• Anonym (mor)

Släpper ni in barfotabarn?

Nu i sommartid när många barn springer barfota ute - hur gör ni med det? Alltså - om era barn springer barfota eller om deras kompisar gör det - får de komma in/hem till er med sina smutsiga fötter?
    Jag tycker detta är ett problem; eftersom dottern ibland vill ta hem kompisar och är det då någon med smutsiga barfotafötter så blir det faktiskt ett stort problem för mig, eftersom jag verkligen inte gillar att det dras in smuts. Det är ju som att gå in med skor typ.
    Ibland är min dotter barfota ute; men då löser jag det genom att hon drar på sig strumpor när hon kommer in - fram tills vi tvättar fötterna när hon inte ska ut mer. Men jag tycker det är svårt att hitta på vad jag ska säga till andras barn: ska jag låna ut strumpor åt dem? men det käns lite knasigt....
    Hur gör ni?
    och snälla: även om ni tycker jag är överdriven så vore jag tacksam om ni kunde ha respekt för att det är sån här jag är. Jag blir inte hjälpt av tråkiga kommentarer om att jag inte är klok typ....

• Svar på tråden Släpper ni in barfotabarn?
  • Sebastian72
    Anonym (Annika) skrev 2013-06-28 07:13:46 följande:
    Nej, de får inte komma in med smutsiga fötter.
    Fötterna ska tvättas av med vatten och helst tvål (om de tål änglamarks parfymfria) innan de får komma in.
    Vi har både hink med vatten och slang ute vid altanen.

Finns saker jag hellre vill göra än att städa smutsiga golv efter andra. Tex umgås med min familj och få lite kvalitetstid med min man.
    Herregud. Alltså ska det tvättas och torkas innan ungarna ska komma in för din kvalitetstid. Min erfarenhet är att ungarna springer ut och in ca 10 gånger per timme (x antal barn) en vacker sommardag. 

Och hur hanterar du det? Jag skulle nog kunna få (ibland, beroende av typ av lek) min sjuåriga dotter att hörsamma dessa regler, men det är stört omöjliga att få fyraåringen att lyda dessa order. Plus deras kompisar.
    Står du med vattenhink och trasa och övervakar? Kvalitetstid???

Varför inte låta golven vara lite skitiga under härliga sommardagar? Bara skita i smutsen? Det är ju ändå bara lite grus och sand. Och en snabb städning efter dagens lekar? Fixat.

• Magda86

Klart de får komma in. Visst att golvet blir lite smutsigt men vad gör det..bättre att njuta och umgås än att sura över dammigt golv som går lätt att torka av på kvällen.
    När jag var liten sprang jag och grannen alltid runt barfota. Det tillhör sommaren. Vi var antingen ute eller inne hos mig för vi fick inte gå in i grannens hus när vi varit barfota.

• Anonym (My)
    Anonym (Annika) skrev 2013-06-28 07:13:46 följande:
    Nej, de får inte komma in med smutsiga fötter.
    Fötterna ska tvättas av med vatten och helst tvål (om de tål änglamarks parfymfria) innan de får komma in.
    Vi har både hink med vatten och slang ute vid altanen.

Finns saker jag hellre vill göra än att städa smutsiga golv efter andra. Tex umgås med min familj och få lite kvalitetstid med min man.
    Låter som pedantiskt trams. Är det inte bättre att ungarna får gå ut och in om de torkar av fötterna på dörrmattan, och så ni tillsammans EN gång sedan, istället för att de måste tvätta fötterna många gånger?

Att kunna springa ut och in ÄR kvalitetstid på sommaren.

Dessutom är det inte bra att tvätta sig för ofta.
  • Anonym (Usch för barfota)

Jag håller faktiskt med TS.
    Jag tycker att det är väldigt ofräscht att rusa ut och in med skitiga fötter. Det är ju som att rusa ut och in med skorna på. Och det verkar ju inte så många göra..?

Det låter som om många här har någon slags romantisk vision av att springa barfota på rosenängar hela somrarna..? Och vadå "det hör sommaren till"?. Ja, för vissa kanske det är superviktigt att gå barfota och få gå in utan att tvätta sig, men att det "hör sommaren till" tycker jag bara är trams.

