• Anonym (mor)

Släpper ni in barfotabarn?

Nu i sommartid när många barn springer barfota ute - hur gör ni med det? Alltså - om era barn springer barfota eller om deras kompisar gör det - får de komma in/hem till er med sina smutsiga fötter?
    Jag tycker detta är ett problem; eftersom dottern ibland vill ta hem kompisar och är det då någon med smutsiga barfotafötter så blir det faktiskt ett stort problem för mig, eftersom jag verkligen inte gillar att det dras in smuts. Det är ju som att gå in med skor typ.
    Ibland är min dotter barfota ute; men då löser jag det genom att hon drar på sig strumpor när hon kommer in - fram tills vi tvättar fötterna när hon inte ska ut mer. Men jag tycker det är svårt att hitta på vad jag ska säga till andras barn: ska jag låna ut strumpor åt dem? men det käns lite knasigt....
    Hur gör ni?
    och snälla: även om ni tycker jag är överdriven så vore jag tacksam om ni kunde ha respekt för att det är sån här jag är. Jag blir inte hjälpt av tråkiga kommentarer om att jag inte är klok typ....

• Svar på tråden Släpper ni in barfotabarn?
  • Suzén

Gör en rolig lek för barnen, att ha en balja m vatten vid dörren och en handduk på golvet. Så när de kommer in kan de tvätta av sig värsta smutsen?

• viseversa

Ställ ut en balja med ljummet vatten och tvål på trappen och en handduk dom kan torka av fötterna på innan dom springer in. Och säg att ska dom in får dom tvätta av fötterna i baljan först.

• Celest

Barnen får inte gå barfota ute!

Har sett sååååååååå mycket glas/spik/stickor som gett rejäla skador i jobbet så nej - sandaler på!

Räcker med småflisor som sen blir superinfekterade i värmen.

• femhjärtan

Hos oss är barfotabarn välkomna . Vi gillar också att ha det rent och snyggt hemma så på kvällen kan man ju städa där det behövs.

• Dracarys

Jag är 32 år och går själv barfota in och ut på sommaren. Jag skrapar av fötterna vid dörren. Min man gnäller lite ibland, men jag tänker inte ta på mig skor eller tvätta fötterna hela tiden. Så mycket smuts fastnar det inte på bara fötter.

Jag tycker dock att det är helt på sin plats att be barnen att tvätta fötterna innan de går in om du vill vara pedant. Du kan absolut ställa fram en balja vid dörren och en handduk som de kan trampa på.

• Anonym (anna)

är dom blöta om fötterna kan dom väl torka av sig, samma sak om de har sprungit i nyklippt gräs. annars är det väl så att all smuts som inte lossnar när de torkar sig behöver tvättas bort med vatten = kommer inte smutsa ner inne hos er bara av att barnen går in

• Ramborg

Hos oss är det ok att vara barfota om sommaren. Jag gillar själv att gå barfota. Man får sopa lite mer grus och grässtrån bara. Ingen fara med det.

42.
  • Anonym (mor)

suzen o viseversa: bra tips med balja vid dörren! :)  De lär väl bli snopna, för de verkar ju få springa ut och in som de vill hemma. Men då får de väl bli snopna då.

• Felicia111

låt barnen vara barn? skaffa innetofflor dom kan låna? herregud sikket ilandsproblem.

Svar på tråden Släpper ni in barfotabarn?