som man vill, och ha ett mål att se fram emot :) (även om det såklart aldrig är kul att behöva göra av med massa pengar ;) )
Svar på tråden spara till hus. följas åt?