Själv avskyr jag att gå barfota, och har träffat en man som inte heller tycker om det. Utomhus alltså. Inne går vi mer än gärna barfota, det är jätteskönt. Men då vill man ju gå på rena golv och inte på golv fulla av sand och jord...
    Vår 3-åring gillar inte heller att gå barfota ute, så vi har inte det problemet än. Men drar han hem andra barn när han blir äldre, så ser jag det som självklart att de får tvätta av sig innan de går in.

• Anonym (My)
    Anonym (Usch för barfota) skrev 2013-06-28 15:01:44 följande:
    Jag tycker att det är väldigt ofräscht att rusa ut och in med skitiga fötter. Det är ju som att rusa ut och in med skorna på. Och det verkar ju inte så många göra..?
    Det är ganska stor skillnad på vad som fastnar under skor och vad som fastnar under fötter.
  • Kookaburra

Ställer min fråga en gång till eftersom jag är så nyfiken:

Ni som har svårt för det här med barfotabarn/vuxna - hur känner ni kring händer?

Tänker på att händerna är ju oftast rätt smutsiga och fulla med bakterier. Som sprids på saker man tar på, handtag och annat. Fötterna brukar man ju liksom inte "kladda" med (eller hur jag ska uttrycka mig), för golvet äter eller tar man ju sällan på.

• Anonym (mor)

Det låter som om många här har någon slags romantisk vision av att springa barfota på rosenängar hela somrarna..? Och vadå "det hör sommaren till"?. Ja, för vissa kanske det är superviktigt att gå barfota och få gå in utan att tvätta sig, men att det "hör sommaren till" tycker jag bara är trams.

Själv avskyr jag att gå barfota, och har träffat en man som inte heller tycker om det. Utomhus alltså. Inne går vi mer än gärna barfota, det är jätteskönt. Men då vill man ju gå på rena golv och inte på golv fulla av sand och jord...
    Vår 3-åring gillar inte heller att gå barfota ute, så vi har inte det problemet än. Men drar han hem andra barn när han blir äldre, så ser jag det som självklart att de får tvätta av sig innan de går in.
  • sextiotalist

Och jag ser det tvärtom, jag springer mer än gärna barfota och dessutom kan jag utan problem gå in med skor under sommartid, och det blir inte så skitigt som vissa vill tro, sand och löst skrapas givetvis bort på gångmattor och dörrmattor, men nix, skurvattnet är knappt smutsigt när jag torkar golven (och det sker inte ofta). Det är värre på hösten, då, även om man inte springer barfota och ta av sig skorna, blir det skitigt däremot
  • Petrol

Inte barn förvisso, men det springer en del barfotavuxna in och ut hos mig, mig själv inkluderat givetvis, kan inte riktigt se något problem med det, lite skit på golvet känns ganska orelevant mot gräs mellan tårna och att det är allmänt skönt att gå barfota så mkt som möjligt om sommrarna helt enkelt.

• sextiotalist
    Petrol skrev 2013-06-29 09:28:16 följande:
    Inte barn förvisso, men det springer en del barfotavuxna in och ut hos mig, mig själv inkluderat givetvis, kan inte riktigt se något problem med det, lite skit på golvet känns ganska orelevant mot gräs mellan tårna och att det är allmänt skönt att gå barfota så mkt som möjligt om sommrarna helt enkelt.
    Dessutom blir man tom ren om fötterna av gräs, min egen erfarenhet och tala inte om den sommaren när jag som ganska ung hade fullt med fotvårtor och på min mormors rekommendation sprang barfota så mycket som möjligt en sommar, helt vårtfri efter några veckor.
    sedan finns det annat positivt, fötterna mår bra, man använder dom rätt, man stärker fotmuskelaturen etc. Smutsig blir man om man springer i lera, bar jord och så, i gräs och sand blir man möjligtvis få lite löst som snabbt går att borsta av.

Mina fötter är aldrig så rena som efter en dag vid havet,  barfota, gå i sanden är bättre än den bästa fotfil   
  • Petrol
    sextiotalist skrev 2013-06-29 09:34:48 följande:
    Dessutom blir man tom ren om fötterna av gräs, min egen erfarenhet och tala inte om den sommaren när jag som ganska ung hade fullt med fotvårtor och på min mormors rekommendation sprang barfota så mycket som möjligt en sommar, helt vårtfri efter några veckor.
    sedan finns det annat positivt, fötterna mår bra, man använder dom rätt, man stärker fotmuskelaturen etc. Smutsig blir man om man springer i lera, bar jord och så, i gräs och sand blir man möjligtvis få lite löst som snabbt går att borsta av.

