• Anonym (mor)

Släpper ni in barfotabarn?

Nu i sommartid när många barn springer barfota ute - hur gör ni med det? Alltså - om era barn springer barfota eller om deras kompisar gör det - får de komma in/hem till er med sina smutsiga fötter?
    Jag tycker detta är ett problem; eftersom dottern ibland vill ta hem kompisar och är det då någon med smutsiga barfotafötter så blir det faktiskt ett stort problem för mig, eftersom jag verkligen inte gillar att det dras in smuts. Det är ju som att gå in med skor typ.
    Ibland är min dotter barfota ute; men då löser jag det genom att hon drar på sig strumpor när hon kommer in - fram tills vi tvättar fötterna när hon inte ska ut mer. Men jag tycker det är svårt att hitta på vad jag ska säga till andras barn: ska jag låna ut strumpor åt dem? men det käns lite knasigt....
    Hur gör ni?
    och snälla: även om ni tycker jag är överdriven så vore jag tacksam om ni kunde ha respekt för att det är sån här jag är. Jag blir inte hjälpt av tråkiga kommentarer om att jag inte är klok typ....

• Svar på tråden Släpper ni in barfotabarn?
  • hannis

Både barn och vuxna går barfota in och ut hos oss. Samt 3 hundar.

Vi dammsuger och tvättar våra golv ofta så det stör oss inte med lite smutsiga fötter.

• Tramptass

Din egen ide om att låna ut strumpor är väl inte så tokig? Låter som det enklaste faktiskt.

• Fånga dagen
    Anonym (mor) skrev 2013-06-26 17:39:03 följande:

Då tycker jag vi är smartare i Sverige som INTE har skor på sig inne. Det räcker väl med att man stänger in fötterna i skor när man är ute; ska man dessutom ha skor på sig inomhus får man ju aldrig vara utan skor.

Dessutom blir det skitigt o ofräscht på golven...och jag tycker inte man behöver vara pedant för att tycka det är mindre trevligt.  
    Jag menade inget illa! Det var bara något jag kom att tänka på i samband med det här om att smutsa ner.

Min syster bor i USA och det är varken skitigt eller ofräscht hemma hos henne. Där ber man inte folk ta av sig skorna när de är hembjudna till någon. Städar gör man när gästerna gått - om man tycker att de har skitat ner.
  • EllisBell

Balja vid dörren? Här springer ungarna in och ut en gång i minuten. Vi andra också förresten. Och vem har skor och strumpor hemma på sommaren? Men vi har dammsugare som vi drar en omgång med varje kväll så det är lugnt

• Anonym (inte barfota)

I mitt hem får ingen gå in med uteskor eller barfota från gatan. Barn som vuxna. Jag har ett gäng billiga innetofflor man får låna, aldrig varit ett problem.

En balja är ingen bra lösning tycker jag. Halvsmutsiga dåligt torkade fötter är än värre. Och du ska inte behöva kontrollera om de tvättat och torkat ordentligt.

Köp billiga barntofflor av typen fejk-foppatofflor och låt barnen låna dessa inomhus.

Var noga med att följa upp det i början så lär barnen sig snabbt.

• Fånga dagen
    Smecker skrev 2013-06-26 17:47:59 följande:
    Skaffa skurtofflor stående vid dörren:

Va praktiskt! Då slår man ju två flugor i en smäll. Skrattande
  • Smecker
    Fånga dagen skrev 2013-06-26 17:58:18 följande:
    Va praktiskt! Då slår man ju två flugor i en smäll. Skrattande
    Visst är det? Vet inte om man får göra reklam hur som helst för en produkt, men googla "mopptofflor".
    Är du bara pantad eller är du dum i huvudet på riktigt?
  • studentbruttan29

skulle jag aldrig göra, de får torka fötterna med "baby-wipes". Det går fort och är lätt.

• Äppelpaj80

Jadu ts, eftersom jag inte är överdrivet pedant så har det inte ens slagit mig en tanke att det skulle göra något med barfotafötter inne på våra golv. Jag går ju själv in och ut hela tiden barfota sommartid i trädgården.

• McIris
    Äppelpaj80 skrev 2013-06-26 19:52:56 följande:
    Jadu ts, eftersom jag inte är överdrivet pedant så har det inte ens slagit mig en tanke att det skulle göra något med barfotafötter inne på våra golv. Jag går ju själv in och ut hela tiden barfota sommartid i trädgården.
    Kunde inte sagt det bättre själv! Har VERKLIGEN inte ens tänkt tanken. Jag skulle inte ens orka bry mig, herregud så mycket annat kämpa med när man har en bunt barn själv + kompisar.
Svar på tråden Släpper ni in barfotabarn?