• Anonym (mor)

Släpper ni in barfotabarn?

Nu i sommartid när många barn springer barfota ute - hur gör ni med det? Alltså - om era barn springer barfota eller om deras kompisar gör det - får de komma in/hem till er med sina smutsiga fötter?
    Jag tycker detta är ett problem; eftersom dottern ibland vill ta hem kompisar och är det då någon med smutsiga barfotafötter så blir det faktiskt ett stort problem för mig, eftersom jag verkligen inte gillar att det dras in smuts. Det är ju som att gå in med skor typ.
    Ibland är min dotter barfota ute; men då löser jag det genom att hon drar på sig strumpor när hon kommer in - fram tills vi tvättar fötterna när hon inte ska ut mer. Men jag tycker det är svårt att hitta på vad jag ska säga till andras barn: ska jag låna ut strumpor åt dem? men det käns lite knasigt....
    Hur gör ni?
    och snälla: även om ni tycker jag är överdriven så vore jag tacksam om ni kunde ha respekt för att det är sån här jag är. Jag blir inte hjälpt av tråkiga kommentarer om att jag inte är klok typ....

• Svar på tråden Släpper ni in barfotabarn?
  • Anonym (Slarvmaja)

Eftersom både sonen och jag går ute barfota så är det självklart att barfotabarn får komma in. Då jag bor i radhus så måste man gå igenom huset för att komma ut i trädgården så om det inte är blött och lerigt ute så låter jag tom gäster gå genom huset med skorna på. Eftersom man ändå tillbringar en stor del av sommaren ute så gör det inte så mycket om det kommer in lite gräs och sand. Städa kan man göra en regnig dag som idag eller när hösten kommer. Personligen tycker jag att det mysiga, härliga och avslappnade med sommaren försvinner om man måste ha en massa regler och kontroll över var man får gå och hur. Men om du mår mycket dåligt av att få in lite smuts så tycker jag det är en bra lösning om du har en korg med strumpor eller tofflor innanför dörren som dina och ditt barns gäster kan ta på sig när dom hälsar på. Jag vet att det här med att behöva ha rent kan vara ett problem, har själv en bekant som är riktigt pedantisk. Man får inte ens gå av dörrmattan med skorna på eller ha skor på sig i uterummet utan att hon får panik och måste städa hela huset. Jag vet att hon lider av det för hon vill så gärna att man skall komma och hälsa på och att barnen skall ta hem kompisar samtidigt som hon är livrädd att någon skall smutsa ner eller att det skall komma smulor på golvet när man fikar. Resultatet blir att alla alltid är lite halvspända när man är där av rädsla för att göra något fel så att hon måste börja städa och det blir aldrig den där avslappnade stämningen som hon egentligen vill uppnå.

• Fånga dagen

Vi i familjen går också ut och in barfota under sommaren - så även ungarnas kompisar.

Ha en korg med lite halvdana eller omaka strumpor vid dörren som barnen kan ta på sig när de kommer in.

Kom att tänka på det här med att ta av sig skorna när man kommer hem till folk. Det är vi svenskar nog ganska ensamma om i världen. Min syster som bor utomlands och har bott i många olika länder samt rest mycket, säger att hon ingen annanstans sett gäster tassa runt i strumplästen när de är hembjudna till folk.

• The past is now

Jag går gärna barfota och det gör mitt yngsta barn också...de större gör det ibland. Jag är inte känslig för sand för det går att sopa upp...sand och annat skit fastnar även i skorna.. smutsen kommer in oavsett. Barn går oftast barfota i sandaler .. smuts där med ju..

Tyvärr så vet jag inte hur du ska lösa ditt problem  ts. 

• XcsM
    Celest skrev 2013-06-26 16:08:24 följande:
    Barnen får inte gå barfota ute!
    Har sett sååååååååå mycket glas/spik/stickor som gett rejäla skador i jobbet så nej - sandaler på!
    Räcker med småflisor som sen blir superinfekterade i värmen.
    Beror ju på hur man bor. 
  • Sölve

Här går alla barfota! Jag skrapar av fötterna när jag går in, på golv så känns det ju direkt obehagligt när det sitter småkorn under fötterna.
    Smuts stör mig inte. Nu upplever jag det dock inte som att fötter lämnar några fläckar efter sig om man inte varit där det är blött. 

• Burberry

Vi går alla, barn som vuxna, barfota inne o ute.

Så för min del tycker jag nog du verkar lida av någonslags smutsfobi, och kanske bör tänka på att inte flytta över det på dina barn. Barn mår bra av att få smutsa ner sig ibland! Så försök -om möjligt- slappna av lite, lite smuts dör man nämligen inte av. Lycka till!

• Anonym (mor)
    Fånga dagen skrev 2013-06-26 17:01:58 följande:
    Vi i familjen går också ut och in barfota under sommaren - så även ungarnas kompisar.

Ha en korg med lite halvdana eller omaka strumpor vid dörren som barnen kan ta på sig när de kommer in.

Kom att tänka på det här med att ta av sig skorna när man kommer hem till folk. Det är vi svenskar nog ganska ensamma om i världen. Min syster som bor utomlands och har bott i många olika länder samt rest mycket, säger att hon ingen annanstans sett gäster tassa runt i strumplästen när de är hembjudna till folk.

Då tycker jag vi är smartare i Sverige som INTE har skor på sig inne. Det räcker väl med att man stänger in fötterna i skor när man är ute; ska man dessutom ha skor på sig inomhus får man ju aldrig vara utan skor.

Dessutom blir det skitigt o ofräscht på golven...och jag tycker inte man behöver vara pedant för att tycka det är mindre trevligt.  
  • Anonym (m)

jag går själv barfota så mycket jag kan, både inne och ute (ja inte på stan och så givetvis) men då kan jag förstås inte säga åt barnen att ha strumpor på sig om de inte vill

• Tjohalia

Dom får knalla ut och in, och vi har en jättestor sandlåda med gungor rakt utanför. På sommaren blir det helt enkelt skitigare, både av sand och gräs som följer med in. Bara dammsuga oftare eller sänka ambitionerna. Jag brukar göra både och, för barn måste ju ändå få vara barn och kuta ut och in barfota!

Flicka 2005 * Pojke 2007
  • Smecker

Skaffa skurtofflor stående vid dörren:

Är du bara pantad eller är du dum i huvudet på riktigt?
Svar på tråden Släpper ni in barfotabarn?