Mina fötter är aldrig så rena som efter en dag vid havet,  barfota, gå i sanden är bättre än den bästa fotfil   
    Har inte riktigt reflekterat över det men nu när du skriver det så visst tusan har du rätt. Jag lägger min gissning på att det är dagg och naturlig peeling som gör susen för fossingarna:)
  • Anonym (skorna på)

Som att springa in med skor på fötterna - javisst! Jag vill inte heller att barnen ska springa in med skor på fötterna i huset, men det gör de ändå. In och ut när de bara ska hämta något. Ibland med stövlarna, där det sitter halvtorkad lera och sand i spåren i sulan och trillar loss på våra golv.

Jämfört med april-maj är i alla fall våra golv rena under sommaren, trots springande barfotabarn.

• Fånga dagen

Mitt hem är barnanpassat! Lättstädat med mycket fria ytor. Jag har aldrig jagat varken mina eller andras ungar med moppen i högsta hugg. De liksom vi vuxna springer barfota ut och in,  och vårt hem är varken ofräscht eller ser ut som en svinstia. Tycker jag att det behövs så fixar jag snabbt golven på kvällskvisten. Det tar inte många minuter.

Jag får heller inte blodtrycksfall om någon springer in med skor på fötterna. Det gör jag själv ibland om jag har bråttom och ska in och hämta något.

Vi är alla olika - och det ser man tydligt när man läser i tråden. Vi som har en mer avslappnad attityd till det här med barfotabarn tycker att de som inte har det verkar vara överspända och smått hysteriska med sin städmani. De å andra sidan verkar tycka att vi andra är riktigt ofräscha lortgrisar som måste vada i skit.

• Anonym (mor)
    Sebastian72 skrev 2013-06-29 09:39:59 följande:
    Bra skrivit. Sammanfattar det mesta.

För övrigt tror jag att man är ganska skitnödig om man skriver en tråd om detta problemet på FL.

Får man skriva så? 

Får man skriva att en sådan som du, som inte kan förstå att alla människor inte tänker exakt lika, är ganska trångsynta?
  • Anonym (Lortgrisen)
    Anonym (mor) skrev 2013-06-30 17:38:37 följande:

Får man skriva att en sådan som du, som inte kan förstå att alla människor inte tänker exakt lika, är ganska trångsynta?
    Klart man får skriva så. För så är det. Och om tråden är så skitnödig kan man ju undra varför man bemödar sig att att skriva i den? 

Jag håller ju inte med dig TS, men alla är vi olika. Och jag har slutat vara trångsynt och tycker i stället det är roligt att läsa om sådant här som andra tycker olika om. Det är tråkigt att man blir påhoppad av det.  
  • byorginalet

pedant fjant, har du aldrig hört att det ska vara hälsosamt att gå barfota ute
  • Apotheosis
    Selma1966 skrev 2013-06-27 07:43:10 följande:
    Ojojoj, tur att du inte bor i USA eller något av alla andra länder (de flesta) där man inte ens tar av sig skorna, oavsett väder!

Jag räknar nog med att alla - oavsett ålder - torkar av sig innan de går in. Tar av sig skorna om det är slabbigt ute/vintertid... men sommartid springer både vi och barnen ut och in hela tiden, eller rakt igenom radhuset till andra sidan huset. Jag springer också ut barfota efter sonen ibland och går sedan glatt in igen. Dammsugaren står nära till hands. Sonen bär ortoser på benen och måste därför bära skor hela tiden. Sommartid blir det väldigt lätt så att han använder samma sandaler inne och ute (även om han har separata inne/utesandaler). Han är fem år och har svårt att byta skor själv när benen är så orörliga som de är. Faller lusten på är han redan i sandlådan, 10 meter bort, innan vi hunnit ikapp.
    Jag bor i USA, och de flesta jag känner här tar av sig skorna i hallen när de går in i sitt hus.
Svar på tråden Släpper ni in barfotabarn?