• Anonym (mor)

Släpper ni in barfotabarn?

Nu i sommartid när många barn springer barfota ute - hur gör ni med det? Alltså - om era barn springer barfota eller om deras kompisar gör det - får de komma in/hem till er med sina smutsiga fötter?
    Jag tycker detta är ett problem; eftersom dottern ibland vill ta hem kompisar och är det då någon med smutsiga barfotafötter så blir det faktiskt ett stort problem för mig, eftersom jag verkligen inte gillar att det dras in smuts. Det är ju som att gå in med skor typ.
    Ibland är min dotter barfota ute; men då löser jag det genom att hon drar på sig strumpor när hon kommer in - fram tills vi tvättar fötterna när hon inte ska ut mer. Men jag tycker det är svårt att hitta på vad jag ska säga till andras barn: ska jag låna ut strumpor åt dem? men det käns lite knasigt....
    Hur gör ni?
    och snälla: även om ni tycker jag är överdriven så vore jag tacksam om ni kunde ha respekt för att det är sån här jag är. Jag blir inte hjälpt av tråkiga kommentarer om att jag inte är klok typ....

• Svar på tråden Släpper ni in barfotabarn?
  • Schna

Ja det gör jag men jag hade utan tvekan tagit på barnen strumpor om det hade varit ett problem.

It takes a fool to remain sane
  • hymafr

Mina fötter blir smutsiga i maj och inte helt rena igen förrän i oktober...

• Flaminia
    Selma1966 skrev 2013-06-27 07:43:10 följande:
    Ojojoj, tur att du inte bor i USA eller något av alla andra länder (de flesta) där man inte ens tar av sig skorna, oavsett väder!

Jag räknar nog med att alla - oavsett ålder - torkar av sig innan de går in. Tar av sig skorna om det är slabbigt ute/vintertid... men sommartid springer både vi och barnen ut och in hela tiden, eller rakt igenom radhuset till andra sidan huset. Jag springer också ut barfota efter sonen ibland och går sedan glatt in igen. Dammsugaren står nära till hands. Sonen bär ortoser på benen och måste därför bära skor hela tiden. Sommartid blir det väldigt lätt så att han använder samma sandaler inne och ute (även om han har separata inne/utesandaler). Han är fem år och har svårt att byta skor själv när benen är så orörliga som de är. Faller lusten på är han redan i sandlådan, 10 meter bort, innan vi hunnit ikapp.

Jag tänkte precis på samma sak. I stora delar av världen är det ju standard att behålla skorna på när man är på besök hemma hos någon.
  • Kofot

Ja här är barn välkomna även om det strulat runt barfota ute.

• Anonym (jadå)

Ja det gör jag, både barn och vuxna.Det hör sommaren till att få gå barfota och är det riktigt varmt så orkar man ju inte har strumpor på sig :)

• Anonym (tvättbalja)

Så roligt är det väl ändå inte att skura golv? Alla golv mår dessutom inte bra av en massa torkande. Ställ en sitpall, en balja, tvål å handdukar utanför dörren och låt barnen tvätta av fötterna. Det kommer att bli hur naturligt som helst för dem. Hos familjen X tvättar jag fötterna innan jag går in.

• Ante94

Har inte läst hela tråden men du kan ju köpa babyvåtservetter som de kan torka av fötterna med, finns ju jättebilliga :)

• Waldo

Mitt hem har alltid varit utrustat med dammsugare så det har aldrig varit några problem att få gå in barfota på sommaren.

• Anonym (:))

Själv tycker jag det är värre när ungarna springer in med skor och det blir en massa sand inne.
    Men det skulle väl aldrig funka att ha en balja med vatten, tvål och handduk utanför/innanför dörren!?
    Här är ofta alla dörrarna öppna på sommaren och barnen plus alla kompisar springer in och ut hela tiden, då skulle dom inte få göra annat än att tvätta fötterna.
    Nej, tvätta fötterna om dom blir riktigt lortiga, eller vänta tills kvällen när det är dags att krypa i säng.
    Kände jag som du skulle jag nog försöka få hjälp att klara av att barnen springer ut och in hela tiden, barfota. 

• Fånga dagen

"Barfotatiden" är ju så väldigt kort - så jag har svårt att förstå att detta är ett problem, med alla de smidiga städattiraljer som finns idag. Det handlar väl inte om storstädning och att lägga sig och knäskura golven?

Sen behöver väl inte barnen fara runt i husets alla rum? I "fiinrummet" med ev ljusa soffgrupper och fina mattor behöver det väl inte vara lekstuga? Så jag undrar-  hur stor yta är det egentligen som barnen smutsar ner med sina bara fötter?

Svar på tråden Släpper ni in barfotabarn?